شارژ بانک‌ها از دو سمت

۱۳۹۶/۰۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۴۷۲

اقتصاد کلان

دولت از دو طریق اقدام به شارژ شبکه بانکی کشور کرده است. براساس گفته‌های رییس سازمان برنامه و بودجه دولت برای تحقق افزایش سرمایه بانک‌ها، همزمان دو اقدام عملی را به اجرا گذاشته است. اقدام اول تزریق ۲۹هزار میلیارد تومان به شبکه بانکی است و اقدام دوم پرداخت 13هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به نظام بانکی. به‌گزارش «تعادل»، براساس آمارهای بانک مرکزی بدهی دولت به سیستم بانکی (شبکه بانکی و بانک مرکزی) در انتهای بهمن سال 95 به میزان 210هزار میلیارد تومان رسیده است. هرچند حدود 111هزار میلیارد این بدهی در دوره 44ماهه (خرداد 1392 تا بهمن 1395) رقم خورده است اما آمارها نشان می‌دهد که عمده افزایش متغیر مزبور از نتایج سلطه مالی دولت‌های نهم و دهم بر شبکه بانکی بوده است. بررسی اجزای بدهی دولت به بانک‌ها نشان می‌دهد که مهم‌ترین جزو این بدهی، سرفصل مطالبات بانک‌ها از دولت است که باوجود عدم اعطای تسهیلات جدید به دولت، همواره در حال افزایش بوده است. بنا به اصول و تعاریف حسابداری اعلام شده به بانک‌ها، سرفصل مطالبات از دولت، سرفصل جامعی است که علاوه بر بدهی‌های مستقیم دولت، شامل آن بخش از مطالبات بانک‌ها از بخش‌های دولتی و غیردولتی می‌شود که از سوی دولت تضمین شده ولی در زمان مقرر تادیه نشده‌اند. بر همین اساس، رسوب حجم بالایی از اوراق مشارکت دولتی (که زمان انتشار آنها عمدتا به قبل از سال 1392 برمی‌گردد) و بدهی بسیار بالای دولت به بانک مسکن بابت سود تعهد شده دولت در زمینه طرح مسکن مهر ازجمله موارد بسیار مهمی هستند که بخش قابل‌توجهی از مانده و تغییر در مانده سرفصل مطالبات بانک‌ها از دولت را توضیح می‌دهند. فرشاد مومنی اقتصاددان، این نوع عملکرد دولت‌ها (بدهکار کردن دولت برای صرف هزینه‌های روزمره و واگذار کردن تادیه آن به دولت بعدی) را گروگانگیری دولت آینده خوانده و آن را بسیار نگران‌کننده دانسته است. پیش‌تر حسن روحانی رییس‌جمهوری گفته بود که دولت یازدهم تنها دولتی است که در حال پرداخت بدهی خود به نظام بانکی است.


روزهای سختی به دولت گذشت

به گزارش ایسنا، محمدباقر نوبخت در گردهمایی مدیران شعب بانک کشاورزی در مرکز آموزش بانک کشاورزی بابلسر گفت: پس از قبول مسوولیت دولت تدبیر و امید شرایط ویژه در کشور وجود داشت که تیم اقتصادی برای خروج از دوره رکود که با رشد اقتصادی منفی 6.8 روبه‌رو بود و با عمق پایینی از رکود مواجه بودیم؛ کشور با لرز اقتصادی به جهت کاهش تولید و با تب بالای ۴۰درصد تورم مواجه بود که تیم اقتصادی باید این مشکلات را حل می‌کرد.

نوبخت تصریح کرد: دو عامل تشدید‌کننده مشکلات دولت یازدهم در آغاز به کار بود؛ تحریم اقتصادی ازسوی امریکا با صدور ۵ قطعنامه شورای امنیت علیه ایران صورت گرفته بود. امریکا با ابزارهای مجازات‌کننده و صادرات بین ۶۰ تا ۷۰میلیارد دلاری ایران را تحریم کرده بود. روزهای سختی بر دولت گذشت که همه اینها نتیجه گزارش خلاف واقع ازسوی شورای امنیت سازمان ملل بود و تیم اقتصادی دولت تدبیر باید از این مشکلات عبور می‌کرد. وی با بیان اینکه منتقدان حق انتقاد دارند، تاکید کرد: در حال حاضر افراد مختلفی وارد میدان انتخابات شدند که همه آنها از فرزندان ملت هستند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: مشکل اصلی ایران در ایام تحریم در صادرات نفت بود که باید با تدبیر این مشکل حل می‌شد. در حالی که صنعت هواپیمایی، اتومبیل و بیمه ایران تحریم بود که لازم بود به ظرفیت‌های داخلی توجه می‌کردیم. نوبخت افزود: کشاورزی از صنایعی است که هیچ نیازی به نگاه خارجی ندارد و دولت توجه خود را به این سمت متمرکز کرده است. خرید تضمینی گندم یکی از سیاست‌هایی بود که در سال ۹۲ برای حمایت از کشاورزان و برای پیشبرد اقتصاد مقاومتی درنظر گرفته شد.

درحالی که قیمت گندم ۴۲۰تومان بود با تمرکز دولت به بخش کشاورزی قیمت این محصول به بیش از ۱۰۰۰تومان رسید. باتوجه به حمایت دولت از گندمکاران این کشاورزان انگیزه خوبی برای کاشت گندم پیدا کردند. وی گفت: سال گذشته دولت باید به ارزش ۱۴هزار و ۷۰۰میلیارد تومان گندم خریداری می‌کرد که بانک کشاورزی با حضور فعالانه خود توانست دولت را حمایت کند و این امر به خوبی انجام شد. افزایش تولید از اقدامات دولت و در حال پیگیری است و بانک کشاورزی برای تحقق این امر حمایت‌های خوبی را به دولت و کشاورزان ارائه کرده است.

معاون رییس‌جمهور و سخنگوی دولت بیان کرد: درحالی که برخی کشورها با رشد تورم ۳رقمی روبه‌رو هستند و صندوق بین‌المللی پول، کشور ایران را یکی از باثبات‌ترین کشورها دانسته است اما برخی افراد با انتقادهای بدون پشتوانه در حال سیاه‌نمایی هستند. وی گفت: بانک‌ها با دو مشکل بانکی در کشور رو به رو هستند که البته دولت با پرداخت تسهیلاتی به ارزش ۲۳هزار میلیارد تومان به بنگاه‌های اقتصادی توانست از این مشکل عبور کند. تسهیلات داده شده به بانک‌ها برگشت داده نشده و همچنین کم بودن سرمایه از مشکلات بانک‌های ایرانی است اما ۱۳هزار و ۲۵۰میلیارد تومان از بدهی دولت به بانک‌ها پرداخت شده و بانک کشاورزی در راس این بانک‌ها بوده است. ۲۹هزار میلیارد تومان برای افزایش سرمایه از سوی دولت به بانک‌ها تزریق شده که در این خصوص هم بانک کشاورزی در راس همه بانک‌ها بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر