برای حذف چهار صفر عجله نمی‌کنیم

۱۳۹۳/۰۶/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۵

ولی‌الله سیف با حضور در برنامه پایش شبکه یک سیما به بیان عملکرد یک‌ساله بانک مرکزی و موضوعات مختلف ازجمله جریمه دیرکرد و حذف چهار صفر و اصلاح ساختار بانک‌ها پرداخت.

وی تصریح کرد: برای حذف چهار صفر عجله نمی‌کنیم تا تورم در سال 95 تک رقمی شود آنگاه اصلاح پول ملی انجام می‌شود.

وی افزود: جریمه دیرکرد حرام است و بانک مرکزی براساس نظر شورای نگهبان وجه التزام را اجرا می‌کند. در این برنامه، سیف در ارتباط با عملکرد دولت دهم در زمستان سال 90 که مصوبه‌ خیلی مهم «برداشت مستقیم از حساب بانک‌ها» بابت مابه‌التفاوت ارز دریافتی را صادر و مقاومت‌های پنهان بانک مرکزی هم نتیجه نداد و بعدها دیوان محاسبات، حکم اولیه «انفصال از خدمت رییس کل وقت بانک مرکزی» را در این باره صادر کرد، گفت: این اقدام از کارهای عجیب بانک مرکزی در دولت گذشته بود که این بانک تصمیم گرفت به صورت شبانه و در آخرین روز سال دست در جیب بانک‌ها کند. اکنون مانده‌ایم که با این اقدام چه کنیم؟ یا آن را جزو بدهکاری دولت قرار دهیم که تبعات خود را دارد.

رییس شورای پول و اعتبار تصریح کرد: یکی از راه‌ها این است که برای برگرداندن این پول باید این بدهی را به حساب دولت بگذاریم و به هر حال در بسته سیاست‌های بانک مرکزی این برداشت شبانه جبران خواهد شد اما این به معنای آن نیست که بانک‌ها خلافی در ارتباط با مابه‌التفاوت ارزی انجام نداده‌اند. وی حجم نقدینگی کشور را 615 هزار میلیارد تومان و مانده تسهیلات نظام بانکی را 485 هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

کاهش بنگاه‌داری

سیف، یکی از بحث‌های جدی در بسته را تقویت سرمایه پایه بانک‌ها اعلام کرد و گفت: در بسته سیاستی پیش‌بینی شده بانک‌هایی که خارج از نُرم هستند، لازم است سهام خود را واگذار کنند که اصطلاحا به آن « برون‌رفت از بنگاه‌داری بانک‌ها» گفته می‌شود. بانک مرکزی سه سال زمان برای آن در نظر گرفته که بانک‌ها هر سال بتوانند

یک سوم مازاد سهام و شرایط بنگاه‌داری خود را عرضه کنند. وی اظهارکرد: عرضه سهم بانک‌ها در بازار سرمایه به یک‌باره امکان‌پذیر نیست و امکان دارد که شوکی به این بازار وارد کند. بر این اساس، قرار است که به مرور طی همین مدت زمان این اقدام صورت گیرد. رییس کل بانک مرکزی درخصوص وضعیت سهامداران عمده نظام بانکی گفت: نظام بانکی نهادی است که ذی‌نفعانی دارد و باید بتواند به صورت مستقل حقوق آنها را رعایت کند اما این تضاد منافع باعث می‌شود که منافع سپرده‌گذاران به خطر بیفتد و حقوق ذی‌نفعان به درستی رعایت نشود. بر این اساس نسبتی برای اشخاص مرتبط با بانک‌ها (ذی‌نفع واحد) وجود دارد و سهامدارانی را که از درصد خاصی در سهامداری بانک‌ها بالاتر هستند، تسهیلات محدودتری نسبت به افراد عادی باید دریافت کنند. بانک مرکزی نیز لیستی را به بانک‌ها ارایه کرده که براساس واقعیت‌ها، گزارش‌ها در مورد تسهیلات‌دهی را ارایه دهند که مشخص شود از قوانین عدول نکرده‌اند و این سهامداران عمده نُرم واقعی‌تری را پرداخت نکرده‌اند که اگر غیر از آن باشد، تخلف محسوب می‌شود و جریمه خواهند شد. وی ادامه داد: هیچ سهامدار و سرمایه‌گذاری نمی‌تواند به دلیل نیاز خود بانک تاسیس کند زیرا سپرده گذاران باید مطمئن باشند که مدیریت بانک براساس اصول و قواعد عمل می‌کند. سیف گفت: امسال برای نخستین سال است که به بانک‌ها اعلام کرده‌ایم فقط در شرایطی می‌توانند مجمع برگزار کنند که تقسیم سود مشاع بین بانک و سپرده‌گذار انجام شود و حسابرس باید آن را تایید کرده باشد و اولویت با سپرده‌گذاران است اما بانک‌ها روش و فرمول‌هایی را قبلا به کار می‌گرفتند که در حق سپرده‌گذاران اجحاف می‌شد.

مردان 50 میلیارد دلاری ناپدید می‌شوند

وی درباره اقدام به اخذ رشوه از سوی برخی کارمندان سیستم بانکی گفت: از مردم می‌خواهم با همت جمعی از فساد رشوه جلوگیری کنند. سایت بانک مرکزی و بخش نظارت بانک مرکزی با جدیت این موضوع را دنبال می‌کند و اطمینان می‌دهیم که در صورت گزارش توسط مردم، مشکلی برای گزارش‌دهنده پیش نخواهد آمد. بارها افرادی به من مراجعه می‌کنند و می‌گویند مبالغ بالایی مانند 50 میلیارد دلار دارند که می‌خواهند وارد کشور کنند و وقتی می‌گویم حواله کنید، ناپدید می‌شوند. این موضوعات و پیشنهادهای وامی، دام‌هایی است که برای افراد ساده‌لوح پهن می‌شود.

سیف در مورد پرونده‌های مطالبات معوق بانک پارسیان گفت: یکی از دلایل ایجاد مطالبات معوق برای بانک پارسیان این بود که در اوایل تاسیس و ایجاد این بانک پرداخت وام به برخی پرونده‌ها به صورت تکلیفی صورت گرفت به‌طوری که لیست اسامی برخی از افراد مشکوک‌الوصول دارای مطالبات معوق در این بانک جزو 575 پرونده بانک پارسیان است که بانک مرکزی به قوه قضاییه ارایه کرده همچنین می‌توان گفت که سوء‌جریان‌هایی در برخی پروند‌ها وجود دارد. این دیدگاه که هر پرونده‌یی دچار مطالبات معوق شده فسادی در پشت آن وجود دارد باید اصلاح شود.

وی با اشاره به بسته خروج غیرتورمی دولت از رکود گفت: یکی از دستورکارها احیای بخش تولید بر اساس این بسته است تا با تزریق جدید منابع توسط نظام بانکی این بخش احیا شود. بانک‌ها وظیفه پرداخت دوباره تسهیلات به بنگاه‌هایی را دارند که پیش از این دارای مطالبات معوق شده‌اند اما نمی‌توان آنها را جزو بدحسابان بانکی به حساب آورد.

4 بانک‌ دولتی زیان‌ده

سیف با بیان اینکه برخی بانک‌های دولتی ما در حال حاضر زیان‌ده هستند، افزود: در حال حاضر 4 بانک ملی، صنعت و معدن، کشاورزی و سپه زیان‌ده هستند و ساختار مالی آنها باید اصلاح شود. وی اظهارکرد: برخی‌ها مطرح می‌کنند که بانکداری بدون ربا در برخی شعب اجرا نمی‌شود اما باید گفت که اثری از ربا در دستورالعمل‌ها وجود ندارد و نقشه راه ما این است که از بانکداری بدون ربا به سمت بانکداری اسلامی حرکت کنیم و یک بازنگری در آن انجام دهیم. نرخ سود تسهیلات هم ارتباطی با بانکداری اسلامی ندارد زیرا نرخ تورم در اقتصاد شرایطی را ایجاد کرده که ما را ناچار به اعمال نرخ‌های سود تسهیلات اینچنینی می‌کند؛ بنابراین باید تلاش خود را برای کنترل تورم به کار بگیریم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر