ایران در آفریقای جنوبی و کشورهای CIS کشت می‌کند

۱۳۹۳/۰۷/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۴۲

ساعت 24 معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی درباره سرنوشت طرح کشت فراسرزمینی گفت: وزارت جهاد کشاورزی درباره کشت فراسرزمینی محل اعتباری باز کرده و آیین‌نامه مشترکی با وزارت امور خارجه و وزارت امور اقتصاد و دارایی تنظیم کرده‌ایم که مراحل پایانی را طی می‌کند و در آینده نزدیک ابلاغ می‌شود. به گفته عبدالمهدی بخشنده، در حال حاضر نمایندگان بخش خصوصی در کشورهای آفریقای جنوبی و کشورهای CIS کشت می‌کنند.

بخشنده در این‌باره گفت: در صورت ابلاغ این آیین‌نامه، حمایت‌های لازم حقوقی، کنسولی، پروتکلی و تسهیلات از بخش خصوصی که تمایل به‌سرمایه‌گذاری در قالب کشت فراسرزمینی در کشورهای دیگر را دارند، می‌توانند با حمایت وزارت جهاد کشاورزی به‌زودی فعالیت خود را آغاز کنند.

کشت فراسرزمینی یکی از راهکارهایی است که برای تولید ملی محصولات کشاورزی و مواد غذایی با استفاده از فرصت‌های سرزمین دیگری مورد استفاده کشورهای بسیاری قرار گرفته است. در این روش کشت محصولاتی که درکشور مبدا از نظر میزان مصرف آب یا در دسترس بودن خاک کافی و مناسب صرفه اقتصادی ندارد به کشورهایی منتقل می‌شود که کشت محصولات را از نظر اقتصادی باصرفه می‌کند. یکی از مهم‌ترین محصولاتی که در ایران سال‌ها به شکل غیراقتصادی کشت می‌شده، گندم است که اتفاقا رییس روس اتاق مشترک روسیه و ایران در آخرین سفری که برای بررسی نحوه همکاری‌های اقتصادی به ایران داشت به «تعادل» گفته بود: روسیه زمین‌های بسیاری دارد که می‌تواند برای کشت محصولات کشاورزی از جمله گندم در اختیار کشاورزان ایرانی قرار دهد. معاون وزیر کشاورزی نیز در این‌باره به ساعت ۲۴ گفت: با روسیه هم مذاکراتی صورت گرفته تا در مناطقی که زمین و آب مناسبی دارند، اجازه کشت به‌بخش خصوصی ایران داده شود.

بخشنده در این‌باره یادآوری و تاکید کرد که این تلاش‌های وزارت کشاورزی به معنی انجام کشت فراسرزمینی توسط دولت نیست؛ «دولت تنها زمینه فعالیت را آماده می‌کند تا نمایندگانی از بخش خصوصی ایران که توانمندی انجام این کار و سرمایه‌گذاری در ابعاد وسیع در کشور دیگری را دارد، به‌کشور مقصد رفته و کشت کند و محصولات خود را به ایران برگرداند و به قیمت‌های بین‌المللی در ایران به‌فروش برساند.» اما کشت فراسرزمینی به معنای کشت در سطح ۱۰۰هزار تا ۲۰۰هزار هکتار است که بخش خصوصی متقاضی باید توان سرمایه‌گذاری در چنین سطحی را داشته باشد. در واقع دولت تنها پشتوانه‌های حقوقی را برای فعالیت آنها فراهم می‌کند.

وی مذاکرات ژنو را هم در انجام این پروژه بی‌تاثیر دانست و توضیح داد: مذاکرات ژنو تاثیری در اجرای کشت فراسرزمینی ندارد چراکه ما به‌دنبال کشت در کشورهایی هستیم که روابط نزدیکی با ایران دارند.

برای نمونه ما برای کشت در امریکای جنوبی هدف‌گذاری کرده‌ایم و حتی بخش خصوصی ما نیز فعالیت خود را در برزیل آغاز کرده‌اند. وزارتخانه حتی تفاهمنامه‌یی نیز با کشورهای سی‌ای اس مثل قزاقستان امضا کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر