بعد از 5 ماه رکورد شاخص کل شکست

۱۳۹۶/۰۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۴۷۹

گروه بورس|

روز گذشته و پس از 5 ماه شاخص کل بازار سرمایه با افزایش 651 واحدی به کانال 79هزار واحدی بازگشته و به همراه آن 6 نماگر اصلی بورس تهران نیز بالا رفتند تا جایی که برخی شاخص‌‌ها افزایش بیش از 2هزار واحدی را تجربه کردند. این روند صعودی در پی افزایش تقاضا در صنایع خودرو و پالایشی و پتروشیمی رخ داده که باید دلایل اصلی آن را در بیرون از بازار سرمایه جست‌وجو کرد. به گزارش «تعادل»، رشد قیمتی کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی بعد از فروکش کردن تنش بین کره‌شمالی و امریکا، تایید امریکا درخصوص اجرای درست برجام در ایران، به بار نشستن قرارداد خودروسازها با طرف‌های خارجی در ماه‌های پیش رو و درنهایت اصلاح قیمت سهام شرکت‌های بورسی ازجمله عوامل رشد بازار سهام و صعود نماگرهای بورس در روزهای اخیر هستند. مهران عجمی از کارشناسان بازار سرمایه در این باره گفت که همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد از ابتدای سال جاری، نقدینگی مناسبی وارد بورس شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان اردیبهشت امسال، نشاط خوبی بر بازار حاکم شود. عجمی در گفت‌وگو با «تعادل» اظهار کرد: تزریق این نقدینگی بیشتر در گروه خودرو و تک‌سهم‌های خاص رخ داده است، ولی در مجموع کل بازار در اردیبهشت رشد قیمتی را تجربه خواهد کرد و در گروه‌هایی چون پتروشیمی و فلزات و پالایشی‌ها نیز این تحرک و پویایی وجود خواهد داشت.

براساس این گزارش، در هفته‌های گذشته شاهد هیجان خاصی در بازار برای خرید سهام وجود داشت، هرچند این هیجان کوتاه‌مدت بود اما خبر از رشد بازار در روزهای آتی می‌داد. در همین رابطه کامران قزل‌گل به «تعادل» گفت: در ماه‌های گذشته همواره صحبت از نیاز بازار سهام به یک محرک می‌شد تا نماگرهای آن صعود کند و بازدهی مناسبی نصیب سرمایه‌گذاران شود. در روزهای اخیر، عوامل سیاسی این نقش تحریک‌آمیز برای رشد سهام را بازی کرده و 7نماگر بورس را سبزپوش کردند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: هرچند طی روزهای اخیر عوامل زیادی در رشد نماگرهای بورس موثر بودند اما عوامل سیاسی بیشترین تاثیر را داشتند. لذا باید در کنار عوامل سیاسی، رشد بازارهای جهانی که به‌دلیل کاهش تنش بین امریکا و کره‌شمالی، شرایط بهتری پیدا کردند را اضافه کرد. همچنین تعلیق تحریم‌های 120روزه از سوی دولت امریکا نیز عامل مهمی برای اطمینان خاطر بازار برای صعود است.

ازجمله عوامل دیگر رشد نماگرهای بورس، الگوهای تکنیکالی هستند که به گفته امیر قاسمی‌نژاد، به لحاظ الگوهای تکنیکالی قیمت سهام اغلب شرکت‌ها در ماه‌های اخیر افت زیادی کرده و برای سرمایه‌گذاران جذابیت بیشتری برای خرید پیدا کرده‌اند. لذا ثبت ارزش معاملات روزانه 300میلیارد تومانی که در روزهای اخیر به‌طور میانگین اتفاق افتاده و همچنین رشد 27درصدی سرمایه‌گذاران بورسی در فروردین امسال نسبت به اسفند 1395، نشان از آن دارد که تزریق نقدینگی به بازار سرمایه رخ داده است. هر چند این شیرینی رشد شاخص کل با افت سهام بانکی‌ها ممکن است به تلخی تبدیل شود زیرا شایعه‌هایی در ارتباط با بازگشایی نماد بانک صادرات به گوش می‌رسد. رضا خانکی مدیر تحقیق و توسعه یکی از کارگزاری‌ها در همین ارتباط به «تعادل» گفت: به نظر می‌رسد اعلام رشد اقتصادی 2رقمی در پایان سال 95، اثرات خود را در بازار سرمایه نشان داده است. هرچند این وضع می‌تواند در میان‌مدت صعودی باشد اما بیشترین نگرانی بازار در حال حاضر از سوی بانک‌هاست که احتمالا با ورود بانک مرکزی در مساله سود بانکی و کاهش احتمالی آن، امکان دارد سرمایه‌ها بیشتر به سمت بازار مسکن و پس از آن به بورس بیاید. وی افزود: در این میان شایعه‌هایی مبنی بر بازگشایی نماد بانک صادرات و به‌دنبال آن امکان افت شدید قیمت سهام این بانک وجود دارد که می‌تواند به تخلیه انرژی شاخص‌ها بینجامد. خانکی اضافه کرد: بر این اساس ممکن است که این روند صعودی بازار سرمایه چندان طولانی نشود، با این حال می‌توان روند بازار در کل سال 96 را صعودی و مثبت ارزیابی کرد. این کارشناس بازار سرمایه افزود: شاخص به‌راحتی می‌تواند از مرز 80هزار واحد عبور کند و تا زمان انتخابات این روند با اندکی فراز و نشیب تداوم خواهد داشت.


رفت و آمد نمادهای بورسی

طی معاملات نخستین روز هفته، نماد معاملاتی شرکت‌های قند اصفهان، سرمایه‌گذاری ملی ایران، حق تقدم خرید سهام روزدارو، حق تقدم خرید سهام قند شیروان قوچان و بجنورد، اختیار معامله سهام فولاد هرمزگان جنوب، فرآوری زغال‌سنگ طبس، بیمه حافظ و حق تقدم خرید سهام آن و سرمایه‌گذاری فنی و مهندسی مشانیر، از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های سیمان آرتا اردبیل، سیمان فارس خوزستان، افست، داروسازی دکتر عبیدی و فرآورده‌های نسوز آذر متوقف شدند.


معاملات درون‌گروهی

دیروز در بازار دوم سهام، تعداد 30میلیون سهم بانک حکمت ایرانیان، به قیمت کمتر از 4میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده انتقال یافت. براساس این گزارش، ‌دیروز بورس تهران درحالی همچنان نظاره‌گر نوسان بی‌محابای قیمت سهام شرکت‌های حاضر در تابلو «ج» پایه فرابورس بودند که به نظر می‌رسد، این بازار به جای آنکه تابلویی برای تنبیه شرکت‌های بی‌انضباط و غیرشفاف باشد، به مشوقی برای سفته‌بازان و به عبارتی بهتر بهشت نوسان‌گیران بی‌آنکه نیازی به نظارت یا توقف نماد معاملاتی داشته باشند، تبدیل شده است.

روز گذشته جدای از نوسان‌های بی‌منطق قیمت سهام در شرکت‌های کوچک و حاضر در بازار دوم بورس، گروه خودرویی‌ها با پیشرو شدن سایپا، فضای کارزار انتخاباتی را بر معاملات سهام حاکم کرده است. این در حالی است که سایپا در آستانه برگزاری مجمع عادی سالانه سهامداران خود از طریق معاملات کد به کد و انتقال زیان به شرکت‌های تابع که در حساب‌های تلفیقی به چشم نمی‌آیند، در حال شناسایی سود است. دیروز حقوقی هلدینگ خلیج‌فارس نیز پیرو تداوم معاملات روزهای اخیر خود همچنان خریدار سهام این شرکت در بازار با هدف تقویت نماگرهای بازار بود. در این بین گروه پالایشی‌ها همچنان برای خریداران بنیادی بازار سهام از مزیت نسبی برخوردار است. از سوی دیگر گروه معدنی‌ها در انتظار حمایت حقوقی‌های خود همچنان درجا می‌زنند.


بررسی گروه‌های بورسی

در معاملات دیروز نماد صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با ۱۴۸واحد تاثیر مثبت در شاخص کل بیشترین نقش را در نوسانات دماسنج بازار سرمایه داشت. پس از این، نماد سایپا و پالایش نفت اصفهان بیشترین نقش را در نوسانات گروهی شاخص داشتند. در نماد صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس بیش از ۵۸درصد از خریدها مربوط به افراد حقوقی و مابقی مربوط به حقیقی‌ها بود. همچنین بیش از ۶۰ درصد از عرضه‌ها را حقیقی‌ها بر عهده داشتند.

در طرف مقابل نماد فولاد مبارکه اصفهان با ۳۴ واحد تاثیر منفی بر شاخص سعی کرد از روند صعودی دماسنج بازار سرمایه جلوگیری کند. علاوه بر این نمادهای ملی صنایع مس ایران و پتروشیمی جم تاثیرات کاهشی روی شاخص کل داشتند. در نماد فولاد مبارکه اصفهان بیش از ۷۲درصد از خریدها مربوط به افراد حقیقی بود و بقیه مربوط به حقوقی‌ها بود. همچنین بیش از ۹۸درصد از عرضه‌ها را حقیقی‌ها بر عهده داشتند. در گروه فلزات اساسی نمادهایی همچون صنایع ذوب‌آهن اصفهان، فولاد مبارکه اصفهان، صنایع ملی مس ایران و نورد آلومینیوم شرایط کاهشی در قیمت پایانی را تجربه کردند. اما در طرف مقابل اندک تک‌سهم‌هایی هم بودند که توانستند تا ۴درصد در قیمت پایانی خود رشد داشته باشند. اما دیروز بار دیگر در گروه خودرو شاهد شرایط یکپارچه در رشد آخرین قیمت پایانی بودیم به‌طوری که اکثر نمادهای این گروه با رشد بیش از 4.5درصد هم در قیمت پایانی و هم در قیمت آخرین معامله مواجه شدند.

در نماد سایپا دیروز صف خریدی با حجم بیش از ۱۰ میلیون مشاهده می‌شد و همچنین در دیگر نمادهای پرمخاطب گروه خودرو و همچنین ایران‌خودرو شاهد صف خرید بودیم. جالب اینکه قندی‌هایی که به‌طور سنتی شرایط‌شان عکس روند طبیعی بازار پیش می‌رود، دیروز یک دست سبزپوش شدند و تمام نمادهای گروه قند و شکر برای چندمین بار در سال ۱۳۹۶ توانستند از رشد نزدیک به ۵درصد برخوردار باشند. البته در میان تمام این نمادها نماد فرآورده‌های غذایی و قند پیرانشهر از رشد حدود یک درصدی برخوردار بود. سهامداران قندی نیز همزمان با صف خودرویی‌ها برای خرید سهام در این نماد برای چندمین بار در سال ۱۳۹۶ به صف شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر