کارگران هندی؛ برند امریکایی

۱۳۹۶/۰۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۵۳۱

گروه گوناگون|

امروزه اکثر کشورها با معضل بیکاری روبه‌رو هستند. یکی از راه‌حل‌های این مشکل، اعزام نیروی کار به خارج از کشور است، هرچند که ممکن است در کشورهای خارجی کارهای سخت‌تری انجام دهند اما مهاجرت این افراد تا حدودی می‌تواند فشار بر جامعه را کم کند. از طرفی، چنین نیروهایی که مهاجرت را به عنوان راه‌حل بیکاری انتخاب می‌کنند، حاضر می‌شوند کارهای سخت را با دستمزد پایین در کشورهای خارجی انجام دهند.

از این‌رو بسیاری از کشورها، از پذیرش نیروی کار خارجی استقبال می‌کنند؛ در واقع می‌توان گفت ارزان بودن این نیروها از مهم‌ترین دلایلی است که بسیاری از کشورها را به پذیرش نیروی کار خارجی ترغیب می‌کند. بر همین اساس، بسیاری از کشورهای در حال توسعه به دلیل مواجه شدن با معضل بیکاری اقدام به صدور نیروی کار به کشورهای توسعه‌یافته می‌کنند. کشورهای توسعه‌یافته نیز به دلیل به‌صرفه بودن این نیروها، تسهیلاتی مانند صدور ویزای کار، اقامت و... به این نیروها ارائه می‌دهند. امریکا یکی از کشورهایی است که سالانه نیروی بسیاری از کشورهای در حال توسعه جذب می‌کند. این کشور از طریق ویزای‌ H-B1 که یک ویزای غیرمهاجرتی است، کارگران خارجی واجد شرایط را می‌پذیرد تابه استخدام کارفرمای امریکایی دربیایند.

آنطور که در گزارش‌ها آمده، سالانه در حدود 85 هزار ویزای کار جدید در امریکا صادر می‌شود و در حدود 100 هزار ویزای کار نیز تمدید می‌شود. آمار نشان می‌دهد برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری در امریکا از جمله گوگل، مایکروسافت و... بسیار متکی به کارگران خارجی هستند. طبق آخرین گزارش به دست آمده، بیشترین افرادی که از طریق ویزای کار به امریکا وارد می‌شوند، نیروهای چینی و ژاپنی هستند. آنطور که تحقیقات نشان می‌دهد، نیروهای هندی و چینی پرکارترین کارگران هستند و بیشترین ساعت کار را به خود اختصاص داده‌اند. از آنجا که این دو کشور جمعیت بالایی دارند، نیروی آماده به کار بسیاری داشته و به تبع آن، دستمزدهای پایینی ارائه می‌کنند. بنابراین کارگران هندی و چینی برای کشورهای توسعه‌یافته و صنعتی می‌توانند بسیار به صرفه باشند.

تعداد کل ویزاهای صادر و تمدید شده برای کارگران هندی، در حدود 126هزار و 692 ویزا در سال 2016 اعلام شده است. با این آمار می‌توان گفت که بیشترین کارگران هندی را می‌توان در شرکت‌ها و مشاغل امریکایی پیدا کرد. پس از آن، چین با اختلاف بسیاری از هند، بیشترین میزان مهاجرت نیروی کار به امریکا را دارد. در سال 2016 تعداد ویزاهای کاری صادر شده برای کارگران چینی در حدود 21 هزار و 657 ویزا بوده است. در بسیاری از گزارش‌ها، از کارگران چینی به عنوان کارگران ارزان یاد می‌شود. چین از نظر اقتصادی رقابت تنگاتنگی با بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته دارد اما همانطور که گفته شد، بالابودن جمعیت این کشور از جمله مواردی است که به بیکاری نیروی جوان کار منجر می‌شود. این موضوع نیز پایین‌بودن دستمزدها و مهاجرت‌های کاری کارگران به سایر کشورها را به دنبال دارد.

آنطور که در این گزارش مشخص شده، می‌توان گفت بخش عمده‌یی از نیروی کار در امریکا را کارگران هندی و چینی تشکیل می‌دهند، چرا که صدور ویزای کار امریکا برای شهروندان سایر کشورها، رقم بسیار پایینی است. از آنجا که سالانه صدور این ویزا سهمیه‌ مشخصی دارد، در همان روزهای ابتدایی بخش بسیاری از این سهمیه توسط کارگران هندی و چینی پر می‌شود و بخش اندکی از این سهمیه به نیروی کار کشورهای دیگر اختصاص می‌یابد. در ادامه این گزارش، از صدور ویزای H-B1 برای نیروهای کار در مکزیک و کره‌جنوبی نیز صحبت شده است. بریتانیا، فرانسه، برزیل و ژاپن نیز از کشورهایی هستند که سالانه تعداد محدودی نیروی کار به امریکا صادر می‌کنند. در سال 2016، آماری که از صدور ویزای H-B1 در این کشورها به دست آمده، بین یک‌هزار تا 2 هزار ویزا بوده است.

درخواست مهاجرت کاری به امریکا از سوی کارگران ایتالیایی کمترین آمار را در سال 2016 به ثبت رسانده است. در میان کشورهایی که تمایل به اعزام نیروی کار به امریکا را دارند، ایتالیا تنها 896 ویزای کاری از سوی امریکا دریافت کرده است. این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده بی‌میلی کارگران ایتالیایی برای سفر کاری به امریکا باشد.

این گزارش در حالی است که به تازگی دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا، فرمان اجرایی اصلاح صدور ویزای کار H-B1 را صادر کرده است. گفته می‌شود این تغییرات در راستای تحقق شعار انتخاباتی ترامپ با عنوان «اول امریکا» انجام می‌شود که بر مبنای آن چه در عرصه سیاست داخلی و چه خارجی، امریکا بر همه مقدم است. ترامپ خواهان اجرای جدی همه قوانین حراستی است که بر ورود نیروی کار خارجی به امریکا نظارت دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر