خودتمیز‌ شوندگی در پارچه‌های نانوالیاف معدنی

۱۳۹۳/۰۷/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۵۸


ماین نیوز محققان هنگ‌کنگی موفق شدند با استفاده از نانوذرات اکسید تیتانیوم آناتاز در الیاف ترمه، خاصیت خودتمیز شوندگی در این پارچه ایجاد کنند. برای از بین رفتن لکه‌ها باید نور خورشید به‌صورت مستقیم به پارچه بتابد.

یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه سیتی موفق به تولید ترمه‌یی با قابلیت خودتمیز شوندگی شدند که قادر است انرژی موردنیاز خود را از نور خورشید تامین کند. الیاف این ترمه‌ حاوی ذرات بسیار کوچکی است که می‌تواند باکتری‌ها، آلودگی‌ها و حتی لکه‌های باقی‌مانده از قهوه و نوشابه را از بین ببرد.

ولید داوود استادیار رشته محیط‌زیست و انرژی دانشگاه سیتی می‌گوید: «با استفاده از این فناوری، تابش 24 ساعته نور خورشید می‌تواند لکه‌های نوشابه و قهوه را در ترمه از بین ببرد.»

در پوشش‌های مورداستفاده در این پروژه از نانو ذرات دی‌اکسید تیتانیوم آناتاز به‌عنوان فتوکاتالیست استفاده شده است. این ذرات به نخ متصل شده و درنهایت با استفاده از این الیاف، ترمه بافته می‌شود. این نخستین‌باری است که یک فناوری برای پاکیزه نگه‌ داشتن ترمه ارایه می‌شود؛ پارچه‌یی که تمیز کردن آن بسیار پرهزینه است.

داوود می‌گوید: «نرم نگه‌ داشتن ترمه و در عین حال ممانعت از آسیب دیدن الیاف ظریف آن از گزند عوامل شوینده و اکسید‌کننده کاری

چالش برانگیز است.»

این فناوری درصورت تجاری‌سازی، هزینه تولید ترمه را تنها یک تا یک‌و‌نیم درصد افزایش می‌دهد. شست‌وشو و تمیز کردن به‌صورت خشک، هیچ تاثیری روی الیاف پوشش نمی‌گذارد و آنها را نمی‌زداید. تامی سیو یوک لین، مدیر ارشد بخش تحقیق و توسعه شرکت TAL، می‌گوید: «براساس قوانین امریکا، دی‌اکسید تیتانیوم آناتاز از دسته مواد خطرناک نبوده و محدودیتی برای استفاده از آن الزام نشده است.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر