تماس صوتی تلگرام در برزخ

۱۳۹۶/۰۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۴۹۷

گروه دانش و فن | مرجان محمدی|

چند روزی است که شبکه اجتماعی پرطرفدار تلگرام در کشور برخی از کاربرانش را نگران کرده است چراکه زمزمه‌هایی مبنی بر فیلتر شدن این شبکه به گوش می‌رسد، این در حالی است که برقراری تماس صوتی تلگرام تنها چند ساعت پس از اضافه شدن به این شبکه در ایران مسدود شد، به‌طوری که این ویژگی تلگرام از اهمان ابتدا یعنی جمعه ۲۵ فروردین، کار خود را با اختلال در ایران آغاز کرد و در حالی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد هیچ محدودیت و فیلترینگی برای تماس صوتی تلگرام اعمال نکرده است، همچنین اپراتورها و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی ثابت و همراه نیز در ارائه سرویس‌های خودمختار هستند.

با افزایش اختلال‌ها و برقرار نشدن تماس صوتی تلگرام این شائبه ایجاد شد که اپراتورهای داخلی ایران با ایجاد اختلال مانع آن شده‌اند که کاربران نتوانند از این ویژگی استفاده کنند، مساله‌یی که به دفعات از سوی رسانه‌ها و حتی کاربران مطرح شد ولی اپراتورها آن را نپذیرفتند.

در حالی که تنها چند روز از تولد این ویژگی جدید تلگرام می‌گذشت و اختلال‌ها همچنان ادامه داشت و اپراتورها و وزارت ارتباطات ایجاد اختلال را نمی‌پذیرفت، این کاربران پر شمار تلگرام بودند که با صبوری خود با این اختلال دست و پنجه نرم کردند تا شاید بعد از مدتی این اختلال برطرف شود، اما در نهایت این ویژگی برای کاربران ایرانی مسدود شد و به دستور مقامات قضایی تماس صوتی تلگرام در ایران بسته شد.

مساله‌یی که تنها اپراتورهای داخلی را خوشحال کرد، چرا که بسیاری از گمانه‌زنی‌ها در این خصوص ضررو زیان اپراتورها ی داخلی عنوان شده است، هرچند که در این بین هستند اپلیکیشن‌های دیگری که به راحتی هم می‌توان تماس صوتی گرفت و هم تماس تصویری. از سوی دیگر خبر رسید که بنیانگذار تلگرام از ایران برای مسدود شدن این ویژگی جدید تلگرام شکایت کرده است و مدعی است این مساله می‌تواند تعداد کاربرانش را تحت تاثیر قرار دهد. شکایتی که تا به امروز نتیجه آن منتشر نشده است.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد تماس صوتی تلگرام نه تنها برای کاربران ایرانی بسیار حایزاهمیت است بلکه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز که ازجمله افراد مخالف در مسدود شدن تلگرام در سال‌های گذشته بود، نیز با مسدود شدن این ویژگی تلگرام تاحدودی (مخالفت خود را اعلام در این خصوص گفته است: حدود یک ماه است که مسوولان تلگرام به‌دنبال راه‌اندازی تماس صوتی این شبکه در ایران هستند که در این خصوص دیدگاه‌های مختلفی از جانب اپراتورها در کشور وجود داشت. در حال حاضر نیز این سرویس با حکم قضایی که به اپراتورها ابلاغ شده، مسدود شده است.

همچنین دبیر شورای عالی فضای مجازی از بررسی قطع تماس صوتی تلگرام در جلسه آینده این شورا خبر داد، ابوالحسن فیروزآبادی در گفت‌وگو با ایسنا درباره مسدود شدن پیام صوتی تلگرام از سوی اپراتورها عنوان کرد: قاعدتا این اقدام از جایی به اپراتورها ابلاغ شده است و ما در مرکز ملی فضای مجازی درصدد بررسی هستیم و در جلسه آینده شورای عالی فضای مجازی به آن خواهیم پرداخت.

درحالی که تماس صوتی تلگرام از اواسط فروردین‌ماه برای برخی کاربران اروپایی برقرار شده بود، از همان زمان با شایعاتی پیرامون وضع هزینه برای درنظر گرفتن منفعت اپراتورها و همچنین فیلتر شدن یا نشدن در ایران مطرح شد که سرانجام این قابلیت از طرف تلگرام برای کاربران ایرانی نیز فراهم شد. البته در حالی که همواره از جانب مسوولان وزارتخانه، مسوولیت فیلترینگ برعهده کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه گذاشته می‌شود، رمضانعلی سبحانی‌فر -یکی از اعضای این کارگروه- درباره دلایل محدود شدن تلگرام صوتی گفت: اطلاع دقیقی ندارم اما به نظر می‌رسد که دادستانی می‌تواند بررسی این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد. او همچنین در پاسخ به اینکه آیا کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه در مجلس این مساله را پیگیری می‌کند، اظهار کرد: فعلا در دستور کار قرار نگرفته است.

آخرین اظهارات درباره پیگیری‌ها برای پیام صوتی تلگرام نیز همان‌طور که دبیر شورای عالی فضای مجازی اظهار کرده است، توسط جلسه این شورا انجام می‌شود و باید دید این‌بار تصمیمات گرفته ‌شده برای مسدود شدن یا نشدن قابلیت این پیام‌رسان به کجا خواهد رسید.

حال به نظر می‌رسد با ورود شورای عالی فضای مجازی به مسدود شدن تماس صوتی تلگرام و تصمیم برای این ارزش افزوده تلگرام طی چند هفته آینده تکلیف این ارزش افزوده مشخص شود.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد دولت عزم خود را برای ایجاد شبکه‌های اجتماعی جدید و بومی برداشته است به‌طوری که وزیر ارتباطات در حاشیه سفر به کرمانشاه خود گفته است: امروز موضوع شبکه‌های اجتماعی ملی محقق شده و بیسفون، بیسفون پلاس و سروش را می‌توان شبکه‌های اجتماعی بومی دانست. وی با بیان اینکه دولت از شرکت‌های دانش بنیان حمایت می‌کند، عنوان کرد: تقریبا هر گروه یا شرکت دانش بنیانی که برای راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی بومی به ما مراجعه کرده است همه جوره به آنها کمک کرده‌ایم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه از نگهداری اطلاعات مردم در جایی دیگر ناراحت هستیم، گفت: زمانی که مردم از شبکه‌های اجتماعی داخلی استفاده می‌کنند با سرعت بالاتر، کیفیت بهتر و هزینه‌یی کمتر به خواسته‌های خود می‌رسند، در حالی که شبکه‌های اجتماعی خارجی سرعتی کمتر، هزینه‌یی بیشتر و کیفیتی پایین‌تر دارند.

واعظی ادامه داد: باتوجه به استفاده مردم از شبکه‌های اجتماعی خارجی و علاقه‌مندی آنها نمی‌توانستیم آنها را برای ایجاد شبکه‌های داخلی قطع کنیم، از این رو به این نتیجه رسیدیم که شبکه‌های داخلی را به صورت موازی با شبکه‌های خارجی پیش ببریم. حال قرار است شبکه‌های داخلی نیز همانند شبکه‌های خارجی باشد و ویژگی‌های این شبکه‌‌ها را داشته باشد، باید دید که آیا این مهم محقق

می‌شود با خیر.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر