اتحاد ایالت‌های امریکا علیه ترامپ

۱۳۹۶/۰۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۴۸۹

گروه جهان|

دستور رییس‌جمهور امریکا برای ممنوعیت ورود شهروندان 6 کشور مسلمان ماه آینده در یکی از دادگاه‌های استیناف این کشور برای دومین بار به چالش کشیده خواهد شد و این ‌بار ایالت‌های جمهوری‌خواه بیشتری از این برنامه حمایت می‌کنند. این درحالی است که دادستان‌ کل یکی از ایالت‌های دموکرات از مبارزه حقوقی اخیر بر سر این قانون جنجالی انصراف داده است.

به گزارش رویترز، کارشناسان حقوقی معتقدند که اتحاد مجدد ایالت‌های مخالف قانون مهاجرتی جدید امریکا نشان می‌دهد که تغییرات چند هفته اخیر موقعیت دولت دونالد ترامپ را در جریان این پرونده در دادگاه تقویت کرده و این مساله مخالفان دستور اجرایی رییس‌جمهوری امریکا را نگران کرده است.

دادستان‌های کل 16 ایالت دموکرات و منطقه کلمبیا اواخر هفته گذشته شکایتی را ارائه و در آن از ایالت هاوایی حمایت کرده‌اند. هاوایی جزو نخستین ایالت‌هایی بود که به دستور اجرایی ششم مارس اعتراض کرده و این فرمان را مسدود کرد. اجرای این دستور پیشتر نیز از سوی دو قاضی فدرال به حالت تعلیق درآمده بود. هاوایی و دیگر ایالت‌های مخالف تاکید دارند که این ممنوعیت نقض قانون اساسی ایالات متحده است چراکه علیه مسلمانان تبعیض قائل می‌شود. جف سشنز، وزیر دادگستری دولت ترامپ در یک برنامه رادیویی با توهین و کوچک شمردن ایالت هاوایی به عنوان ایالت پنجاهم امریکا، رای قاضی فدرال این ایالت در لغو فرمان ضد مهاجرتی ترامپ را به سخره گرفته است.

نیویورک تایمز نوشته، سشنز در این برنامه رادیویی گفته است:«واقعا جای تعجب دارد که قاضی جزیره‌یی در اقیانوس آرام می‌تواند حکمی صادر کند که براساس آن فرمان اجرایی رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا را لغو کند.»

دولت ترامپ فعالیت‌های خود را علیه ایالت‌هایی که با مقام‌های فدرال مهاجرت برای مقابله با مهاجران همکاری نمی‌کنند، افزایش داده است. در همین راستا وزارت دادگستری امریکا با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرده که شهرها و ایالت‌های نیویورک، شیکاگو، فیلادلفیا، کلارک کانتی، نوادا، نیو اورلئان، میامی دید کانتی، فلوریدا، میلواکی کانتی، ویسکانسین، کوک کانتی و ایلنویز هشدار دریافت کرده و اگر به این هشدارها توجهی نکنند، دولت ترامپ کمک‌های مالی و امنیتی خود به آنها را قطع می‌کند.

دولت ترامپ ایالت‌های مخالف دستور اجرایی خود را «مناطق امن برای مهاجران» می‌خواند. هیات‌های منصفه این مناطق تا 30ژوئن سال جاری میلادی زمان دارند تا شواهد مربوط مبنی بر اینکه قوانین را نقض نکرده‌اند به دولت فدرال ارائه دهند. ترامپ مدعی است که مخالفان قانون مهاجرتی جدید با عدم همکاری خود امنیت مردم را به خطر می‌اندازند چراکه مهاجران غیرقانونی مظنون به ارتکاب جرایم را که احتمال اخراج آنها از امریکا وجود دارد به مقام‌های مهاجرت معرفی نمی‌کنند.

سخنگوی شهردار شهر نیویورک در این باره گفته است:«نیویورک ایمن‌ترین شهر در امریکاست که ارتکاب جرایم در آن پایین است چراکه ما سیاست‌هایی داریم که براساس آنها همکاری میان پلیس نیویورک و جوامع مهاجر به خوبی صورت می‌گیرد.»

دونالد ترامپ ششم مارس با امضای یک فرمان اجرایی جدید اتباع 6 کشور ایران، سوریه، سودان، سومالی، لیبی و یمن را از سفر به امریکا منع سپس با تغییر این پیش‌نویس، عراق را از این فهرست حذف کرد.


ترامپ خطرناک است!

اقدامات ترامپ در 100روز نخست ریاست‌جمهوری‌اش محبوبیت کمرنگ او را تحت تاثیر قرار داده است. نظرسنجی هفته گذشته موسسه گالوپ درباره میزان محبوبیت او در 3ماهه نخست فعالیتش در کاخ سفید نشان می‌دهد که ترامپ با کسب محبوبیت 41درصدی، رکوردی جدیدی را از لحاظ نامحبوب بودن ثبت کرده است.

تمام روسای جمهور پیشین امریکا از سال 1953در 10ماهه اول حضور خود در کاخ سفید از میزان بیش از 50 درصد محبوبیت در میان مردم برخوردار بوده‌اند. گفته شده، کمترین میزان محبوبیت ترامپ به شکست او در لغو و جایگزینی اوباماکر بازمی‌گردد. محبوبیت ترامپ پس از این شکست به 35درصد کاهش یافت. بیشترین میزان محبوبیت ترامپ نیز به پس از مراسم تحلیف او در ژانویه 2017 بازمی‌گردد که محبوبیت او 46درصد عنوان شده است. تنها نقطه مثبت در میزان محبوبیت ترامپ به حمایت هم‌حزبی‌های جمهوری‌خواه او بازمی‌گردد. او از حمایت 85درصدی جمهوری‌خواهان برخوردار است.

در همین حال ایندیپندنت نوشته، گروهی از روانپزشکان در کنفرانسی در دانشگاه یال هشدار داده‌اند، ترامپ به بیماری روانی خطرناکی دچار است و برای رهبری امریکا مناسب نیست. بنابر این گزارش دکتر جان گارتنر، روانپزشک بالینی که در دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز نیز فعالیت دارد، گفته که «ترامپ علاوه بر اینکه یک دروغگو و خودشیفته است فردی دچار پارانویا، توهم و تفکرات مبالغه‌آمیز است و این مساله را در روز اول ریاست‌جمهوری‌اش ثابت کرده است.»

جیمز گیلیگان، روانپزشک و استاد دانشگاه نیویورک که به ‌گفته خود روی برخی از خطرناک‌ترین افراد جامعه ازجمله قاتلان و متجاوزان به عنف کار کرده است، می‌گوید که از وضعیت خطرناک ترامپ مطمئن است. طبق اظهارات این استاد دانشگاه نیویورک برای تشخیص وضعیت خطرناک روانی ترامپ به تخصص یا مطالعات زیاد در این حوزه نیازی نیست.

گفتنی است که دکتر گارتنر اوایل سال میلادی جاری با طرح یک طومار آنلاین خواستار برکناری ترامپ از مقام ریاست‌جمهوری شد. دکتر گارتنر در این طومار ترامپ را «به لحاظ روانی فاقد توان لازم برای ادای شایسته وظایف ریاست‌جمهوری» دانست. تاکنون بیش از ۴۱هزار نفر این طومار را امضا کرده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر