راه توسعه صادرات هوایی هموار می‌شود

۱۳۹۳/۰۷/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۴۹

صنعت هواوفضای ایران به‌دلیل تحریم‌ها و روابط نامساعد سیاسی کشور ناگزیر بوده است برای پاسخگویی به نیازهای بخش نظامی و مسافری اقدام به مهندسی مجدد و ساخت قطعات در داخل کند. اکنون پنج سال از تاسیس نخستین تشکل خصوصی این صنعت در کشور می‌گذرد و عضویت 162 شرکت خصوصی در اتحادیه صنایع هوایی‌وفضایی ایران نشان می‌دهد که این صنعت ظرفیت بالایی برای توسعه دارد. دیروز پنجمین نمایشگاه ملی توانمندی‌های صنایع هوایی‌وفضایی ایران فعالیت خود را آغاز کرد تا توانمندی‌های بخش خصوصی صنعت هواوفضا را برای مشتری اصلی خود که دولت است از یک‌سو و از سوی دیگر برای علاقه‌مندان به هوانوردی عمومی به نمایش بگذارد. همزمان با این نمایشگاه و معرفی برند صهفا به‌عنوان برند صادراتی صنعت هواوفضای کشور معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز در امضای توافقنامه‌یی با اتحادیه صنایع هوایی‌وفضایی، گامی موثر به سوی صادرات صنعت هوایی کشور برداشت.


افزایش صادرات صنعت هوایی

با اینکه صنعت هواوفضای ایران صنعتی نوظهور در کشور به‌شمار می‌رود اما این صنعت به‌عنوان یک صنعت دانش‌بنیان رشد قابل‌توجهی داشته به‌گونه‌یی که اکنون نهاد ریاست‌جمهوری در اندیشه توسعه صادرات این صنعت است. علی مرتضی‌بیرنگ، معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری دفتر ریاست‌جمهوری در آیین برگزاری پنجمین نمایشگاه ملی توانمندی‌های صنایع هوایی‌وفضایی ایران از اعلام آمادگی ریاست‌جمهوری برای حمایت صنعت هواوفضا خبر داد و گفت: صهفا می‌تواند مشکلات این صنعت در بازار بین‌الملل را با امضای توافقنامه‌یی که بین اتحادیه و معاونت ریاست‌جمهوری به امضا رسید، برطرف کند. وی ادامه داد: ایجاد پایگاه‌های صادراتی در کشورهای هدف، ارزان‌سازی حمل و نقل هوایی در راستای توسعه هوانوردی عمومی و حمایت از برنامه‌های در حال پیگیری این معاونت محسوب می‌شود.


پیوستن به زنجیره ارزش جهانی

صنعت هوایی در ایران برای توسعه باتوجه به مبدا این دانش کشورهای توسعه یافته دنیاست باید هر چه سریع‌تر استانداردهای خود را با آخرین دستاوردهای روز دنیا یکسان‌سازی کند. امین سالاری، رییس اتحادیه صنایع هوایی‌وفضایی ایران در این‌باره گفت: ما باید به زنجیره‌های ارزش جهانی تولیدات صنعت هوایی بپیوندیم و استانداردهای خود را به روز کنیم و روند توسعه را با سرعت بیشتری بپیماییم. وی به بهبود روابط در یک‌سال گذشته و در دولت یازدهم اشاره کرد و افزود: دیپلماسی خوب دولت یازدهم به ارتقای جایگاه صنعت هواوفضای ایران و ارتباط بیشتر با مراکز علمی جهان نیز کمک کرده است و دولتمردان باید آگاه باشند حتی در اوج تحریم‌ها نهاد خصوصی صنعت هوایی کشور خیلی بهتر با مراکز علمی و صنعتی این رشته در دنیا ارتباط داشت و طرحی را که یک سازمان دولتی نمی‌توانست به سرانجام برساند این نهاد اجرا کرد. سالاری تشریح کرد: چهار سال پیش با یک مجموعه خارجی به توافق رسیدیم در صورتی که موفق به امضای توافقنامه با این مجموعه نشده بود و این خود بیانگر چالاکی بخش خصوصی در عرصه بین‌المللی است.

این فعال بخش خصوصی صنعت هوایی کشور درباره نمایشگاه صنعت هوایی کشور یادآور شد: این نمایشگاه برای پنجمین سال متوالی پس از تاسیس اتحادیه در حال برگزاری و تداوم برگزاری این نمایشگاه نه تنها از توسعه این صنعت در کشور و قدرت بخش خصوصی خبر می‌دهد بلکه موجب شده کشورهای دیگر نیز داوطلب حضور در این نمایشگاه شوند و رایزنی‌ها برای بین‌المللی شدن این نمایشگاه آغاز شده است. رییس اتحادیه صنایع هوایی‌وفضایی ایران با اعلام خبر رونمایی از یک فروند هواپیمای فوق سبک تولید داخل در این نمایشگاه افزود: در پنجمین نمایشگاه ملی توانمندی‌های صنایع هوایی‌وفضایی از جدیدترین دستاوردها و محصولات فناورانه تولید داخل مرتبط با حوزه هوانوردی عمومی و موتورهای هوایی تولید شرکت‌های دانش‌بنیان هوایی رونمایی می‌شود. سالاری به زیربنای غرفه‌های تعبیه شده برای برگزاری این نمایشگاه اشاره و تصریح کرد: از آنجا که نمایشگاه امسال برای نخستین‌بار در قلب فرودگاه‌های کشور، مهرآباد، برگزار می‌شود، فضای چهارهزار و 200مترمربعی سالن حجاج به این امر اختصاص داده شده است.

صادرات خدمات

پنجمین نمایشگاه ملی توانمندی‌های صنایع هوایی‌وفضایی ایران بنا بر اظهار دبیر این نمایشگاه با حضور 110 شرکت برپا شده است. مسعود قاسمی، دبیر اجرایی اتحادیه صنایع هوایی‌وفضایی ایران در گفت‌وگو با «تعادل» گفت: این نمایشگاه فرصتی برای معرفی توانمندی‌های بخش خصوصی صنعت هواوفضای کشور به مشتری اصلی خود یعنی دولت است و از طرف دیگر دانشجویان و علاقه‌مندان به این صنعت مخاطب آن محسوب می‌شوند. وی ادامه داد: از دولت انتظار داریم ما را رقیب بخش دولتی صنعت هواوفضای کشور نداند و حمایت‌های خود را از ما دریغ نکند زیرا تولید برعهده بخش خصوصی است. قاسمی افزود: این تشکل خصوصی 162 عضو از شرکت‌های فعال خصوصی دارد و تاکنون در بخش‌های تعمیر و نگهداری هواپیماهای پهن پیکر و قطعات اویونیک موفق به صادرات خدمات و قطعه شده و ظرفیت خوبی برای صادرات به کشورهای دیگر در این صنعت ایجاد شده است و انگیزه‌های خوبی نیز برای این صنعت دانش‌بنیان وجود دارد. این نمایشگاه با هدف نشان دادن توانمندی‌های صنعت ساخت تجهیزات هوایی‌وفضایی از سه‌شنبه 29 مهر تا دوم آبان در ترمینال حجاج فرودگاه مهرآباد تهران دایر است. نمایشگاه صنایع هوایی‌وفضایی ایران در حوزه‌های صنایع هوایی خصوصی و دولتی، خدمات هوایی نظیر خطوط هوایی، شرکت‌های ‏دانش‌بنیان هوایی‌وفضایی، مراکز دانشگاهی فعال، شرکت‌های ترویج و توسعه فرهنگ هوانوردی همچون نشریات، اقلام ‏هوانوردی، بازی‌های هوایی، مسابقات هوایی، تولیدکنندگان قطعات هوایی و سایر خدمات جانبی هواوفضایی برگزار می‌شود. پنجمین نمایشگاه ملی توانمندی‌های صنایع هوایی‌وفضایی ایران توسط اتحادیه صنایع هوایی‌وفضایی و با حمایت معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهور، دفتر همکاری‌های فناوری ریاست‌جمهوری، سازمان هواپیمایی کشوری و ستاد هوا فضا برگزار شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر