چاپگرهای سه بعدی به کمک زانوهای آسیب دیده می‌آیند

۱۳۹۶/۰۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۵۰۰

دیجیتال ترندز| محققان موفق به تولید برخی ترکیبات غضروف مورد استفاده در زانوهای انسان با استفاده از چاپگرهای سه بعدی شده‌اند. آنان می‌گویند می‌توان این مواد را به راحتی به زانوهای آسیب دیده تزریق کرد.

پژوهشگران دانشگاه دوک نوع جدیدی از مواد قابل استفاده برای چاپ سه بعدی را به کار گرفته‌اند که قابل تزریق به غضروف‌های زانوست.

آنها می‌گویند این مواد از قوت، استحکام و همین طور قابلیت ارتجاعی مشابه با غضروف انسان‌ها برخوردارند و حتی می‌توان از آنها برای جایگزینی منیسک پا استفاده کرد.

باتوجه به انعطاف این روش می‌توان ترکیبات مختلفی را با استفاده از چاپگرهای سه بعدی طراحی کرده و در درون زانوهای آسیب دیده به کار گرفت. البته مهم‌ترین چالش در این زمینه افزایش انعطاف‌پذیری این ترکیبات است و به این منظور نانورس‌هایی به ژل‌های پیش ساز مورد استفاده در ترکیبات یاد شده اضافه می‌شود.

این کار باعث کاهش ضخامت این ترکیبات هم می‌شود تا آنها راحت‌تر در داخل زانو به کار گرفته شوند. برای تهیه این ترکیبات برمبنای شرایط زانوی هر فرد ابتدا اسکنی از پای وی تهیه می‌شود. انتظار می‌رود استفاده از این روش در آینده نه چندان دور در بیمارستان‌ها و محیط‌های درمانی آغاز شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر