تسهیلات 50‌میلیارد‌تومانی دولت برای صنایع‌دستی

۱۳۹۳/۰۷/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۵۲



ایسنا معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی از تسهیلات 50‌میلیاردتومانی دولت برای توسعه تولید و صادرات صنایع‌دستی خبر داد.

بیژن نامورمطلق در نشست بررسی فرصت‌های صادراتی ایران به چین در حوزه صنایع‌دستی که دیروز در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، اظهار کرد: در سال گذشته 30‌میلیارد تومان تسهیلات برای افزایش تولید و کمک به بنگاه‌های تولیدی صنایع‌دستی در نظر گرفتیم و این رقم امسال تا 50‌میلیارد تومان هم می‌رسد.

وی افزود: وضعیت صنایع‌دستی نسبت به ظرفیت آن نامطلوب است و کارگاه‌های صادره تبدیل به انبار شیشه‌های چینی شده است. در‌حال‌حاضر با وجود اینکه متنوع‌ترین صنایع‌دستی دنیا را داریم سی‌و‌یکمین کشور صادرکننده صنایع‌دستی هستیم. معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی گفت: صادرات گلیم و زیلو به چین نخستین کالای صادراتی ما به این کشور است اما هنوز ظرفیت‌های بالایی برای صادرات صنایع‌دستی و گسترش این بخش در این کشور داریم.

نامورمطلق گفت: در دوره صفویه ظروف آبی سفید چینی فروش خوبی در اروپا داشتند اما شاه‌عباس با دایر کردن کارگاه‌های تولید این ظروف در ایران توانست این بازار را از دست چینی‌ها خارج کند اما در‌حال‌حاضر صنایع‌دستی ما در جایگاه واقعی خودش قرار ندارد. معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: تولید صنایع‌دستی و بازرگانی آن در دنیا رو‌به‌رشد است؛ کالاهای ایرانی نسبت به محصولات چینی، مصری، پاکستانی و ترکیه‌یی کیفیت بالایی دارند اما به‌دلیل ضعف‌هایی که در این حوزه وجود دارد مثل قیمت تمام‌شده بالا نمی‌توانیم با این کشورها رقابت کنیم.

وی افزود: صنایع‌دستی پیش از این در کشور ما یک صنعت دانش‌بنیان بود که باتوجه به نیاز روز جامعه تغییر می‌کرد اما در 200سال اخیر این صنعت با دانش روز و رشد زیبایی‌شناسی رشد نکرده است و به‌همین دلیل بخشی از بازارهای بین‌المللی را از دست داده‌ایم.

نامورمطلق درباره تجارت صنایع‌دستی ایران و چین اظهار کرد: موازنه تجاری ما در این حوزه با چین منفی است البته سیستماتیک نبودن صادرات یکی دیگر از دلایل منفی‌بودن تراز تجاری ماست. به‌طور مثال درسال‌های 1392 و 1393 کالاهای صادراتی ما به‌طور کامل تغییر کرده است در سال1392 فروش مبلمان زیادی داشتیم اما امسال بیشترین فروشمان در حوزه سنگ‌های قیمتی بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر