خبرهایی خوش برای بازار نفت

۱۳۹۳/۰۷/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۶۱


ساعت24 نفت اندکی آرام گرفت. بعد از طی روندی که در آن قیمت نفت رکورد بیشترین کاهش در یک‌روز را با کاهش 4دلاری زده بود بعد از روز جمعه به‌واسطه مسایل مختلفی ازجمله واکنش ایران به بازار نفت و افزایش تقاضای بنزین در ایالات متحده قیمت نفت‌خام اندکی افزایش یافت. اما این روند افزایشی چندان دوام نیاورد. امروز قیمت جهانی نفت‌خام دوباره کاهش یافت.

نفت‌خام اوپک بعد از رسیدن به قیمت باورنکردنی ۸۱دلار که مرزی روانی برای بسیاری از کشورها حساب می‌شد در تازه‌ترین گزارش دبیرخانه اوپک با حدود ۲دلار افزایش به ۸۳دلارو۱۹سنت در هر بشکه در روز دوشنبه رسید. اما قیمت نفت‌خام اوپک امروز باز با کاهش مواجه بود و به ۸۲دلار‌و۳۷سنت در هر بشکه رسید. قیمت نفت‌خام برنت نیز تا لحظه نگارش این گزارش با چند سنت کاهش نسبت به روز گذشته به ۸۵دلار‌و81سنت در هر بشکه رسید. از سویی وزارت بازرگانی امریکا در تازه‌ترین گزارش خود از افزایش نرخ ساخت‌وساز واحدهای مسکونی در ماه اکتبر خبر داده است. خبری که درنهایت منجر به افزایش تقاضای سوخت در بخش خانگی شده و موجب تاثیر بر افزایش قیمت نفت خواهد شد. از سویی دیگر پارامترهای دیگری نیز نشان از این دارند که اقتصاد امریکا رو‌به‌پیشرفت قرار دارد. خبری که می‌تواند تغییری در مسیر کاهش قیمت جهانی نفت‌خام ایجاد کند.

بانک گلدمن‌ساکس در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است که روند نزولی قیمت‌های جهانی نفت‌خام بیش از هر چیز بر اثر انتظارات بازار برای کاهش تولید اتفاق افتاده است. تحلیلگران این بانک این‌گونه تحلیل کرده‌اند که هر کاهش 10درصدی در قیمت نقت باعث افزایش 0.15درصدی تقاضای آن می‌شود. افزایشی که درنهایت این روند نزولی را خنثی خواهد کرد. از سوی دیگر نیز گزارش‌هایی از افزایش تعداد نفتکش‌های چین خبر می‌دهند. تولید نفت‌خام از میدان مشترکی میان عربستان و کویت نیز بنا به ملاحظات زیست‌محیطی فعلا متوقف شده است. خبرهایی که درنهایت نوید‌دهنده بازگشت آرامش و ثبات به بازار نفت تلقی می‌شوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر