به کارگیری 14 فاکتور از سوی تشکل‌ها

۱۳۹۶/۰۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۴۸۷


رهبر معظم انقلاب اسلامی سال جدید را سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال» نامگذاری کردند. ایشان توجه به نام «اقتصاد مقاومتی» را به تنهایی موثر ندانستند و علاج وضع کنونی را در تقسیم کردن اقتصاد مقاومتی به نقاط کلیدی و مهم و تمرکز همه مسوولان و مردم را بر آن نقاط دانستند و این نقاط کلیدی عبارتند از؛ «تولید داخلی» و «اشتغال» به‌ویژه اشتغال جوانان. با توجه به اینکه بیکاری و آسیب‌های اجتماعی و بسیاری از ناملایمات ریشه در بیکاری و مسائل اقتصادی دارد. تعداد زیاد جوانان بیکار بخصوص فارغ‌التحصیل‌های دانشگاهی هم می‌توانند تهدیدی برای آینده کشور و هم فرصت تلقی شود. باید گفت که اگر به ظرفیت‌های آنها (جوانان) توجهی نشود، تهدید خواهد بود و اگر توجه شود به عنوان یک فرصت می‌توانیم برای تولید کشور و اشتغال از این سرمایه‌ها استفاده و برنامه‌ریزی کنیم. لذا با وجود ضعف‌هایی که در کشور وجود دارد بخصوص در حوزه‌های اشتغال واقتصاد، نامگذاری امسال به نام سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال» از طرف رهبر معظم انقلاب اسلامی بسیار بجا و به‌موقع بوده است. در سال جاری علاوه بر توجه به حوزه‌های تولید و اشتغال باید راهی را برای صادرات کالاهای غیرنفتی در نظر گرفت. طی سال‌های اخیر به دلیل افزایش قیمت تمام شده کالاهای تولیدی غیرنفتی صادرات این نوع محصول‌ها به‌طور چشمگیری کاهش یافت و اما در دولت تدبیر و امید این روزنه (صادرات کالاهای غیرنفتی) تا حدودی رونق و نمایان یافت و با این حال برخی صاحبان بنگاه‌های کوچک و متوسط از وضعیت کنونی ناراضی هستند و انتظار دارند تا وضعیت اقتصادی کشور روند قابل قبولی به خود بگیرد. به واقع ایجاد روند مطلوب در بنگاه‌های کوچک و متوسط به افزایش بازارهای صادراتی ارتباط دارد. طی سال‌های اخیر تحریم‌های نابرابر علیه ایران منجر به آن شد تا برخی بنگاه‌های تولیدی بازارهای داخلی و خارجی خود را از دست بدهند. حال در این بازه زمانی صادرات کالاهای غیرنفتی را باید جایگزین کالاهای نفتی کرد، ‌از سوی دیگر ما باید به سمت کیفی‌سازی محصولات تولیدی و رقابت با کالاهای تولیدی دیگر کشورها گام‌ برداریم. در کل می‌توان به جای توجه به امر واردات به افزایش کیفیت کالاهای تولیدی وطنی توجه کنیم. به واقع باید سبد خانوارها به‌جای تولیدات داخلی دیگر کشورها مملو از محصولات تولیدی کشورمان باشد. اتخاذ این روش باعث می‌شود تا کشورهای درحال توسعه بر کوچکی بازار خود غلبه کنند و تولید‌کنندگان داخلی ناکارآیی‌های خود را کاهش داده و تولید باکیفیت‌تری داشته باشند. از سوی دیگر یکی از راهبردهای بلندمدت کشور در عرصه اقتصاد در طول سال‌های اخیر ایجاد ظرفیت‌های جدید جهت توسعه صادرات غیرنفتی بوده و همچنین باید گفت که در این باره (ظرفیت‌سازی جهت توسعه صادرات) تشکل‌ها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی نقش مهمی را ایفا می‌کنند. البته باید یادآور شد که تحقق این مهم (توسعه صادرات کالاهای غیرنفتی) مستلزم ارتقای فضای کسب و کار، رقابت‌مندی و مساعدسازی محیط صادرات کالاها و خدمات است. حال برای تحقق شعار سال هریک از دستگاه‌ها و تشکل‌ها وظایفی را در اختیار دارند که برخی راهبردهای اتاق‌های اصناف جهت توسعه صادرات عبارتند از؛

1- شناسایی و توسعه واحد‌های صنفی که محصول شایسته صادرات دارند و تقویت واحد‌های صادراتی

2- یکپارچه‌سازی بنگاه‌های کوچک و متوسط

3- برپایی نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های بین‌المللی

4- اعزام هیات‌های تجاری و بازاریابی به کشورهای دیگر

5- تبلیغات و استفاده از توان، تشکل‌های تجاری ایرانی مقیم خارج

6- تسهیل مقررات و گسترش مشوق‌های لازم

7- تشویق سرمایه‌گذاری خارجی برای صادرات

8- آموزش‌های تخصصی بازاریابی بین‌المللی

9- تشویق و برنامه‌ریزی صدور پروانه برای واحدهای تولیدی متناسب با نیازهای صادراتی

10- تربیت نیروهای انسانی متخصص در رشته‌های مختلف شاغل به کار در بنگاه‌های کشور

11- ایجاد مراکز آموزشی در امر تجارت خارجی

12- انتقال تجربه صادرات و بازاریابی خارجی از افراد با سابقه به تازه‌کاران

13- ارتقای طراحی بسته‌بندی محصولات جدید صادراتی متناسب با نیازهای بازارهای جهانی

14- شناسایی محصولات تولیدی بنگاه‌های کوچک که می‌تواند مواد اولیه صنایع بزرگ خارجی باشد

در واقع بندهای مطرح شده 14 فاکتوری است که باید تشکل‌های مربوط به حوزه اشتغال و تولید همچون اتاق‌های اصناف سراسر کشور، اتاق‌های بازرگانی، صنایع و معادن، اتاق تعاون و همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید آن را رعایت و در برنامه‌های خود به‌طور اساسی پیاده‌سازی کنند. در پایان نیز باید به بحث برندسازی اشاره کرد، به واقع برندسازی یکی از موضوعاتی است که بنگاه‌های تولیدی کشورمان به دلیل افزایش هزینه‌های سربار به آن توجهی ندارند و به‌طور کلی این موضوع را در مراحل تولیدی خود فراموش کرده‌اند؛ درحالی که طی این بازه زمانی پیشروی به سمت برندسازی کالاها از جمله نیاز روز بازارهای داخلی، جهانی و منطقه‌یی به شمار می‌رود. باید گفت که مقوله برند‌سازی و ترویج نام و نشان‌ بنگاه‌ها و محصولات ایرانی در تمام بازارهای جهانی به عنوان یکی از مهم‌ترین راهکارهای موفقیت در توسعه صادرات مطرح است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر