اکبر اکسیر شاعر طنزپرداز گفت: در سال ۹۵ و سالهای اخیر با پیشرفت تکنولوژی به زوال کلمه نزدیک شدهایم؛ در واقع در عصر زوال کلمه هستیم و دیگر کسی مانند گذشته نوشتهها و شعرها را نمیخواند، معمولا تصویر میبینند به ویژه تصاویر طنزآمیز. باید اتاق فکری تشکیل بدهیم تا ببینیم برای ۱۰سال بعد چه برنامهیی داریم.
او با اشاره به همکاری خود با انتشارات مروارید افزود: هر سال حداقل یک تجدید چاپ از کتابهایم داشتم اما سال گذشته اصلا این طور نبود. فروش کتاب با وجود تیراژ پایین کتابها خیلی کم بود و کتابها کمتر از سالهای قبل به فروش میرفت. اکسیر با بیان اینکه نشر در کشور ما هنوز به صنعت تبدیل نشده است، اظهار کرد: صنعت نشر در ایران مانند سوپرمارکت است. هر کسی برای خود یک انتشاراتی باز کرده است و منتظر هستند که نمایشگاهی برپا شود و در فصل اشانتیون در کنار هدایای تبلیغاتی دو کتاب هم بفروشند. وگرنه سرمایهگذار در حوزه نشر کتاب نداریم و برای ما تعریف نشده است. او افزود: زمانی که به انتشاراتیها فلهیی پروانه نشر میدهند، افراد سودجو وارد میشوند و پسرخالهها برای خرید و فروش کاغذ و رانتهای آنچنانی وارد این حوزه میشوند؛ در صورتی که یارانه و این رانتها از بین برود، کار به کار دانش میرسد.