تضاد منافع سرمایه‌گذاران حقوقی با اکثریت بازار

۱۳۹۶/۰۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۹۵۳

گروه بورس

همزمان با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و افزایش خوشبینی و امیدواری، رونق به بورس بازگشت اما این مساله تحت‌الشعاع افزایش بی‌رویه فروش سهام از سوی سرمایه‌گذاران حقوقی قرار گرفته و شاخص کل بورس نتوانست جهش کند. این موضوع نشان‌دهنده تضاد منافع سهامداران عمده با فعالان خرد بازار است.

به گزارش«تعادل» بورس در هفته‌های اخیر با روندی مثبت و امیدوارانه به استقبال انتخابات ریاست‌جمهوری رفت. افزایش حجم و ارزش معاملات بازار سرمایه به همراه رشد قابل توجه شاخص، نشان‌دهنده آشتی دوباره فعالان بازار سرمایه با بورس است. میزان استقبال از بازار بدهی و اوراق با درآمد ثابت در سال گذشته بیشتر از سهام بود که این موضوع نارضایتی و انتقاد کارشناسان را به دنبال داشت اما در معاملات سال جاری و همزمان با نزدیک شدن به زمان انتخابات، اقبال بازار به سهام افزایش یافته و حتی گزارش‌ها نیز از بازدهی بالاتر سرمایه‌گذاری در سهام نسبت به اوراق بدهی دارد. اما با مشاهده نمادهای تاثیرگذار شاخص کل می‌توان مشاهده کرد که خروج از بازار در بین فعالان حقوقی با درصد بالایی دنبال می‌شود هر چند که انتخابات سیگنال دیگری برای فعالان بازار می‌فرستد. براساس این گزارش در نماد شرکت‌های متعلق به گروه خودرویی، پالایشی، پتروشیمی، فلزات و رایانه‌یی شاهد این فروش سنگین از سوی فعالان حقوقی هستیم.


افزایش نماگرها همگام با هیجانات بورس

بر این اساس شاخص بورس اوراق بهادار در نخستین هفته اردیبهشت ماه رشد 1.1درصدی را تجربه کرده و از رقم 78هزار و 650 به 79هزار و 560 واحد رسید. بهنام بهزادفر، مدیر امور اعضای کانون کارگزاران درباره استقبال فعالان بازار سرمایه از بورس معتقد است که بازدهی شاخص کل بورس در سال 96 رقمی معادل 3درصد بوده است. بازدهی شاخص در 7هفته متوالی مثبت بوده و در 27روز کاری گذشته تنها یک روز منفی بود. این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به ایرنا گفت: اگر اوراق خزانه منتشر شده در بازار سرمایه معادل بازار پول در نظر گرفته شود، بازدهی این بازار رقمی معادل 2.4 بوده که حاکی از برتری بازار سرمایه نسبت به بازار پول است. این برتری خود موجب ورود پول‌های جدید به بازار شد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: در محاسبه شاخص کل بورس اوراق بهادار، شرکت‌ها براساس تعداد سهام منتشره خود وزن دارند چنانچه این وزن حذف شود، بازدهی بورس به 12 در سال 96 می‌رسد که می‌توان عنوان کرد بازدهی عموم مردم به این رقم نزدیک‌تر است. این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه این موضوع نشان می‌دهد که بخش عمده‌یی از رشد بازار به دلیل رشد در سهم‌های کوچک بازار اتفاق افتاده است، بیان کرد: به این دلیل که در این شرکت‌ها فروشنده حقوقی پیگیر وجود ندارد و در خرید و فروش آنها هیجان جای مفروضات بنیادی را می‌گیرد مورد اقبال سهامداران قرار گرفته‌اند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: یکی دیگر از دلایل رشد بازار را می‌توان نزدیکی به ایام انتخابات و جو خوش‌بینی در بازار دانست. وی گفت: اکنون یک نگرانی پیش روی بازار، قیمت‌های جهانی مواد معدنی و پایه است که مثل گذشته دیگر، رشد چشم‌گیر ندارند. بهزادفر با بیان اینکه قیمت‌های جهانی نسبت به دو ماه گذشته مقداری افت نیز داشتند، افزود: در شرایط فعلی نفت در محدوده 52 دلار قرار دارد که نسبت به 2ماه گذشته افت 9درصدی را تجربه می‌کند. این کارشناس بازار سرمایه به کاهش قیمت مس و روی اشاره کرد و افزود: این افت در قیمت محصولات پتروشیمی محسوس‌تر نیز است به عنوان مثال «متانول» با 20درصد افت به 280دلار و «اوره» نیز با 18درصد افت به محدوده 198دلار رسیده است.


داد و ستدهای تالار شیشه‌ای

در دادوستدهای روز گذشته بورس تهران اکثریت نمادها روند کاهشی را تجربه کردند اما قندی‌ها مخالف جریان بازار توانستند یکدست از رشد نزدیک به 5 درصدی برخوردار باشند. دیروز یک‌شنبه 10 اردیبهشت، شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران پس از فراز و فرودهایی در نهایت ۲۹واحد رشد کرد و در تراز ۷۹هزار و ۷۸۵واحدی قرار گرفت. همچنین شاخص کل هم‌وزن پس از 9.9واحد افت تا تراز ۱۷هزار و ۵۷۵ واحدی پایین آمد. همچنین شاخص آزاد شناور و شاخص بازار اول به ترتیب ۶۴ و ۷۹ واحد رشد کردند اما شاخص بازار دوم افت ۲۷۱واحدی را تجربه کرد. ارزش معاملات بورس تهران دیروز به رقم ۲۰۶میلیارد و ۳۱۰میلیون و ۲۷۰هزار تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن 4میلیارد و ۸۳۸ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۷۹هزار و ۹۴۱نوبت دادوستد بود. در عین حال حجم معاملات نقد بورس تهران دیروز به رقم 4هزار و ۱۲۷میلیون سهم رسید.


بررسی گروه‌های تاثیرگذار بر شاخص

دیروز در گروه حمل‌ونقل، انبارداری و ارتباطات به جز یک نماد تمامی نمادها در قیمت آخرین معامله و قیمت پایانی افت را تجربه کردند. تعدادی از نمادهای این گروه با صف فروش همراه بودند. به عنوان مثال نماد حمل‌ونقل پتروشیمی در ساعاتی از معاملات با صف بیش از یک میلیون و ۳۱۶هزار سهم روبه‌رو شد. در گروه سیمان، آهک و گچ به جز معدود نمادهایی که در قیمت پایانی رشد داشتند مابقی روند کاهشی را تجربه کردند. در نماد سیمان دورود بیش از ۹۸درصد از خریدها مربوط به سهامداران حقیقی و مابقی مربوط به حقوقی‌ها بود. در نماد سیمان فارس نو که در قیمت پایانی افت قابل ملاحظه‌یی را تجربه می‌کرد ۱۰۰درصد خرید و فروش‌ها مربوط به حقیقی‌ها بود. اما در گروه فلزات اساسی شرایط تا حدودی متفاوت بود و نسبت به گروه‌های بیان شده تعداد بیشتری از نمادها با روند افزایشی مواجه بودند هر چند که در این گروه نیز اکثریت نمادها با افت همراه شدند که این افت در تعداد کمی مقدار قابل توجهی بود.

در گروه ماشین‌آلات و تجهیزات نیز روند کاهشی در قیمت پایانی بسیار ملموس بود و تنها یک نماد توانست روند افزایشی قابل توجهی از خود نشان دهد. در نماد سرماآفرین که مربوط به بازار دوم بورس است دیروز در این گروه با حجم صف خرید بیش از ۷۷۰۰تایی مواجه شدیم. در گروه خودرو نیز نمادهایی همچون ایران خودرو، زامیاد و ایران خودرو دیزل شرایط رشد را تجربه کردند اما در مقابل سایپا، پارس خودرو و تعداد بسیاری از نمادها شاهد روند کاهشی در آخرین قیمت معامله و قیمت پایانی سهم بودند.

در عین حال گروه قند و شکر بار دیگر به صورت یکدست رشد کرد به‌طوری که اکثریت نمادهای این گروه رشد نزدیک به 5درصدی را در آخرین قیمت معامله تجربه کردند. در این گروه بار دیگر در نمادهای مختلفی همچون قند اصفهان شاهد صف خرید بودیم که این صف خرید در ساعاتی از معاملات به حجم بیش از 8 میلیون می‌رسید. در نماد قند لرستان نیز صف خریدی با حجم ۴۰۴هزار سهم را شاهد بودیم. همچنین در گروه محصولات شیمیایی جز اندک نمادهایی مابقی افت یک‌دست را تجربه کردند هرچند که نماد پلی‌اکتیو در این گروه دیروز با حجم خرید بیش از ۱۸ میلیارد سهم مواجه شد و توانست بیش از 4درصد در قیمت آخرین معامله رشد کند. در گروه کاشی و سرامیک صنایع کاشی و سرامیک سینا و کاشی الوند روند رشد در قیمت پایانی را تجربه کردند به‌طوری که سهامداران کاشی و سرامیک سینا نیز صف خرید را تجربه کردند، اما در مقابل نمادهایی همچون تولیدی کاشی تک‌سرام، کاشی پارس، تولیدی گرانیت بهسرام و کاشی سعدی هم در قیمت پایانی و هم در قیمت آخرین معامله افت را نشان دادند.


«آیفکس» در مسیر صعودی

شاخص کل فرابورس ایران در پایان معاملات دیروز 10 اردیبهشت با بیش از 3 واحد رشد به پله 925واحدی رسید که نمادهای «مارون»، «ذوب» و «میدکو» به ترتیب بیشترین تاثیر را در این رشد آیفکس بر جای گذاشتند.

دیروز در مجموع بازارهای فرابورس ایران بیش از 315میلیون ورقه به ارزش افزون بر 135میلیارد تومان دادوستد شد که نزدیک به نیمی از حجم و 30درصد از ارزش کل مبادلات به بازارهای اول و دوم اختصاص داشت. در بازارهای اول و دوم فرابورس بالغ بر 144میلیون سهم در 18هزار و 856نوبت دادوستدی مبادله شد که ارزشی افزون بر 40میلیارد تومان را رقم زد. در این بازارها نمادهای «ذوب» و «اپرداز» که دیروز در صدر نمادهای پربیننده نیز قرار گرفتند، به ترتیب بیشترین میزان حجم و ارزش معاملاتی را به خود اختصاص دادند. در میان نمادهای فرابورسی نمادهای «ثالوند» و «قشیر» به‌ترتیب متعلق به شرکت‌های سرمایه‌گذاری مسکن الوند و قند شیروان قوچان و بجنورد، بیشترین افزایش قیمتی را تجربه کردند اما نمادهایی که بیشترین کاهش قیمتی را به همراه داشتند «دبالک»، «وگستر» و «دسانکو» بودند.

دیروز در میان اوراق تسهیلات مسکن نماد تسه 9601 با دادوستد بیش از 27هزار ورقه به ارزش افزون بر 2 میلیارد تومان در صدر تابلو تسهیلات مسکن ایستاد و در مجموع این تابلو شاهد داودستد بیش از 54هزار ورقه به ارزش بالغ بر 3.8میلیارد تومان بود. در این تابلو تسه تیرماه 95 با بیشترین قیمت و تسه آبان 93 با کمترین قیمت خریدوفروش شدند.

همچنین در بازار اوراق با درآمد ثابت نقل‌وانتقال بیش از 621هزار ورقه به ارزش افزون بر 60میلیارد تومان صورت گرفت. در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نماد «اعتماد» با دادوستد بیش از 2 میلیون ورقه به ارزش بالغ بر 3.3میلیارد تومان بیشترین حجم و ارزش مبادلاتی را به خود اختصاص داد؛ این درحالی است که در مجموع در تابلو ETFها بیش از 3 میلیون ورقه به ارزش افزون بر 4.7میلیارد تومان دست‌به‌دست شد. رصد مبادلات صورت‌ گرفته در بازار پایه نیز نشانگر معامله بیش از 167میلیون سهم به ارزش بالغ بر 25.9میلیارد تومان در مجموع تابلوهای الف، ب و ج این بازار است.


عرضه ۸۰ هزار تن محصولات پتروشیمی

تالار معاملات بورس کالا تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران، دیروز (یک‌شنبه)

۱۰ اردیبهشت میزبان عرضه ۸۰هزار و ۷۲۸تن انواع محصول بود. طی این روز و در تالار مذکور ۶۰تن آرگون، ۲۵هزار تن وکیوم باتوم، ۱۴هزار تن لوب‌کات، یک‌هزار تن گوگرد، ۳۵هزار و ۷۰۰تن قیر، ۳هزار و ۶۱تن مواد پلیمری و یک‌هزار و ۹۰۷ تن مواد شیمیایی عرضه می‌شود. شایان ذکر است ۱۹هزار تن قیر و ۶۰تن عایق رطوبتی نیز در تالار صادراتی بورس کالای ایران به فروش رسید. تالار محصولات صنعتی و معدنی نیز در این روز عرضه ۱۶۰تن مس مفتول، ۷۰۰تن مس کاتد، ۲۰هزار تن مس کم‌عیار، ۱۲۰تن سولفور مولیبدن، ۱۲تن کنسانتره فلزات گرانبها، یک‌هزار تن سبد میلگرد و تیرآهن و یک‌هزار و ۶۸۰تن سبد ناودانی را تجربه کرد. همچنین تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران شاهد عرضه ۴۳هزار و ۴۷۵تن گندم خوراکی، گندم دوروم، شکر سفید و روغن خام بود. بازار فرعی بورس کالای ایران نیز در این روز شاهد عرضه ۳۱هزار و ۲۰۰عدد جوجه یک‌روزه بود.


تنوع عرضه در رینگ نفتی بورس انرژی

دیروز یک‌شنبه نزدیک به ۵میلیون تن حلال در رینگ فرآورده‌های نفتی بازار فیزیکی بورس انرژی روانه میز فروش ‌شد. در جلسه معاملاتی دیروز یک‌شنبه 10 اردیبهشت 96، 500هزار لیتر حلال 402 پالایش نفت شیراز به قیمت هر لیتر 1313تومان، 4000هزار تن نفتای سنگین پالایش نفت تهران به قیمت هر کیلوگرم 1464تومان و همچنین 492هزار لیتر حلال 410 پالایش نفت شیراز به قیمت‌های 1413تومان در کنار 3000تن قطران ذوب‌آهن اصفهان (عمده) به قیمت هر کیلوگرم 12هزار تن در رینگ فرآورده‌های نفتی بازار فیزیکی بورس انرژی در حال عرضه هستند.

براساس این گزارش، در جریان معاملات دیروز در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای آیزوفید، آیزوریسایکل و حلال 402 پالایش نفت تبریز، گاز مایع صنعتی، گاز بوتان، گاز پروپان و برش سنگین پتروشیمی بندر امام و متانول پتروشیمی زاگرس در رینگ داخلی و گاز مایع پالایش نفت شازند در رینگ بین‌الملل عرضه شدند که کل معاملات صورت ‌گرفته معادل 7,629تن و به ارزش بیش از 8.8میلیارد تومان است. از نکات قابل‌توجه معاملات تالار سبز می‌توان به معامله 4هزار تن متانول پتروشیمی زاگرس و همچنین معامله بیش از 3میلیون لیتر حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ داخلی بازار فیزیکی اشاره کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر