بورس میزبان 22 صندوق اختصاصی بازارگردانی

۱۳۹۳/۰۷/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۷۸

20صندوق بازارگردانی در بازار سرمایه مشغول به تکمیل مدارک هستند و دو صندوق فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. به گزارش سنا، بهنام چاوشی، رییس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس، درباره مزیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی برای بازار سرمایه گفت: نقش و حضور بازارگردانان در هر بازار سرمایه توسعه‌یافته‌یی اجتناب‌ناپذیر است. در بازار سرمایه ما نیز در سال‌های اخیر با ایجاد نقش بازارسازی، نقش بازارگردانی مغفول مانده بود. باتوجه به ساختار صندوق‌های سرمایه‌گذاری و ویژگی‌های نظارتی و شفافیت این صندوق‌ها، بر آن شدیم که از این ساختار برای تقویت نقش بازارگردانی در بازار استفاده کنیم.

به گفته وی، اساسنامه و امیدنامه مصوب، به‌گونه‌یی است که امکان لازم برای انجام وظیفه بازارگردانی برای صندوق‌های مذکور فراهم است و سود حاصل از فعالیت این صندوق‌ها صرفا از همین محل است؛ چرا‌که صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی، غیر از سهام موضوع بازارگردانی خود، مجاز به خرید هیچ سهم دیگری نیستند.

چاوشی افزود: اعطای مجوز معامله‌گری برای رسیدن به اهداف بازارگردانی هر صندوق برای انعطاف‌پذیر و کاهش هزینه‌های معاملاتی، از مزایای صندوق‌های مذکور است. البته اعطای مجوز معامله‌گری منافاتی با استفاده صندوق از خدمات شرکت‌های کارگزاری ندارد و مدیران صندوق می‌توانند از خدمات شرکت‌های کارگزاری با رعایت مقررات مربوطه استفاده کنند. وی گفت: پیرو ابلاغ اساسنامه و امیدنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی و باتوجه به مزیت‌های این صندوق، از طرف شرکت‌های حقوقی تقاضای بسیاری برای راه‌اندازی این صندوق‌ها ارایه شده است. چاوشی با اشاره به نقش این صندوق‌ها در افزایش نقدشوندگی و روان‌شدن معاملات سهام شرکت‌ها افزود: استقبال به‌عمل‌آمده از سوی شرکت‌های حقوقی برای راه‌اندازی این صندوق‌ها بسیار زیاد است و به‌نظر می‌رسد به‌زودی عمده شرکت‌های بزرگ بورسی و فرابورسی توسط صندوق‌های حرفه‌یی بازارگردانی خواهند شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر