مردم تا سوز سرما را احساس نکنند به دنبال وسایل گاز سوز نیستند

۱۳۹۳/۰۷/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۴۱

به نظر می‌رسد همزمان با شروع فصل سرما بازار لوازم گازسوز و خانگی رونق داشته باشد اما گفته‌های محمد طحان‌پور، رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی تهران حاکی از آن است که این بازار بنا به دلایلی که گرانی یکی از آنهاست از رونق همیشگی برخوردار نیست. آنچه که در ادامه می‌خوانید گفت وگوی این مقام مسوول با روزنامه «تعادل» است:


خرید لوازم گازسوز از سوی مردم در چه وضعیتی قرار داد؟

مردم تا سوز سرما را احساس نکنند به دنبال خرید وسایل گازسوز همانند بخاری نیستند. در واقع خرید از سوی مردم در اوایل آبان شروع می‌شود بعضا نیز مشاهده می‌شود که مردم در آذر سراغ وسایل گازسوز می‌آیند اما بازار هنوز رونق خود را در این روزها به دست نیاورده است.

قیمت‌ها نسبت به سال قبل چند درصد تغییر داشته است؟

قیمت‌ها هنوز با سال گذشته یکسان است در واقع لوازم گرمایشی به اندازه کافی گران ‌است بنابراین هیچ افزایش قیمتی در وسایل گرمایشی رخ نداده است.

یک بخاری متوسط از چه قیمت شروع می‌شود و یک بخاری خوب از چه ویژگی‌هایی برخوردار است؟

قیمت متوسط یک بخاری بین 450 تا 500 هزار تومان است. بخاری‌ها همانند بعضی از وسایل برقی دارای تکنولوژی خاصی نیستند بنابراین نوع لعاب و مخزن آن قیمت‌ها را تعیین می‌کند.

محصولاتی که در بازار وجود دارد بیشتر داخلی است یا خارجی؟

در این زمینه باید تاکید کنم که همه تولید داخل است حتی در کشورهای ارمنستان، سودان، گرجستان و عراق نیز از تولیدات وسایل گرمایشی ایران استفاده می‌کنند.

اقدامات در زمینه فاکتورهای بی‌نام و نشان و برخورد با گران‌فروشی به چه صورتی است؟

از یک ماه پیش نظارت بر پروانه کسب، فاکتورهای بی‌مهر و نشان و برخورد با گرانفروشی و کالای قاچاق یا تقلبی توسط بازرسان اصناف دوچندان شده است اما وزارت صنعت از سبد میوه رنگارنگ پیازش را به اصناف داده و اشک‌شان را درآورده است. نوع جریمه‌ها بنا به هر صنف متفاوت است مثلا شیرینی فروشی که شیرینی کیلویی 9هزارتومان را 14هزار تومان می‌فروشد 30هزار تومان جریمه می‌شود و مغازه‌داری که آبمیوه‌یی را 500 تومان گران‌تر می‌فروشد هم همین‌طور. اما فروشنده لوازم خانگی که یخچال ساید 5.5 میلیون تومانی را 7میلیون تومان می‌فروشد 28میلیون تومان جریمه می‌شود و اگر گله‌یی است به قانون است که برای هر صنف جریمه‌یی 4برابر مبلغ کالای گران فروخته شده را در نظر گرفته است.

به نظر شما برای کنترل بازار لوازم خانگی درکشور چه کار باید کرد و نقش اصناف چیست؟

درحال حاضر بازرسی واحدهای صنفی به اصناف واگذار شده و این درحالی است که نداشتن جواز کسب به اتحادیه و گران‌فروشی و عدم رعایت قیمت‌گذاری به تعزیرات ارجاع داده می‌شود. باید در رابطه با تخلفات اصناف بین سازمان تعزیرات و اصناف تعاملات بیشتری وجود داشته باشد تا در بحث‌های مختلف نظر کارشناسی اعمال شود.

اگر کارشناسی گران‌فروشی و محاسبه میزان جریمه به اصناف طبق قانون نظام صنفی محاسبه شود مردم رضایت بیشتری خواهند داشت زیرا کارشناسان هر صنف کیفیت و قیمت منطقی کالا را بهتر می‌دانند که در صورت وجود مشکل، اتحادیه می‌تواند سرچشمه مشکل، واردکننده و مبدا ورودی را به سرعت شناسایی کند. در واردات باید اتحادیه‌ یک حق امضا داشته باشد زیرا با رصد بازار می‌داند که نیاز به لحظه بازار چیست و صلاحیت و سلامت کالا مورد ارزیابی قرارمی‌گیرد و از ورود کالا توسط افراد غیرمتخصص درکنار عدم ارایه خدمات پس از فروش که درحال حاضر انجام نمی‌شود، جلوگیری خواهد شد.

بازرسی‌های اصناف به لحاظ صنفی به گارانتی‌ها ورود کرده که چشم‌انداز خوبی به وجود آمده است. این نگرانی وجود دارد که اگر کار به اصناف واگذار شود به خوبی اجرا نخواهد شد که این دید کاملا غلطی است.

نظر شما در زمینه پیشنهاد سازمان توسعه تجارت برای واردات کالا‌های اولویت 10 با تعرفه چیست؟

درحال حاضر ثبت سفارش لوازم خانگی که جزو اولویت 10هستند با ال‌سی 30درصد انجام می‌شود البته با توجه به اینکه حمایت از تولید داخل جزو اولویت‌های ماست به‌دلیل اینکه به تولید داخل لطمه‌یی وارد نشود باید کالا‌هایی که درداخل تولید می‌شود و از نظر کیفیت و خدمات با کالای خارجی برابری دارد، کالای مشابه خارجی آن وارد نشود. با توجه به این مسایل معتقدیم اگر قرار است از واردات لوازم خانگی جلوگیری شود باید با نظارت باشد و برای بخشی از لوازم‌خانگی توصیه و پیشنهاد دادیم که وارد نشود ولی درمقابل بخش دیگری از کالا‌ها نیاز به واردات دارد بنابراین اگر قرار است اجازه واردات لوازم خانگی را بدهیم باید بگوییم که این کالا با فلان سایز یا نوع که درکشور تولید نمی‌شود، وارد شود تا هم مصرف‌کننده حق انتخاب داشته باشد و هم تولید‌کننده احساس رقابت کند و ببیند که کالایی باکیفیت و تکنولوژی بهتر وجود دارد که باید از دانش تولید آن استفاده کند.

با این شرایط تولید‌کننده داخلی چه‌کار باید بکند؟

وقتی تولید‌کننده داخل کالای خارجی را می‌بیند که کیفیت بالاتری دارد و از تکنولوژی بهتری در ساخت آن استفاده شده، اگر بتواند با الگو گرفتن از جنس خارجی تولید خود را تغییر دهد ما دیگر اقدام به واردات آن کالا نخواهیم کرد. همچنین اگر تولید‌کننده داخلی نسبت به واردات این نوع کالاها اعتراض کرد، می‌توانیم به وی بگوییم که کالای وارداتی نسبت به تولید داخل از تکنولوژی بهتری برخوردار است و این برای تولید‌کننده داخل یک رغبت برای افزایش کیفیت ایجاد می‌کند.

آیا پیشنهادات خود را به دولت ارایه کرده‌اید؟

در دولت قبلی این مساله را مطرح کردیم و این آمادگی را داریم که به دولت و وزیر فعلی صنعت نیز این مساله را تشریح کنیم زیرا بهتر از ما مشاور پیدا نمی‌کند چون نه تولیدکننده هستیم و نه واردکننده که بخواهیم از منافع خود حمایت کنیم بلکه توزیع‌کننده هستیم و نسبت به نیاز مردم، قیمت‌ها و سایر مسایل شناخت کامل داریم. تولید برند‌های معروف لوازم خانگی در ایران طی چند ماه آینده به نرخ‌های خارجی عرضه نخواهد شد زیرا از نظر تعرفه، درصد آن کمتر است اما به‌طور کلی معتقدم اگر یک کالای خارجی 2میلیون تومان است و نوع داخلی آن 2.5میلیون تومان، بهتر است مردم برای حمایت از تولید داخل، کالای ایرانی را خریداری کنند.

اتحادیه چه ابزاری برای برخورد با متخلفان داد؟

مهم‌ترین ابزاری که اتحادیه در اختیار دارد، بازرسی و نظارت است. البته در این حوزه از فعالیت‌های صنفی اگر تخلفی رخ دهد و شکایتی از سوی مصرف‌کننده با فاکتور یا سند مکتوب ارایه شود در کمیته رسیدگی به شکایت اتحادیه رسیدگی و با نظر کارشناسان در راستای حل اختلاف اقدام می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر