اخبار

۱۳۹۶/۰۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۵۰۴

لباس‌های‌تان را با امواج صوتی خشک کنید

دیلی میل| محققان یک ماشین اولتراسونیک ساخته‌اند که به جای گرما با استفاده از امواج صوتی لباس‌های خیس را خشک می‌کند!

استفاده از امواج صوتی برای خشک کردن لباس‌ها علاوه بر صرفه جویی انرژی احتمال آب رفتن لباس‌های پشمی را نیز از بین می‌برد. این دستگاه با شیوه‌یی ارزان‌تر، کم سروصدا‌تر و سریع‌تر از روش‌های کنونی لباس‌ها را خشک می‌کند.

ماشین خشک کن نتیجه همکاری دانشمندان آزمایشگاه ملی «ا وک ریج» در ایالت تنسی و وزارت انرژی امریکاست. خشک کن مذکور با کمک مبدل‌های پیزو الکتریک امواج صوتی با تن بالا می‌سازد. این امواج چنان قدرتمند هستند که لباس‌های خیس را خشک می‌کنند. جالب آنکه امواجی که این دستگاه می‌سازد، آن‌قدر بالا هستند که حتی سگ‌ها قادر به شنیدن آن هستند. پیش‌بینی می‌شود این فناوری ۵ برابر کارآمدتر از خشک کن‌های معمولی باشد. مهندسان تخمین می‌زنند تا ۵ سال دیگر این دستگاه به بازار عرضه شود. در حال حاضر نیز آنها دو نمونه از آن را ساخته‌اند.


دستکش هوشمند برای اندازه‌گیری سفتی عضلات

گیزمگ| محققان در دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو موفق به توسعه دستکش هوشمندی شدند که سفتی عضلات را اندازه‌گیری می‌کند.

هدف محققان از توسعه این دستکش اندازه‌گیری میزان سفتی عضلات در بیماری‌هایی مانند فلج مغزی و ام‌اس است. این دستکش که در حال حاضر به صورت نمونه اولیه بوده، دارای 300 حسگر فشار در قسمت جلو و یک شتاب سنج در قسمت پشت است و از طریق کابل یواس‌بی به کامپوتر متصل می‌شود. عملکرد این دستکش به‌گونه‌یی است که پزشک اندام موردنظر بیمار را حرکت داده و حسگرهای فشار، میزان نیروی اعمال شده را اندازه‌گیری می‌کنند. همچنین طیف سنج به بررسی و اندازه‌گیری سرعت حرکت اندام می‌پردازد. یک برنامه که روی کامپیوتر نصب شده، داده‌های به دست آمده را پردازش کرده تا اسپاسم (سفتی عضلانی)، را اندازه‌گیری کند. محققان این دستکش هوشمند را روی یک بازوی مکانیکی خم شدنی با موفقیت آزمایش کردند. در حال حاضر این محققان به‌دنبال ارتقای قدرت تشخیص این فناوری جدید هستند.


تغییر لوگو گوگل به مناسبت روز زمین پاک

تایم| گوگل به مناسبت 22 آوریل روز زمین پاک، لوگوی خود را تغییر داد و از انیمیشنی زیبا برای این روز استفاده کرد. این کار گوگل با هدف پیام رسانی به‌مناسبت این روز با اهمیت و ترویج فرهنگ پاسداری از محیط‌زیست و زمین انجام شده است. این انیمیشن روایت یک روباه است که هنگام خواب کابوسی در مورد عواقب ناشی از تغییرات آب و هوا، شامل ذوب شدن کوه‌های یخی و از بین رفتن گیاهان می‌بیند. این روباه پریشان از دو دوست خود کمک گرفته و این سه، برای کمک به محیط زیست خود به خوردن سبزیجات، پرورش گیاهان، دوچرخه سواری و استفاده از انرژی خورشیدی رو می‌آورند.

گوگل همچنین توصیه‌هایی مبنی بر خاموش کردن چراغ‌های اضافی، کاشت درخت، مصرف مواد غذایی ارگانیک و کاهش استفاده از وسایل نقلیه آلاینده ارائه کرده است. روز جهانی زمین پاک هر ساله در 22 آوریل مصادف با 2 اردیبهشت در تمام دنیا برگزار می‌شود.


ساخت آیفون از مواد بازیافتی

دیلی میل| شرکت اپل اعلام کرده برای حفظ محیط زیست از مواد ۱۰۰درصد بازیافتی در آیفون، مک بوک و تمام محصولات دیگرش استفاده کند.

تحقیق‌ها نشان داده ۱۶۵ پوند مواد خام اولیه در هر تلفن هوشمند وجود دارد. این درحالی است که منابع این مواد اولیه در حال زوال هستند.

درهمین راستا شرکت اپل اعلام کرده برای حفظ منابع اولیه زمین و خالی کردن معادن فلزات محصولات خود را به‌طور کامل از مواد ۱۰۰درصد بازیافتی تهیه کند. این بیانیه در آخرین گزارش پیشرفت‌های این شرکت اعلام شده است. بیشتر دستگاه‌های موبایل از ترکیب موادی مانند تانتالوم، روی، مس، تنگستین و کبالت ساخته می‌شود. همچنین در این گزارش آمده ۹۶درصد الکتریسیته مصرفی در تجهیزات جهانی این شرکت از منابع تجدیدپذیر تامین می‌شوند. به این ترتیب ۵۸۵هزار متر یک تن از انتشار گازهای گلخانه‌یی کاسته شده است.


چاپ اشکال شیشه‌ای با چاپگر سه‌بعدی

نیوساینتیست| محققان موفق شده‌اند برای نخستین مرتبه با چاپگر سه بعدی اشکال شیشه‌یی بسازند. دانشمندان برای نخستین‌بار با استفاده از چاپگرهای سه بعدی توانسته‌اند اشکال شیشه‌یی بسازند که ابعاد بسیار کوچکی دارند. با استفاده از این روش می‌توان شیشه را در خانه‌سازی نیز به کار برد.

باستین راپ و همکارانش در موسسه فناوری آلمان این روش را ساخته‌اند. آنها معتقدند با چنین روشی می‌توان لنزها و فیلترهای پیچیده‌تری ساخت. تاکنون اشیایی که با چاپگر سه بعدی ساخته شده‌اند، همگی از جنس پلیمر بوده‌اند اما شیشه یک ماده ایده‌آل برای چاپ به حساب می‌آید زیرا ویژگی‌های فیزیکی و بصری خارق العاده‌یی دارد. برای تولید اشکال شیشه‌یی در چاپگر سه بعدی فقط به پودر بسیار ریز شیشه نیاز است که به مایع تبدیل تبدیل شده باشد. جالب آنکه جزییات ریز اشکال شیشه‌یی را نیز می‌توان با چاپگر ایجاد کرد. گرما دادن به اشیای چاپ شده در کوره‌یی با دمای ۱۳۰۰درجه سانتی‌گراد هرگونه ناخالصی را از بین می‌برد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر