اعتراض به رد صلاحیت برخی از اعضای شورای تهران

۱۳۹۶/۰۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۵۲۰

تعدادی از اعضای شورای چهارم اسلامی شهر تهران که برای پنجمین دوره شورا ثبت‌نام کرده بودند، رد صلاحیت شدند. حبیب کاشانی، مرتضی طلایی، الهه راستگو، علیرضا دبیر، مختاباد، حسین رضازاده، عباس جدیدی ازجمله رد صلاحیت‌شدگان هستند.

براساس برخی از گزارش‌های تایید نشده، اسم احمد دنیامالی نیز جزو رد صلاحیت‌شدگان بود. اما دنیامالی طی گفت‌وگو با «فارس» این موضوع را رد کرد و گفت: برای این دوره از انتخابات تایید صلاحیت شده است.

همچنین علیرضا دبیر گفت: استعلام چهارگانه‌اش از وزارت اطلاعات، ثبت، قوه قضاییه و ناجا مثبت بوده و نمی‌داند علت رد صلاحیت وی چه بوده است.

خسرو دانشجو، عضو سابق شورای شهر که در رسانه‌ها اعلام شده جزو رد صلاحیت‌شده‌هاست به فارس گفت: پیامکی درخصوص رد صلاحیتش به دست نرسیده و مدام موبایلش را چک می‌کند تا ببیند پیام می‌رسد یا خیر.

هادی ساعی دیگر عضو شورای چهارم شهر تهران، که در فضای مجازی اعلام کرده بودند، رد صلاحیت شده است در گفت‌وگو با فارس گفت: در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران تایید صلاحیت شده‌ام. مرتضی طلایی، نایب‌رییس شورای شهر تهران نیز با انتشار اطلاعیه‌یی درخصوص اخبار منتشر شده مبنی بر رد صلاحیت تعدادی از اعضای فعلی شورای شهر ازجمله خودش واکنش نشان داد و گفت: اگرچه براساس اطلاع قبلی، تایید نهادهای نظارتی و مراجع چهارگانه همچنین هیات اجرایی انتخابات در مورد اینجانب صورت گرفته اما ظاهرا هیات نظارت شهر تهران اقدام به اتخاذ چنین تصمیمی کرده است. البته موضوع هنوز به صورت رسمی به بنده اطلاع داده نشده اما آنچه شائبه‌برانگیز، تعجب‌آور و غیرمنصفانه است، حجم سنگین اطلاع‌رسانی این خبر طی شب گذشته بود که امیدوارم دستگاه‌های مسوول در امر برگزاری انتخابات ساده از کنار آن نگذرند.


انتقاد از عملکرد هیات نظارت بر انتخابات

در همین حال مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران در واکنش به رد صلاحیت برخی از چهره‌های فعلی شورای شهر تهران گفت: متاسفانه هیات نظارت بر انتخابات به صورت جناحی عمل کرده و قطعا شورا این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

چمران در گفت‌وگو با مهر تصریح کرد: رد صلاحیت تعدادی از اعضای شورای شهر تهران ازجمله گروه اصولگرایان از سوی هیات نظارت به صورت حزبی و جناحی بوده و این با قواعد دموکراسی و آزادی مخالف است. چمران افزود: اکثر افرادی که از سوی هیات نظارت بر انتخابات رد شده‌اند، سابقه فعالیت در شورا را در چند دوره داشته‌اند و تجربیات خوبی را کسب کرده‌اند و رد این افراد، جای سوال و پرسش دارد. رد این افراد نشان می‌دهد که نیازی به برگزاری انتخابات شوراها نیست چراکه هیات نظارت نتیجه انتخابات را رقم می‌زند. وی از نمایندگان مجلس همچنین هیات رییسه مجلس شورای اسلامی خواست به این موضوع وارد شوند و منصفانه و قانونمندانه رفتار کنند.


علت اصلی رد صلاحیت چهره‌ها‌

رضا تقی‌پور، سخنگوی شورای شهر تهران نیز گفت: دسته‌بندی‌های سیاسی باعث شده، چهره‌های مطرح و سرشناس شورای شهر تهران رد صلاحیت شوند و قطعا ما این موضوع را از طریق هیات رییسه مجلس پیگیری خواهیم کرد. تقی‌پور در گفت‌وگو با مهر با اشاره به رد صلاحیت برخی چهره‌های شورای شهر تهران توسط هیات نظارت بر انتخابات شورای شهر تهران تصریح کرد: عدم احراز صلاحیت برخی از چهره‌های شورای شهر تهران نشان می‌دهد که مبنای هیات نظارت بر انتخابات در چارچوب قانون نبوده و در واقع براساس مبنای سیاسی کار کرده است.

تقی‌پور گفت: در ادوار گذشته نیز هیات نظارت از گروه‌ها و جناح‌های دیگری بودند اما اینگونه عمل نکردند اما متاسفانه هیات نظارت فعلی به گونه‌یی عمل کرده که جای هزاران سوال و پرسش را ایجاد کرده است.

وی افزود: ما از هیات نظارت بر انتخابات شوراها انتظار داریم در چارچوب قانون عمل کنند.

تقی‌پور همچنین از رییس و هیات رییسه مجلس شورای اسلامی تقاضا کرد به موضوع رد صلاحیت چهره‌های شورای شهر وارد شوند و این موضوع را پیگیری کنند. نباید دیدگاه‌های سیاسی در انتخابات شوراها وارد شود و این درحالی است که ما شاهد هستیم که قبل از برگزاری انتخابات، این نگاه سیاسی وارد شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر