اعتراض رییس‌جمهور به لغو پخش زنده مناظره‌ها

۱۳۹۶/۰۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۴۶۵

عدم پخش مناظرات زنده تلویزیونی کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم به‌ صورت زنده در روزهای اخیر به داغ‌ترین بحث تبدیل شده است. به طوری که حتی شور انتخاباتی را از خیلی‌ها گرفت. بسیاری اعتقاد دارند که این خبر پنج‌شنبه گذشته نخستین بار پس از جلسه کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام شد. این مصوبه بحت‌برانگیز موج انتقادها از سوی داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری را در پی داشت. پس از اعلام شدن اینکه مناظرات کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری به صورت زنده پخش نمی‌شود، حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی روحانی در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که رییس‌جمهور از این موضوع خبر نداشته و در جلسه با نخبگان استان فارس از این موضوع مطلع شده است.

گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه در کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات، عدم پخش مناظرات تلویزیونی به درخواست عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیرکشور صورت گرفته است با تایید شخص وزیر به یقین تبدیل شد. عبدالرضا رحمانی‌فضلی در حاشیه همایش فرماندهان ناجا و با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه من در این زمینه هیچ ‌مشورتی با آقای روحانی نداشتم، تاکید کرد: موضوع پخش مناظره‌های ضبط شده از سوی کمیسیون تبلیغات مطرح شده و در افکار عمومی و رسانه‌ها واکنش‌های بسیاری داشت ولی من این سوال را می‌خواهم از شما و همه رسانه‌ها و مردم بپرسم که در مناظره‌های آزاد و زنده چه حرف و مطلبی قابل بیان است که در مناظره‌های ضبط شده قابل گفتن نیست؟! تنها نگرانی آن است که عده‌یی بخواهند مواردی را سانسور کنند و از مناظر‌ه‌ها دربیاورند که برای چنین مواقعی پیش‌بینی‌های لازم انجام شده و ناظران و نماینده‌های کاندیداها حضور خواهند داشت و هیچکس نمی‌تواند به جز مواردی که مصداق تهمت، خلاف و بر هم زننده شؤونات است، موضوعی را از مناظره‌ها خارج کند.

وی در پاسخ به این سوال که پخش مناظره‌های ضبط شده از جذابیت مناظرات خواهد کاست، گفت: من قبول دارم که جذابیت برنامه‌های زنده بیش از برنامه‌های ضبط شده است اما باید بدانید که در حوزه امنیت عمومی در جلسه مذکور استدلال‌هایی مطرح شد که منجر به این تصمیم‌گیری شد که 4نفر از 5 عضو این کمیسیون به پخش ضبط شده مناظره‌های تلویزیونی رأی دادند. وی اضافه کرد: نکته‌یی که باید به آن توجه داشت این است که در برنامه‌های زنده هر حرفی که زده شود دیگر قابل مدیریت نیست و ما در سال 88 هزینه‌های بسیاری را بابت این حرف‌ها پرداخت کردیم که آثار آن و کدورت‌های آن سال همچنان باقی است.

رای 4 نفر از 5 عضو کمیسیون تبلیغات انتخابات به پخش ضبط شده مناظره‌ها

وزیر در ادامه پاسخ‌هایش به خبرنگاران با اعلام اینکه 4 نفر از 5 عضو کمیسیون تبلیغات انتخابات به پخش ضبط شده مناظره‌های تلویزیونی رای دادند، گفت: رییس‌جمهور 2بار در تماس مستیقم با من به لغو پخش زنده مناظره‌ها اعتراض کرد. به گزارش ایسنا، وی درباره شایعات مطرح شده مبنی بر اینکه احمدی‌نژاد ممنوع‌التصویر شده است، گفت: شورای امنیت کشور هیچ مصوبه‌یی درباره ممنوع‌التصویری محمود احمدی‌نژاد نداشته و اخبار منتشر شده در این خصوص کذب است.

رحمانی‌فضلی همچنین با بیان اینکه انتخاب فرد دوم سیاسی کشور و نخستین فرد اجرایی کشور و همزمانی آن با انتخابات شورای شهر اهمیت موضوع را دو چندان می‌کند، ادامه داد: انتخابات حتما بابد در امنیت کامل برگزار شود و ما قاطعانه با جریان‌هایی که بخواهند امنیت عمومی را خدشه‌دار کنند، برخورد خواهیم کرد. وی افزود: از6 ماه قبل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، فضای انتخاباتی را رصد کرده لذا با هر تخلفی برخورد خواهیم کرد. وزیر با این گفته که برگزاری انتخابات هدف نیست بلکه شیوه‌یی است برای رسیدن به اهداف بالاتر اظهار کرد: ما حکومت جمهوری اسلامی را حکومتی دینی می‌دانیم که موجب سعادت مردم می‌شود.

رحمانی‌فضلی با اشاره به اهمیت انتشار اخبار در آستانه انتخابات گفت: انتخابات مساله بسیار مهم و سرنوشت‌سازی است و همانطور که مقام معظم رهبری و رییس‌جمهور بارها تاکید کردند باید به صورت قانونی و کاملا سالم برگزار شود به همین دلیل نقش رسانه‌ها در این امر بسیار مهم است و هر نوشته و تحلیلی می‌تواند در فضای عمومی انتخابات اثرگذار باشد. به همین دلیل از رسانه‌ها می‌خواهم که ضمن حفظ امانت و اصول خبررسانی از بیان حدس که باعث رنجش افکارعمومی و کاهش مشارکت مردم در انتخابات می‌شود، خودداری کنند. وزیر کشور در ادامه سخنانش با انتقاد از رفتار برخی رسانه‌ها در واکنش به این تصمیم ستاد انتخابات کشور گفت: من خوشحالم که رسانه‌ها در موضوعات مختلف کشور وارد می‌شوند و نظرات خود را مطرح می‌کنند و حتی انتقاد نیز انجام می‌دهند ولی متاسفانه برخی رسانه‌ها به جای انتشار مسائل کارشناسی به صورت سیاسی با موضوع برخورد و عنوان کردند که این تصمیم، تصمیم رحمانی‌فضلی وزارت کشور است حتی برخی دیگر عنوان کردند که این تصمیم با نظر رییس‌جمهور و از طریق من گرفته شده درحالی که صادقانه عنوان می‌کنم در این موضوع هیچ مشورت و همفکری با رییس‌جمهور نداشتم و حتی پس از اعلام این مصوبه رییس‌جمهور نخستین‌ کسی بود که نسبت به آن معترض شد و نه تنها در شیراز بلکه 2بار در تماس مستقیم با خودم اعتراض خودش را به این تصمیم ابراز کرد.

رحمانی‌فضلی در پاسخ به این سوال که بازنگری به این تصمیم انجام خواهد شد یا خیر گفت: متاسفانه برخی رسانه‌ها عنوان کردند که شب گذشته جلسه تبلیغاتی ستاد انتخابات برگزار شد درحالی که جلسه شب گذشته تنها جلسه کمیسیون نظارت بود ولی در جلسه امروز حتما این موضوع مجددا مطرح خواهد شد و در صورتی که استدلال‌ها، شواهد و قراین به گونه‌یی باشد که افراد حاضر در جلسه را اقناع کند دوباره رأی‌گیری انجام خواهد شد. وی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت آن است که شخص بنده به عنوان وزیر کشور نه تنها مسوول برگزاری انتخابات بلکه مسوول برگزاری انتخابات در امنیت کامل و سلامت تمام هستم و این دو اصل باعث می‌شود تا تصمیمات سخت‌تر شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر