سرمایهگذاری در بیمه نه تنها نیاز اساسی جوامع امروزی در حوزه اقتصادی، مدیریتی و فرهنگی است بلکه عامل پیش برنده اقتصاد مقاومتی محسوب میشود. بیمه برای کنترل و بیاثر کردن فشارهای حوزههای مختلف در اقتصاد مقاومتی، نقش حیاتی دارد و حتی میتواند چنین فشارهایی را به فرصت تبدیل کند. برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید بر تولید داخلی کشور و تلاش برای خوداتکایی تاکید داشت.
بدون بیمه، کسبوکارها امکان گسترش ندارند و زمانی که کسبوکار نتواند گسترش پیدا کند، اشتغال ایجاد نمیشود. در واقع ممکن است، بنگاههای اقتصادی کارکنان خود را اخراج کنند و زمانی که کاری وجود نداشته باشد مشتری و مصرفکننده مبلغ کمتری را هزینه کرده و حرکت اقتصاد با کندی به پیش میرود.
علاوه بر این میتوان به تاثیر بیمه و بیمههای زندگی در بخش تولید اشاره کرد. صنعت بیمه از بخشهای اصلی در حوزه نهادهای مالی است و ضریب نفوذ آن یکی از شاخصهای توسعه اقتصادی هر جامعهیی است. در این بین بیمه زندگی علاوه بر داشتن وجوه توسعه مالی و اقتصادی یکی از شاخصهای توسعه رفاه نیز محسوب میشود.
بیمه زندگی بزرگترین بخش صنعت بیمه در دنیاست زیرا از یک سو با هدایت سرمایههای کوچک خانوار به سوی ایجاد ظرفیتهای اقتصادی و از سوی دیگر با رفع دغدغههای آتی نهادها، خانواده به عنوان عرضهکننده نیروی کار نقش انکارناپذیری در توسعه اقتصادی و اجتماعی دارد.
کارمندی که آسایش داشته باشد و بیمه در تمامی گرایشها اعم از درمان، عمر و حوادث در زندگی وی جاری باشد، تمامی فکر و خلاقیت خود را صرف حرفهاش خواهد کرد و به همین نسبت تولید نیز با کیفیت شده و افزایش خواهد داشت.
گفتنی است، زمانی که بنگاههای اقتصادی ریسکهای خود را بیمه میکنند در زمان بروز خسارت سرمایه خود را صرف پرداخت و جبران آن خسارت نکرده و در واقع موتور اقتصادی با همان سرعت در بخش تولید و خدمات درحال حرکت خواهد بود و نقش جبران خسارت را صنعت بیمه تقبل خواهد کرد. بدین صورت نیز تولید ادامه داشته و بروز یک حادثه باعث توقف تولید و لطمه اقتصادی نمیشود. در حادثه اخیر آتشسوزی انبار قطعات یدکی و لوازم اولیه یکی از بزرگترین تامینکنندگان قطعات خودرو، شوک وارده به شرکت ارائهدهنده و شرکتهای خودروساز که دریافتکننده قطعات بودند به وضوح مشاهده میشد. اما حضور صنعت بیمه در بخش بیمههای آتشسوزی از میزان خسارات مالی وارد شده به این شرکت کاست و تمرکز آن را بر ارائه هرچه سریعتر قطعات و انجام تعهدات زمانی ارائه محصولات معطوف کرد. بیمه و تابآوری هر دو نقش مشابهی در بازگشت از شرایط دشوار به حالت عادی و با ثبات در همه جوانب زندگی اعم از اقتصادی، طبیعی، روانشناختی و... بر عهده دارند. در مدیریت ریسک، بیمه به عنوان آرامش ذهن، جبران هزینههای مالی و تسهیلگر در ترمیم سیستم تحت فشار تعریف شده و همانگونه که در تعریف تابآوری
آمده، تابآوری ظرفیت بازگشتن از دشواری پایدار و ادامهدار و توانایی در ترمیم سیستم است. کارشناسان حوزه اقتصادی، صنعت بیمه را یکی از عوامل افزایش تابآوری جامعه در برابر مشکلات و بلایای طبیعی میدانند. بیمه اماکن تجاری و مسکونی در زمان بروز بحران باعث جبران سریعتر خسارات شده و از جایگاه خاصی در فرآیند مدیریت بحران برخوردار است. بیمههای درمان نیز که با گستردهیی بسیار توسط شرکتهای بیمه ارائه میشوند؛ این امکان را برای کسبوکارهای مختلف فراهم میآورند تا کارفرمایان با تحت پوشش قرار دادن پرسنل خود، بار روانی هزینههای سرسامآور درمان را از دوش آنها برداشته و در بخش بیمههای مسوولیت، بنگاههای اقتصادی و تولیدی، خطرات ناشی از اتفاقات و حوادث حین کار را بیمه و جبران خسارت از این دست را به شرکتها بیمه محول کنند.
سرمایهگذاری در بخش بیمه علاوه بر حوزه اقتصادی در سایر جنبههای روانی- انسانی، کلان مدیریتی و از همه مهمتر فرهنگی، نیاز اساسی جوامع امروزی است و عملکرد مثبت و رو به جلو صنعت بیمه میتواند سطح زندگی جوامع را در همه جنبهها افزایش دهد و عامل پیشبرنده اقتصاد مقاومتی محسوب شود. بیدلیل نیست که در کشورهای پیشرفته، حضور بیمه در همه عرصهها به صورت پررنگ دیده شده و جزء جداییناپذیر زندگی آنهاست.