150هزار معلول جدید زیرپوشش بهزیستی

۱۳۹۶/۰۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۵۱۵

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان بهزیستی گفت: 150هزار معلول جدید در نوبت انتظار، سال آینده در سراسر کشور زیرپوشش بهزیستی قرار خواهند گرفت. به گزارش ایرنا، انوشیروان محسنی بندپی در نشست شورای هماهنگی مدیران تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در فرمانداری چابهار اظهار داشت: دولت برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، رسیدگی به مشکلات معلولان، معتادان متجاهر و افراد نیازمند خدمات خوبی ارائه کرده است.

رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: سالانه 35هزار معلول در کشور متولد می‌شوند که این امر مشکلات زیادی را برای سازمان بهزیستی برای ارائه خدمات مطلوب به این افراد ایجاد کرده است. محسنی بندپی اظهار داشت: اداره بهزیستی در شهرستان کنارک از سال 1390 راه‌اندازی شده اما به دلیل نبود نیروی انسانی، تجهیزات و امکانات، خدمات رسانی مطلوب به جامعه هدف را با مشکلاتی رو‌به‌رو کرده است.

وی افزود: مهدهای کودک در مناطق حاشیه نشین با جمعیت بیش از 520 هزار نفر برای ارائه خدمات به جامعه هدف راه‌اندازی شده است. وی بیان کرد: مهار، کنترل و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، ارائه آموزش رایگان، مدیریت ونگهداری معتادان متجاهر از جمله برنامه‌های مهم سازمان بهزیستی در شهرستان چابهار است. وی ادامه داد: برای ارائه خدمات مطلوب به جامعه هدف راه‌اندازی اداره بهزیستی در جنوب سیستان و بلوچستان ضروری است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به افزایش مستمری، توجه به مشکلات مالی و رفاهی افراد تحت پوشش این نهاد از سوی دولت اشاره و خاطرنشان کرد: تمامی معلولان شدید و خیلی شدید کشور زیرپوشش بهزیستی قرار خواهند گرفت تا موجب رضایتمندی این افراد شود. معاون استاندار سیستان وبلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز اظهار داشت: این شهرستان محرومیت‌های تاریخی در شاخص‌های مختلف اجتماعی دارد. ایوب درویشی افزود: شاخص‌های اجتماعی چابهار وضعیت خوبی ندارد و بایستی مسوولان برای پیگیری آنها با اختصاص اعتبارات لازم سعی در کاهش این مشکلات داشته باشند. وی ادامه داد: 4هزار و 300 نفر معلول در شهرستان چابهار وجود دارد که به کمتر از 400 نفر آنان خدمات لازم از سوی بهزیستی ارائه می‌شود. وی افزود: فیزیوتراپی در چابهار فاقد امکانات و تجهیزات است و با تدبیر لازم و همکاری سازمان‌های غیردولتی باید مشکلات این بخش حل شود تا افراد بتوانند از خدمات آن بهره‌مند شوند.

این گزارش در حالی است که پیش از این افزون بر 3هزار معلول تحت حمایت بهزیستی چابهار بودند. کمی قبل رییس اداره بهزیستی شهرستان چابهار در جنوب سیستان وبلوچستان گفت: هم اینک سه هزار و 215 معلول تحت حمایت این اداره قرار دارند و از خدمات مادی و معنوی بهزیستی بهره مند می‌شوند.

حسن تاوانه اظهار داشت: خدمت به جامعه محرومان و قشرهای آسیب پذیر به ویژه معلولان سبب برخورداری از اجر و ثواب اخروی می‌شود. وی بیشتر معلولیت‌های چابهار را بیماری ژنتیکی عنوان کرد و افزود: برخی دیگر از معلولیت‌ها بیماری و اختلال آلزایمر، نابینایی، عفونی و مزمن، ضایعه نخاعی، ناشنوایی، اختلال‌ام اس، پارکینسون و اختلال بلع است.

وی بیان کرد: سازمان بهزیستی معلولان را بیمه می‌کند و برای اشتغال آنان نیز چنانچه صاحبان مشاغل و سرمایه‌گذاران بتوانند معلولان را براساس توانایی‌شان جذب و مشغول به کار کنند 150 میلیون ریال تسهیلات با کارمزد چهار درصد به آنان پرداخت می‌کند. وی ادامه داد: علاوه بر تسهیلات در نظر گرفته شده 80 میلیون ریال نیز بلاعوض برای جبران خسارات احتمالی به کارفرما پرداخت خواهد شد.

در همین حال، چندی پیش نیز جزییات دیگری از آمار معلولان از سوی الهه راستگو عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران بیان شده بود. وی تعداد معلولین مرد تحت پوشش بهزیستی کشور را بیش از دو برابر زنان تحت پوشش در حدود 63 درصد ذکر کرده بود. راستگو گفته بود: « قطعا مستمری پرداختی بهزیستی که البته تمامی این افرد را نیز شامل نمی‌شود هیچگاه پاسخگوی زندگی آغشته به رنگ تورم و ناتوانی و مملو از هزینه‌های درمانی این افراد نخواهد بود و این درحالی است که معلولین هم نظیر دیگر افراد جامعه از استعدادهای بسیاری برخوردارند و فراهم نمودن عرصه و اجرایی نمودن حقوق به حق آنها شرایط را برایشان تسهیل خواهد ساخت. »

وی افزود: «اگرچه این قانون مواد مختلفی در زمینه مناسب‌سازی فضاهای شهری، اماکن عمومی، دسترسی به حمل و نقل مناسب برای عبور و مرور معلولین، تحصیلات رایگان تا مقطع آموزش عالی، معافیت یکی از اعضای خانواده آنها از خدمت نظام وظیفه، اختصاص 3درصد از سهمیه اشتغال دستگاه‌های دولتی به معلولان، ایجاد صندوق حمایت از اشتغال معلولان، حمایت از آنها در زمینه موارد درمانی، تامین مسکن، مسائل رفاهی، فروش بلیت نیم‌بهای قطار و هواپیما را شامل می‌شود اما متاسفانه با کمترین اجرا در این حوزه روبه‌رو بوده‌ایم و این به دلیل عدم برخورداری این قانون از ضمانت اجرایی لازم است.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر