تحفه مهر پاییزی بورس

۱۳۹۳/۰۷/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۷۵

هرچند روز گذشته نیز بورس تهران شاهد رشد شاخص کل بود به‌طوری‌که این متغیر توانست از کانال 74هزار واحدی عبور کند اما جو مثبت بازار دیروز به اندازه رشد جهشی روز دوشنبه نبود، به‌نظر می‌رسد خوش‌بینی هیجانی در بین بازیگران بورسی به‌تدریج در حال کمرنگ شدن باشد. چرا که بخش زیادی از رشد نزدیک به 1300واحدی نماگر بورس در روز دوشنبه بیشتر نشات گرفته از هیجانات فعالان حقیقی بود، در نتیجه هرچند چنین جهشی توانست امیدواری‌ها را به بورس افزایش دهد با این حال روند منطقی محسوب نمی‌شود. رشد یک‌باره سهام صنایع خودرویی، سیمانی و غذایی در آن روز و روند معکوس معاملات این سهام در روز گذشته دال بر غیرمنطقی و صرف هیجانی بودن فضای حاکم بر بازار بود. در رشد 558واحدی شاخص کل دیروز اکثر سهامی که روز قبل بر این متغیر تاثیر مثبت گذاشته بودند، نه تنها معاملات آنها اثری بر شاخص نگذاشت بلکه منفی نیز خوردند.

بر همین اساس رشد نسبی روز گذشته نیز شدتش درمقایسه با روز ماقبل آن کمتر شده بود حاکی از معقول شدن رفتار سهامداران است که به‌تدریج رقم می‌خورد و به مروز خوش‌بینی هیجانی اثر خود را از دست می‌دهد.


جریان معاملات روز

بدین‌ترتیب خواه ناخواه بازار سهام ناشی از عامل سیاسی روی ریل رونق مستقر شده ، به‌طوری‌که از نخستین نشانه‌های چنین رونقی رشد 2337واحدی شاخص کل طی هفت روز کاری متوالی است که بازدهی 3.3درصدی را برای فعالان این بازار رقم زده است. در نتیجه گذر نماگر بورس طی این مدت از دو کانال 73 و 74هزار واحدی ادامه روند رشدی را تثبیت می‌کند. در همین راستا صنایعی که بیشترین تاثیر مثبت را بر روند حرکتی شاخص کل گذاشت عبارت بودند از گروه بانکی و هلدینگ فارس که به‌تنهایی نزدیک 100واحد این متغیر را تکان داد. از سوی دیگر گروه بانکی نیز بارشد دست جمعی نمادهایش صف‌های نسبتا سنگین خرید را شکل داد. بر این اساس نمادهای بانک ملت و صادرات که پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده مبنی بر اصلاح اساسنامه به تالار معاملاتی بازگشتند با رشد در حد 4درصد با صف خرید سنگینی مواجه شدند و اثر مثبت چشمگیری در اوج گرفتن شاخص گذاشتند. بانک پاسارگاد نیز شاهد صف خرید سنگینی بود و پس از نمادهای بانک سینا، انصار و گردشگری و دی در فرابورس نیز با رشد بالا صف خرید قابل توجهی را شکل دادند. از گروه پتروشیمی هرچند هلدینگ فارس اثر مثبت بر شاخص گذاشت اما بقیه نمادهای این گروه چندان حال و روز خوبی طی نکردند چرا که کاهش قیمت جهانی نفت و تاثیر چنین کاهشی بر قیمت محصولات نهایی این گروه فعلا نمادهای این گروه در حالت معلق نگه داشته است. با این حال نماد پترول در بازار فرابورس شاهد صرف خرید 46میلیون سهمی بود. شیران نماد صنایع شیمیایی ایران نیز در بورس معامله خوبی را شکل داد. روند معاملاتی ملی مس ایران نیز از جمله نمادهای اثر گذار بر شاخص بودند اما بقیه نمادهای فلزات اساسی روند جذابی را شاهد نبودند. این در حالی بود که فولاد از این گروه در روز قبل آن در جهش رقم شاخص سهم عمده‌یی داشت اما روز گذشته در حرکت کم شتاب قرار گرفته بود. از گروه استخراج کانه‌های فلزی نیز چادرملو نیز با روند مثبت معاملات نقش موثری در روند بازار داشت و گروه مپنا نیز برای چند روز متوالی سهم بسزایی در اثر‌گذاری بر شاخص دارد.

همچنین نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی که پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی به تالار معاملات برگشته بود با رشد نزدیک به 9درصد قیمت سهم خود مواجه شد. این در حالی بود که شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید نیز که پس از برگزاری جلسه هیات‌مدیره مبنی بر تصویب افزایش سرمایه بازگشایی شده بود شاهد ریزش قیمتی شد و اثر منفی بر متغیر شاخص کل گذاشت. افزایش سرمایه 50درصدی این هلدینگ از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران صورت گرفت. از گروه سرمایه‌گذاری‌ها، آتیه دماوند نیز نزدیک به حد بالای دامنه نوسان رشد کرد و صف خرید شد. در همین راستا نمادهایی که از لیست معاملاتی در روز گذشته خارج شدند عبارت بودند از نماد معاملاتی شرکت کربن ایران، شرکت دوده صنعتی پارس، شرکت داده‌پردازی ایران، فولاد امیرکبیر کاشان، که همگی برای تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم متوقف شدند.


پرونده تجارت روی میز مجلس

در حالی که اکثر نمادهای بانکی روزگذشته در دامنه بالای نوسان شاهد رشد بودند و توامان صف خرید شدند نماد بانک تجارت در بین تنها نمادی بود که منفی معامله شد چرا که به گفته رییس کمیسیون اقتصادی مجلس طرح تحقیق و تفحص از بانک تجارت در این کمیسیون مطرح شده و بناست به‌زودی در دستور کار قرار گیرد. ارسلان فتحی پور درباره محورهای این تحقیق و تفحص گفت: درباره عملکرد بانک در دوره مدیریت قبل و فعلی و همچنین وضعیت تسهیلات پرداختی و مطالبات معوق قرار است از این بانک نیمه خصوصی تحقیق و تفحص انجام شود. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس البته این را هم گفت که این کمیسیون تحقیق و تفحص از بانک تجارت را در قالب طرحی جدا بررسی خواهد کرد و این طرح ارتباطی با تحقیق و تفحص از نظام بانکی ندارد چراکه هدف بررسی ویژه عملکرد این بانک خصوصی است.


«ارفع» شفاف‌سازی کرد

شرکت آهن و فولاد ارفع طی اطلاعیه‌یی که در سایت کدال منتشر شده است اقدام به شفاف‌سازی در خصوص آثار تسعیر نرخ ارز بر سود و زیان سالانه خود کرد. مطابقه این اطلاعیه سود حاصل از تسعیر بر اساس نرخ 31/6/93، سود هر سهم این شرکت به میزان 64ریال از مبلغ 447ریال به 511ریال و براساس نرخ 27/7/93 به میزان 83ریال از 447ریال به 530ریال افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر همچنان رقابت بر سر خرید پتروشیمی زنجان ادامه دارد و هیچکدام از دو خریدار حاضر در رینگ معاملات حاضر به دست کشیدن از این بازی نیستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر