مخالفت با درخواست اکسون موبیل برای فعالیت حفاری در روسیه

۱۳۹۶/۰۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۵۳۹

گروه انرژی

دونالد ترامپ، به اکسون موبیل شرکتی که وزیر امور خارجه فعلی امریکا مدیرعامل پیشین آن بوده است، اجازه نخواهد داد به فعالیت‌های حفاری خود در روسیه ادامه دهد. پیش از این نیویورک تایمز نوشته بود که اکسون موبیل امریکا از وزارت خزانه‌داری این کشور درخواست کرده از تحریم‌های نفتی روسیه چشم‌پوشی کند و اجازه بدهد این شرکت در پروژه‌های نفتی روسیه همکاری کند.

آنها امید داشتند تا رییس‌جمهوری امریکا باتوجه به وضعیت نسبتا مطلوب روابط امریکا و روسیه در وضعیت فعلی از یک سو و ریاست آقای تیلرسون وزیر امور خارجه ترامپ بر اکسون موبیل در گذشته از سوی دیگر، طرح مستثنا کردن فعالیت این شرکت در روسیه که از پروژه‌های مهم و موثر برای رشد این شرکت به حساب می‌آیند، با موافقت مواجه شود. اما خبری که روز گذشته در بی‌بی‌سی منتشر شد نشان داد که باوجود ارتباط نسبتا خوب میان امریکا و روسیه در وضعیت فعلی، ترامپ در مورد تحریم‌های این کشور با کسی شوخی ندارد.

بی‌بی‌سی نوشت که وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده اعلام کرده که پیرو مذاکرات با آقای دونالد ترامپ به‌دنبال درخواست شرکت اکسون موبیل برای بازنگری در فعالیت‌های این شرکت در روسیه، رییس‌جمهوری امریکا با این درخواست موافقت نکرده و در نتیجه فعالیت حفاری اکسون موبیل در روسیه شامل تحریم می‌شود. ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا در سال 2014 تحریم‌های اقتصادی را علیه روسیه اعمال کردند.

شرکت اکسون موبیل، با شرکت روسنفت روسیه در دریای شمال، دریای کارا و سیبری سرمایه‌گذاری مشترک دارد. پروژه‌هایی که قرار بوده بخش عظیمی از رشد این شرکت امریکایی را در آینده شکل دهند.

وال‌استریت ژورنال که برای نخستین‌بار خبر درخواست معافیت اکسون موبیل از این تحریم‌ها را منتشر کرده بود، نوشت که این شرکت نگران است رقبای بین‌المللی‌اش از مزیت حضور در روسیه در رقابت با اکسون موبیل بهره ببرند. سی‌ان‌ان مانی نیز در واکنش به این اخبار نوشت که دلایل روشنی مبنی بر چرایی اصرار اکسون موبیل به ازسرگیری فعالیت‌های خود در روسیه وجود دارد. بنا بر قراردادی که در سال 2011 میان این شرکت و روسنفت به امضا رسید، به اکسون اجازه هدایت پروژه‌های حفاری آف شور در دریای سیاه و دریای کارا داده شد. براساس گزارش S&P گلوبال پلتس، این میدان‌های توسعه‌نیافته درواقع یکی از پرشانس‌ترین میدان‌ها در منطقه خود به‌شمار می‌روند. در سال 2012، دو شرکت روسی و امریکایی به نوعی از سرمایه‌گذاری مشترک برای توسعه این میدان‌ها و همچنین بنا کردن یک مرکز تحقیقاتی در مناطق قطبی روسیه دست پیدا کردند.

برنامه ساخت یک واحد تولید گاز در نزدیکی ولادیوستوک در شرق روسیه نیز به‌دنبال این همکاری‌ها در سال 2013 رقم خورد.

ارتباط عمیق میان اکسون موبیل و روسنفت اما با اعمال تحریم‌ها در سال 2014 از سوی ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا، در حالت تعلیق قرار گرفت. اکسون موبیل که سابقه 20 سال فعالیت در روسیه را دارد، اجازه یافت که برخی پروژه‌های خود را در روسیه به اتمام برساند اما فعالیت‌های حفاری متوقف شد.

سی‌ان‌ان مانی می‌نویسد: از آن زمان تاکنون خیلی چیزها عوض شده است. روسیه به‌دنبال یک دوره رکود دردناک در سه ماهه پایانی سال 2016 دوباره در حال بهبود است. قیمت نفت خام دوباره به بالای 50دلار در هر بشکه صعود کرده است.

دولت دونالد ترامپ در مورد نزدیکی به مسکو به‌شدت تحت فشار است. این واقعیت که رکس تیلرسون وزیر امور خارجه فعلی امریکا پیشگام قرارداد روسنفت و اکسون موبیل بوده است نیز بر افزایش حساسیت‌ها نسبت به درخواست اکسون موبیل از دولت ترامپ برای چشم‌پوشی از فعالیت این شرکت در روسیه نقش داشته است.

باتوجه به این حساسیت‌ها، انتشار خبر درخواست اکسون موبیل برای مستثنا شدن فعالیت‌های حفاری‌اش در روسیه، مانند یک بمب عمل کرد. سناتور مک کین جمهوری‌خواه که از منتقدان اصلی ولادیمیر پوتین به‌شمار می‌رود در مطلبی در مورد این درخواست نوشت: «آیا آنها دیوانه شده‌اند.» سناتورهای دموکرات نیز بیان کردند که این درخواست اکسون نباید مورد قبول واقع شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر