ساختار کنونی اتاق رییس‌محور است

۱۳۹۳/۰۷/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۴۸



فراز جبلی محمد لاهوتی نایب‌رییس کنفدراسیون صادرات است و از تولیدکنندگان و صادرکنندگان سالامبور و چرم که از خانواده‌یی قدیمی تهران در عرصه تولید و تجارت به اتاق بازرگانی آمده است. باتوجه به اینکه در دوره قبل وی عضو گروه حامیان تولید برای صادرات بود مصاحبه امروز را به وی اختصاص دادیم.


بحث را از اختلاف‌نظر میان روایت آقای عسگراولادی و آقای نفر شروع کنیم. شما شاهد کل ائتلاف حامیان تولید برای صادرات و پیشگامان بودید. چرا این اختلاف روایت از ماجرا پیش آمد؟

دعوایی نیست بلکه بیان واقعیت است که هر کس از منظر خود بیان می‌کند. دوره قبل آقای عسگراولادی از صادرکنندگان در دفتر اتحادیه خشکبار دعوتی به‌عمل آوردند و اعلام کردند که دیگر با مجمع نیستند و کلید حامیان تولید برای صادرات را زد. مرکز این گروه که به رهبری آقای عسگراولادی مطرح شده بود هم در محل اتحادیه خشکبار مستقر بود. اما وقتی بحث پیوستن گروهی از اتاق ایران و چین و پیشگامان مطرح شد گروهی از دوستان از ما جدا شدند. به‌نظر من آقای عسگراولادی بعد از چهارسال واقعیتی را به‌عنوان رهبری پیشگامان مطرح کردند و دلیلش هم عدم اعلام ایشان در گروه حامیان تولید برای صادرات بود. به‌همین دلیل هم به‌نظرم به ایشان نقد جدی وارد است.

در حال حاضر ریاست کنفدراسیون صادرات برعهده عضوی از مجمع فعالان است. آیا این دوره کنفدراسیون به‌نفع مجمع وارد انتخابات خواهد شد؟

نه، کنفدراسیون یک شخصیت حقوقی است که واجد هیات‌مدیره‌یی متشکل از طیف‌ها و افراد مستقل است که اعضای آن در گروه‌های مختلف عضو هستند. چون دوستان مجمعی در هیات رییسه هستند دلیل نمی‌شود که همه به مجمع رای دهند. مساله مهم لیست در روز انتخابات است و اکثر افراد معمولا به ترکیب لیست‌ها رای می‌دهند. کنفدراسیون تاکنون به‌عنوان شخصیت حقیقی از هیچ گروهی حمایت نکرده است و از سوی دیگر انتخابات مجمع عمومی این کنفدراسیون در پیش است. اصولا کنفدراسیون به‌دلیل عضویت بیش از ٣٥تشکل بزرگ صادراتی بعید است کلا به یک سمت حرکت کند.

آیا ممکن است کنفدراسیون صادرات لیستی مجزا برای خودش ارایه دهد؟

بعید می‌دانم. چون اصولا کنفدراسیون هدفش ایجاد و تشکیل لیست نیست. من معتقدم کنفدراسیون بهتر است همین جایگاه مستقل خود را داشته باشد.

حضور شما در هتل لاله به این معنی است که شما قرار است در این انتخابات به مجمع بپیوندید؟

به نظر من خیلی چهره‌های دیگری هم در این جلسه بودند که ارتباطی با مجمع ندارند. ما دعوت‌شدگانی هستیم که عضو مجمع نبودیم. حضور ما به احترام همکاران بود و رسم ادب را به‌جا آوردیم ولی این نشانه عضویت و وابستگی نیست. از همه مهم‌تر اینکه باید نظر تمام گروه‌ها شنیده شود تا بدانیم کدام گروه به نظرات شخصی شما نزدیک است.

از نظر شما اعضای هیات نمایندگان بهتر است چند سال در اتاق بازرگانی حضور داشته باشند؟

بحث هیات نمایندگان را باید از هیات رییسه جدا کرد. هیات نمایندگان افرادی هستند که می‌توانند چندین سال تجربه را منتقل کنند. درباره هیات نمایندگان با هیچ محدودیتی موافق نیستم ولی به‌نظرم بهتر است ریاست اتاق محدود به حداکثر دو دوره باشد.

اخیرا صحبت‌هایی مطرح شد که اصولا چه دلیلی دارد که هیات رییسه خود مجری باشد و می‌توانند از طریق کارمندانی رسمی که مجری دستورات هیات نمایندگان هستند استفاده شود که به‌نظر من آن وقت دیگر اسمش هیات رییسه نیست.

کسی که استخدام کردید کارمند است. دبیرکل هم کارمند است که زیرنظر رییس کار می‌کند. در واقع دبیرکل مستخدم و استخدام شده هیات رییسه است.

یک قدم عقب‌تر را بپرسم. آیا هیات رییسه اکنون بر اتاق بازرگانی ریاست می‌کند یا مجری دستورات هیات نمایندگان است؟

به‌نظر من هم‌اکنون ساختار اتاق، رییس محور است و کمتر تقسیم قدرت صورت می‌گیرد درصورتی‌که به‌نظرم اتاق باید از ظرفیت کمیسیون‌ها و ایجاد فدراسیون‌ها و کنفدراسیون‌ها بهره گیرد تا هم کارها تخصصی‌تر شود و هم از این طریق می‌تواند کمیت هیات نمایندگان را کاهش و کیفیت و خروجی آن را بالا ببرد.

به‌عنوان کلام آخر همانطور که می‌دانید مرجع ناظر بر اتاق، وزارت صنعت، معدن و تجارت است و باتوجه به اینکه هدف واگذاری اقتصاد به بخش خصوصی است به‌نظرم باید نظارت هم به هیات نمایندگان محول شود گرچه نیازمند مصوبه از طریق مراحل قانونی است ولی می‌تواند قدرت بیشتری در اختیار هیات نمایندگان قرار گیرد و از طرف دیگر به‌نظر می‌رسد توقع از اتاق در بین بعضی از فعالان بخش خصوصی بیش حد انتظار و حدود قانونی آن بوده گرچه معتقدم در خیلی از مواقع هم از ظرفیت آن استفاده نشده ولی به‌هرحال باتوجه به حضور بسیار پررنگ دولت در اقتصاد کشور باید بپذیریم حضور اتاق و تاثیرگذاری آن هم به اندازه سهمش و شاید کمی بیشتر از آن بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر