ایرانشهر

۱۳۹۶/۰۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۵۲۲

انتقاد بازرگانان از تعدد ارگان‌های ناظر بر ترانزیت

نایب‌رییس کمیسیون حمل و نقل، لجستیک و گمرک اتاق ایران با اشاره به مشکلات حوزه حمل و نقل و تعدد دستگاه‌های نظارتی اظهار کرد: در کشور ما ۲۲ نهاد و ارگان بر حمل و نقل و ترانزیت نظارت دارند که در دنیا این‌چنین نیست. از سوی دیگر هیچ کدام از این نهادها از یکدیگر حرف شنوی ندارند.

به گزارش ایسنا، مجتبی بهاروند روز گذشته عنوان کرد: در تمام دنیا وزارتخانه‌ها و متولیانی برای مساله حمل و نقل درنظر گرفته شده است. در کشور ما ۲۲نهاد و ارگان بر حمل و نقل نظارت دارند. ولی در دنیا این‌چنین نیست. نایب‌رییس کمیسیون حمل و نقل، لجستیک و گمرک اتاق ایران اظهار کرد: در گذشته پیشنهادهای زیادی مبنی بر راه‌اندازی یک وزارتخانه حمل و نقل داشته‌ایم که کوچک و چابک باشد و بتواند بر این امر نظارت داشته باشد. بهاروند تصریح کرد: علاوه بر این، این مساله در تشکل‌های ما نیز دیده می‌شود و ما یک تشکل واحدی برای حمل و نقل داریم و سندیکایی که برای این امر فعال بود، به تشکل‌های کوچک تقسیم شد.

وی با بیان اینکه طبق قانون پروانه‌های فعالان حمل و نقل را باید کمیسیون ماده ۱۰ صادر کند، اظهار کرد: نمایندگان نهادهای مختلف در این کمیسیون حضور دارند. متاسفانه قانون هم به‌درستی انجام نمی‌شود. مشکل ما ادارات فراقانونی مانند گمرک است. مساله قاچاق در حمل و نقل بیشتر به ظن قاچاق محدود است و هنوز هیچ شرکتی از شرکت‌های حمل و نقل استان محکوم نشده یا نقشی نداشته است.

بهاروند بیان کرد: گاهی مغایرت‌های اسنادی مسائلی را برای ما به وجود آورده است. این قاچاق باعث می‌شود گمرک حکم به ممنوع الخدماتی یک شرکت دهد. در واقع نظارت‌ها بدون متولی است و هر کس ساز خود را می‌زند.

وی با اشاره به مشکلات موجود در بخش خصوصی برای مدیریت حمل و نقل گفت: در بخش خصوصی خرد جمعی و سیستم مدیریت نخبگان و نیروهای تازه را نداریم و این یک معضل است. یکی دیگر از مسائلی که با آن مواجه هستیم، مساله فساد و زدوبندها در بخش خصوصی است که گاهی باعث می‌شود افرادی در راس فعالیت‌های بخش خصوصی قرار می‌گیرند که اصلا تخصص لازم را ندارند. تشکل‌های ما همیشه تابع دولت بوده است.

نایب‌رییس کمیسیون حمل و نقل، لجستیک و گمرک اتاق ایران بیان کرد: مدیران دولتی شاید خیلی انگیزه‌یی برای فعالیت مضاعف نداشته باشند چون سود و زیان در درآمد وی تاثیری ندارد. نایب‌رییس کمیسیون حمل و نقل، لجستیک و گمرک اتاق ایران تصریح کرد: شرایط بعد از سال ۱۳۹۲ بسیار بهتر شده است. بعد از برجام همه خطوط کشتیرانی به ایران می‌آیند. در گذشته کشتی‌های به مقصد ایران بیمه نمی‌شد ولی بعد از برجام بیمه‌ها برقرار شده و حجم ترانزیت هم خوب شده است. با این حال در حوزه‌های داخلی باید قوانین و... نیز رعایت شود.


خروج شرکت‌ تایوانی از حمل و نقل دریایی ایران

شرکت تایوانی حمل و نقل یانگ مینگ مارین که با مشکلات مالی مواجه است، در حال متوقف کردن خدمات کانتینری خود به ایران است و نخستین شرکت کشتیرانی خارجی لقب گرفته که یک سال پس از لغو تحریم‌ها، از بخش حمل و نقل دریایی ایران خارج می‌شود.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، یانگ مینگ نهمین شرکت بزرگ خدمات کانتینری جهان، یک بازیگر نسبتا کوچک در بازار ایران است و تنها یک‌بار در هفته در بنادر ایران پهلوگیری دارد. چند شرکت کشتیرانی بزرگ جهان پس از لغو تحریم‌ها، ارائه خدمات به ایران را ازسر گرفته‌اند.

یکی از مدیران شرکت یانگ مینگ گفت: این شرکت ارائه خدمات مستقیم به ایران را به دلیل نگرانی‌ها از افزایش تنش‌ها در این کشور متوقف کرده است.

وی بدون ارائه توضیحات بیشتر گفت: ما تحریم‌های اخیر علیه ایران و تنش‌های ژئوپلیتیک موجود در این منطقه و همچنین آنچه اکنون بین ایران و آمریکا و اروپا در جریان است را مدنظر قرار داده‌ایم.

رویترز نتوانسته به صورت مستقل تایید کند که لغو ارائه خدمات از سوی این شرکت به ایران به‌دلیل بروز نگرانی‌های جدید درمورد ایران بوده یا دلیل آن تغییرات در شرکت یانگ مینگ بوده است. این شرکت تایوانی که با مشکلات مالی مواجه است، پس از زیان 62میلیون دلاری در 3 ماهه پایانی سال 2016 قصد دارد هزینه‌های خود را کاهش دهد.


آیین‌نامه جدید کنترل ساختمان در هیات دولت

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه آیین‌نامه جدید کنترل ساختمان در دستور کار هیات دولت است، تاکید کرد: تصویب و اجرای این آیین‌نامه به نفع افرادی خواهد بود که به‌صورت حرفه‌یی در صنعت ساخت و ساز کشور فعال هستند.

به گزارش ایرنا، حامد مظاهریان درباره اهمیت آیین‌نامه جدید کنترل ساختمان گفت: ایجاد تحول بنیادین در فرآیند ساخت و ساز از مهم‌ترین اهداف اجرایی این آیین‌نامه در کشور است. وی افزود: این آیین‌نامه هم‌اکنون برای اظهارنظر گروه‌های ذی‌نفع آماده شده و برای اجرایی شدن آن باید همه به اجماع برسیم. معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: این آیین‌نامه با انجام مطالعات تخصصی و بررسی تمام جوانب تهیه شده است. تمام گروه‌های ذی‌نفع فرصت دارند با بررسی‌های کارشناسی و علمی در آیین‌نامه جدید کنترل ساختمان نظرهای خود را به وزارت راه‌وشهرسازی منتقل کنند. مظاهریان تاکید کرد: اجرای این آیین‌نامه به نفع افرادی خواهد بود که به‌صورت حرفه‌یی در صنعت ساخت و ساز کشور فعال هستند.

همه فعالان عرصه ساخت و ساز می‌توانند در این زمینه اظهارنظر کنند تا برای اجرایی شدن آن به اجماع برسیم. وی حمایت از حقوق بهره‌برداران، ارتقای خدمات مهندسی و افزایش کیفیت ساخت و ساز در کشور را از مهم‌ترین اهداف اجرایی شدن این آیین‌نامه در کشور عنوان کرد و گفت: در این آیین‌نامه مسوولیت‌های همه افراد مشخص شده و اجرایی شدن آن در مجموع به نفع مردم خواهد بود. معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: با اجرایی شدن این آیین‌نامه از ورود افراد فاقد صلاحیت به حوزه ساختمان‌سازی در کشور جلوگیری می‌شود و تنها افراد با صلاحیت حرفه‌یی می‌توانند در حوزه ساخت و ساز کشور فعال شوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر