توقیف خط تولید خودروهای غیراستاندارد

۱۳۹۶/۰۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۴۷۳

رییس سازمان استاندارد با اعلام این خبر که خط تولید خودروهای غیراستاندارد در پایان سال 97 متوقف می‌شوند، تاکید کرد که سازمان متبوعش اختیار توقف تولید هرکالای غیراستانداردی را دارد. نیره پیروزبخت در گفت‌وگو با خانه ملت با بیان اینکه سازمان استاندارد به موجب قانون می‌تواند با هرکالایی که مشمول مقررات استاندارد اجباری بوده، اما با استانداردها مطابقت نداشته برخورد قانونی انجام دهد، گفت: سازمان استاندارد در برخی موارد برای برخورد قانونی به صورت مستقل وارد عمل می‌شود و در برخی موارد به قوه قضاییه ارجاع می‌دهد.

رییس سازمان استاندارد با اشاره به اینکه سازمان استاندارد با هرکالای غیراستانداردی می‌تواند برخورد کند، افزود: سازمان استاندارد تاکنون شهربازی‌ها یا آسانسورهایی را که غیراستاندارد بوده پلمب کرده است. وی با بیان اینکه با هماهنگی ستاد سیاست‌گذاری خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه‌یی برای ارتقای کیفیت خودرو تنظیم شده است، ادامه داد: این برنامه از ابتدای سال 96 اجرا شده و تا پایان سال 97 ادامه دارد، لذا اگر در پایان سال 97 هر خودرویی با استانداردهای موردنظر انطباق نداشته باشد؛ تولید آن متوقف می‌شود، البته در پایان سال 95 وزیرصنعت این برنامه را به خودروسازان اعلام کرده است. پیروزبخت یادآور شد: برنامه توقف خودروهای فاقد استاندارد در ستاد سیاست‌گذاری خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت تصویب شده است، بنابراین با هماهنگی وزارت صنعت تولید خودروهای غیراستاندارد متوقف می‌شود.


افزایش استانداردهای خودرو به 83 مورد

وی با بیان اینکه در گذشته 52 استاندارد خودرو توسط سازمان استاندارد برای ارتقای خودروها مشخص شده است، افزود: سازمان استاندارد تعداد استانداردهای خودرو را به 83 استاندارد افزایش داده و به استانداردهای روز اروپا نزدیک کرده است.

پیروزبخت با اشاره به اینکه استانداردهای خودرو مرحله به مرحله عملیاتی می‌شود تا به 83 مورد ارتقا یابد، ادامه داد: استانداردهایی که از گذشته وجود داشته باید گسترش یابد و سپس در حدود 4 مرحله استانداردهای بعدی تا پایان سال 97 اعلام می‌شود و نظارت‌های لازم روی آن انجام می‌شود.

ارجاع 10محموله بنزین در سال 95 به مبدأ

وی با بیان اینکه از بین تمام فرآورده‌های نفتی فقط بنزین مشمول مقررات اجباری است، ادامه داد: کیفیت بنزین نسبت به سال 91 و 92 بسیار افزایش یافته و در 8 کلان‌شهر درحال حاضر از بنزین یورو 4 استفاده می‌شود که برنامه بعدی 17 کلان‌شهر است. پیروزبخت با اشاره به ارتقای کیفیت بنزین از ارجاع 10 محموله به مبدا در سال 95 خبر داد.

وی با بیان اینکه سازمان استاندارد عضو ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است، افزود: در خصوص قاچاق فرآورده‌های نفتی که به صورت صادرات انجام می‌شود، بر عهده سازمان استاندارد بوده و یک کارگروهی در این زمینه فعالیت می‌کند تا مشخص شود که آیا سوخت‌ها مشمول استاندارد است یا خیر. پیروزبخت ادامه داد: بازرسی در مبدا یکی از روش‌ها برای تعیین استاندارد کالاهاست که واردکننده نمونه‌یی از کالای وارداتی را به شرکت‌های سازمان استاندارد ارسال می‌کند و سپس وارد کشور می‌شود. وی اظهار کرد: استاندارد سوخت علاوه بر مبدا در پمپ بنزین‌ها و جایگاه‌های سوخت بازرسی می‌شود. وی در خصوص تعیین استاندارد مواد غذایی اظهار کرد: بحث روغن پالم بحث خاصی بود، در شرایط کنونی از افزودن چربی گیاهی به مواد غذایی جلوگیری شده و حدود دو سال است که مواد لبنی بدون مشکل تولید می‌شود.


لزوم شناسنامه‌دار کردن کالاها

رییس سازمان استاندارد افزود: همسایه‌ها به خوبی از لبنیات ایرانی استقبال می‌کنند، لذا پرداختن به شایعاتی در این خصوص علاوه بر خراب کردن بازار صادرات مردم را به لبنیات داخلی بدبین می‌کند. پیروزبخت با تاکید بر اینکه سازمان‌های کنترل‌کننده بازار همانند سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده و سازمان تعزیرات باید برای کنترل کیفیت محصولات با سازمان استاندارد همکاری کنند، ادامه داد: ردیابی کالاهای وارداتی از مهم‌ترین نکات برای تامین سلامت محصولات است، لذا با رهیابی یا رهگیری قانونی هر کالای توزیع شده در کشور باید یک شناسنامه داشته باشد. رییس سازمان استاندارد کشور تصریح کرد: هرکالایی که از نظر آسیب رساندن به سلامت مردم شبهه داشته باشد، نمونه‌برداری و آزمایش می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر