نقد 30‌سال قانون بانکداری بدون‌ربا در همایش بیست‌وپنجم

۱۳۹۳/۰۶/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۴

بیست‌و‌پنجمین همایش بانکداری اسلامی 10 و 11‌شهریور با عنوان نقد و بررسی سه‌دهه بانکداری بدون‌ربا در ایران و جهان برگزار می‌شود

دکتر مهدی رضوی رییس موسسه آموزش بانکداری ایران با بیان اینکه قانون عملیاتی بانکداری بدون‌ربا، نقطه حرکتی به‌سمت بانکداری اسلامی است، گفت: مدعی نیستیم که قانون بانکداری بدون‌ربا، را بدون کم‌و‌کاست اجرا کرده‌ایم و بی‌شک در هر سامانه یا ساختاری به‌ویژه در سیستم‌های فکری نقایصی وجود دارد که به‌مرور آسیب‌شناسی می‌شود.

رییس موسسه عالی بانکداری ایران در نشستی که به‌مناسبت همایش نقد و بررسی «سه‌دهه بانکداری بدون‌ربا در ایران و جهان» برگزار شد، گفت: این همایش در تاریخ ۱۰ و ۱۱‌شهریور جهت بررسی و نقد بانکداری بدون‌ربا طی 30‌سال گذشته برگزار خواهد شد.

به گزارش «تعادل»، دکتر مهدی رضوی رییس موسسه آموزش بانکداری ایران در نشست خبری همایش بیست‌وپنجم بانکداری اسلامی با بیان اینکه در اقتصاد مکاتب مختلفی وجود دارد، گفت: با وجود مکاتب مختلف در بحث اقتصاد در نظام بانکداری تنها نظام بانکداری متعارف در غرب در بیشتر کشورها جاری است و بانکداری اسلامی در جهان در کنار نظام بانکداری غربی شروع به‌کار کرده که درحال رشد‌و‌نمو است.

وی با بیان اینکه نقد 30‌سال قانون بانکداری بدون‌ربا در بیست‌و‌پنجمین همایش بانکداری اسلامی انجام خواهد شد، گفت: بعد از سه‌دهه اجرای قانون بانکداری بدون‌ربا نخستین همایش به‌عنوان نقد این قانون برگزار می‌شود که تلاش دارد نقایص اجرای قانون را مورد آسیب‌شناسی قرار دهد. رییس موسسه آموزش بانکداری ایران با بیان اینکه بیست‌و‌پنجمین همایش بانکداری اسلامی 10 و 11‌شهریور با عنوان نقد و بررسی سه‌دهه بانکداری بدون‌ربا در ایران و جهان برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: آسیب‌شناسی اجرای قانون عملیاتی بانکداری بدون‌ربا و برنامه‌ریزی بانکداری اسلامی برای آینده از محورهای برگزاری بیست‌و‌پنجمین همایش بانکداری اسلامی است.

رضوی در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه ایران در شمار نخستین کشورهایی است که قانون بانکداری بدون‌ربا را برای نخستین‌بار اجرا کرده، گفت: اگر قرار باشد این قانون به‌طور عملی و مستمر ادامه یابد لازم است آسیب‌شناسی لازم درخصوص نقایص اجرای آن مورد بررسی واقع شود به‌همین‌دلیل عنوان بیست‌و‌پنجمین همایش بانکداری اسلامی را نقد و بررسی سه‌دهه بانکداری بدون‌ربا قرار داده‌ایم.

رییس موسسه آموزش بانکداری ایران عنوان کرد: قطر، بنگلادش، بحرین، عمان و حتی کشورهای غیراسلامی مانند سوییس و ایالات‌متحده امریکا از‌جمله کشورهایی هستند که به آموزش بانکداری اسلامی می‌پردازند.

رضوی تصریح کرد: در انگلستان 86 مرکز دانشگاهی بانکداری اسلامی را آموزش و در ترکیه نیز 12 مرکز آموزش‌های لازم را دراین خصوص به انجام می‌رسانند.

وی ادامه داد: دو مجله بنکر و یورومانی که مجلات مرجع در زمینه بانکداری هستند به‌مدت 15‌سال است که قسمتی از مطالب خود را به بررسی بانکداری اسلامی در کشورهای مسلمان و غیرمسلمان اختصاص داده‌اند. به گفته رییس موسسه آموزش بانکداری ایران، 131 چکیده مقاله پیرامون همایش دریافت شده که 72 مقاله تحت داوری قرار گرفت و درنهایت 22 مقاله برای مجموع مقالات همایش تنظیم شده است. وی در پایان تاکید کرد: قانون عملیاتی بانکداری بدون‌ربا نقطه حرکتی برای حرکت به‌سمت بانکداری اسلامی است اما ما مدعی نیستیم که بانکداری بدون‌ربا را بدون کم‌و‌کاست اجرا کرده‌ایم.

محورهای همایش:

1- آسیب‌شناسی تجربه سه‌دهه اجرای قانون عملیات بانکی بدون‌ربا

-بررسی و نقد سه‌دهه اجرای قانون عملیات بانکی بدون‌ربا

-مشکلات و موانع نظام بانکی کشور طی سه‌دهه اخیر

- آسیب‌شناسی قانون عملیات بانکی بدون‌ربا از دیدگاه قانونی و فقه اسلامی

-نگرش سیستمی به عملکرد نظام بانکی کشور طی سه‌دهه اخیر

-بررسی تطبیقی عملکرد بانک‌های دولتی و خصوصی در حصول به اهداف قانون عملیات بانکی بدون‌ربا

-بررسی آثار و پیامدهای مجوز بانک‌های خصوصی طی دهه گذشته

-قابلیت‌ها و مزیت‌های نظام بانکی کشور طی سه‌دهه اخیر

-آسیب‌شناسی دستورالعمل‌های اجرایی قانون عملیات بانکی بدون‌ربا

-چالش‌های اجرایی خدمات بانکداری بدون‌ربا

2- راهکارهای بهبود عملیات بانکداری بدون‌ربا

-تبیین فلسفه اسلامی بانکداری در ایران

-اصلاح قانون عملیات بانکداری بدون‌ربا و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط

-نقش اقتصاد اسلامی در طراحی نظام بانکداری اسلامی

-نقش اقتصاد مقاومتی در طراحی نظام بانکداری اسلامی

-توسعه ابزارهای مالی اسلامی

-تجربه کشورهای اسلامی در رابطه با اجرای بانکداری اسلامی: بررسی تطبیقی

-نهادهای مالی اسلامی و نقش آنها در توسعه بانکداری اسلامی در ایران

3- برنامه‌ریزی بانکداری اسلامی برای آینده

-تدوین نقشه راه برای بانکداری اسلامی در ایران

-تدوین نظام برنامه‌ریزی سیستمی بانکداری اسلامی در ایران

-طراحی نقش اقتصاد مقاومتی در برنامه‌ریزی بانکداری اسلامی در ایران

-تدوین نظام برنامه‌ریزی استفاده از بانکداری مجازی در بانکداری اسلامی در ایران

-برنامه‌ریزی برای یکپارچه کردن بانک‌های کشورهای اسلامی

-بررسی پژوهش‌های انجام‌شده در رابطه با بانکداری اسلامی و برنامه‌‌ریزی برای توسعه آن در آینده

-برنامه‌ریزی برای ترویج و اشاعه فرهنگ بانکداری اسلامی

-برنامه‌ریزی برای سیاست‌گذاری پولی و مالی در بانکداری اسلامی

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر