واکنش ایران به بازار نفت چه خواهد بود

۱۳۹۳/۰۷/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۶۰

پایگاه خبری بلومبرگ مدعی شد ایران با در نظر گرفتن احتمال لغو تحریم‌ها و افزایش احتمالی صادرات نفت خود، از تلاش برای کاهش تولید اوپک برای افزایش قیمت در مقطع کنونی خودداری می‌کند. به گزارش ایسنا در این گزارش ادعا شده است ایران که مشتاق به پایان تحریم‌های نفتی علیه خود است از اینکه در اوپک وجهه یک حامی افزایش قیمت نفت را پیدا کند اجتناب کرده و از درخواست برای برگزاری جلسه اضطراری این سازمان برای حمایت از قیمت‌ها خودداری می‌کند.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران به حسن روحانی رییس‌جمهور‌ این کشور مشاور داده که دلایل سیاسی و اقتصادی در پس کاهش قیمت‌ نفت وجود دارد و هیچ‌گونه نشست اضطراری اوپک برای مذاکره درباره کاهش قیمت لازم نیست.

پیش‌تر روحانی به زنگنه گفته بود که از «ابزار دیپلماسی نفت» برای جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت نفت استفاده کند.

اوپک تامین‌کننده 40درصد نفت جهان قرار است 27نوامبر در وین برای ارزیابی سیاست‌های تولید و شرایط بازار نفت تشکیل جلسه دهد. نفت برنت از ماه ژوئن 26درصد کاهش قیمت داشته و به 88دلار و 40سنت در هر بشکه رسیده است. این کاهش گمانه‌زنی‌هایی را ایجاد کرده که اوپک ممکن است برای افزایش قیمت، تولید خود را کاهش دهد. ونزوئلا خواستار این شده که اوپک زودتر از موعد مقرر یک نشست برگزار کند. ایران سال‌هاست به‌همراه ونزوئلا یکی از حامیان کاهش تولید اوپک برای جلوگیری از کاهش قیمت است. این در حالی است که اکنون رکن‌الدین جوادی معاون وزیر نفت ایران و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اخیرا اعلام کرده که ایران نگران کاهش قیمت‌ها نیست.

تحریم‌های بین‌المللی وضع شده علیه ایران به‌دلیل برنامه هسته‌یی، صادرات این کشور را کاهش داده است. ایران در حال مذاکره با امریکا و پنج قدرت جهانی دیگر در خصوص توافقی است که به لغو تحریم‌ها بینجامد. طرفین 24نوامبر را به‌عنوان ضرب‌الاجل حصول این توافق تعیین کرده‌اند. نشست وزرای نفت اوپک سه روز پس از این تاریخ در وین برگزار خواهد شد.

مهدی ورزی دیپلمات سابق ایرانی و مدیر شرکت مشاور انرژی ورزی در تماس تلفنی به بلومبرگ گفت: آنها احتمالا محاسباتی انجام داده‌اند که اگر توافق هسته‌یی حاصل شود، می‌توانند صادرات خود را افزایش دهند، بنابراین چرا باید در این برهه از کاهش تولید اوپک سخن بگویند؟


عربستان مصمم برای دفاع از سهم خود در بازار

آژانس بین‌المللی انرژی که به کشورهای صنعتی جهانی مشاوره می‌دهد پیش‌بینی کرده که تقاضا برای نفت در سال جاری کمترین رشد را از سال 2009 خواهد داشت. اوپک تولید خود را در ماه سپتامبر به‌بالاترین سطح 13ماه اخیر رساند و روزانه 30میلیون و 660هزار بشکه نفت تولید کرد.

عربستان بزرگ‌ترین صادرکننده جهان ظاهرا برای دفاع از سهم بازار خود در آسیا مصمم است حتی اگر به‌کاهش قیمت‌ نفت منجر شود.

وزیر نفت کویت در دوازدهم اکتبر گفت: هیچ راهی برای افزایش قیمت‌ نفت از طریق کاهش عرضه وجود ندارد.

بر اساس اعلام موسسه اطلاعات نفتی موجودی صادرات نفت ایران در ماه آگوست به پایین‌ترین سطح خود رسید. رشد اقتصادی و تقاضای انرژی در چین، بزرگ‌ترین مشتری نفتی ایران، رو به کاهش است. این در حالی است که صادرات ایران به‌دلیل تحریم‌های امریکا و اروپا نیز کاهش یافته است.

نیکولاس مادورا رییس‌جمهور ونزوئلا خواستار نشست اضطراری اوپک برای جلوگیری از کاهش قیمت‌ها شده است.

محمد الحراری - سخنگوی شرکت نفت لیبی - گفت: ‌لیبی از اوپک خواسته که تولید خود را برای جلوگیری از کاهش قیمت کاهش دهد.

اقتصاد 400میلیارد دلاری ایران طی دوسال گذشته هفت‌درصد تنزل پیدا کرده است. زیرا تحریم‌ها باعث شده که تولید این کشور به پایین‌ترین سطح از سال 1990 برسد.

صندوق بین‌المللی پول می‌گوید: رشد اقتصادی در ایران انتظار می‌رود در سال جاری از سر گرفته شود و بنابر اعلام بانک مرکزی ایران تورم این کشور از 32درصد در اکتبر 2012 به 15درصد رسیده است.

ایران می‌تواند تولید خود را ظرف دوماه پس از لغو تحریم ها700هزار بشکه در روز افزایش دهد.

تام جیمز مدیر شرکت مشاوره انرژی ناویتاس گفت: آنها سعی دارند که موضع کمتر تهاجمی اتخاذ کنند. آنها بامساله تحریم‌ها مواجه هستند و نمی‌خواهند که بر مشکلات خود بیفزایند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر