تیغ تله‌کابین روی گردن اژدهای نیمه خفته ایران

۱۳۹۶/۰۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۲۷۹

تیغ ماشین‌آلات جاده‌سازی این‌ بار گردن تفتان را زخمی کرده، قرار است بعد از آن، عملیات احداث تله‌کابین در فعال‌ترین قله آتش‌فشانی کشور آغاز شود. به گزارش ایسنا، مردم محلی از این ساخت‌وساز چندان ناراضی نیستند. آنها بر این باورند که مزایای ساخت جاده و تله‌کابین بیشتر از معایبش است، هرچند مردم تفتان به کشاورزی و دامپروری مشغولند، اما بیکاری در این منطقه نیز سایه انداخته، ساکنان روستاهای اطراف تفتان که شمارش به بیش از ۱۰پاره می‌رسد، امیدوارند در این پروژه به کار گرفته شوند.

برای آنها زخمی شدن آتش‌فشان نیمه‌فعال که با ارتفاعی در حدود ۴۰۰۰ متر، قطب گیاهان دارویی منطقه است، چندان دغدغه نیست، چون بیکارند و کشاورزی در زمین سخت دامنه کوه مشقت‌بار شده است و آنچنان که باید از گردشگران و کوهنوردانی که به این منطقه می‌آیند منتفع نمی‌شوند، چون آموزش و پرورش در ابتدای مسیر کوهنوردی اردوگاهی ساخته که نقش تفرجگاه گردشگری هم پیدا کرده و همه عایدی کوهنوردان و گردشگران را نصیب خود می‌کند.

دهیار یکی از روستاهایی که در دامنه کوه تفتان پناه گرفته، با انگشت، جاده خاکی تیغه خورده در ارتفاع ۲۵۰۰متری را نشان می‌دهد و می‌گوید: «اداره راه مشغول ساخت این جاده است. بخشی از آن هم آسفالت شده و ۱۰کیلومتر هم باقی مانده، به هر حال مسیر کوهستانی و سخت است و بعد از هر باران، به ترمیم دوباره نیاز دارد. تله‌کابین هم می‌خواهند بسازند، در مرحله طرح توجیهی است. با این کار دسترسی به چشمه‌های آب‌گرم بالای کوه برای افراد کم‌توان آسان‌تر می‌شود.»

چشمه‌های آب‌ گرم در نزدیکی‌های قله جوشیده‌اند، در ارتفاعی بالای ۳۵۰۰متر. خان محمدی کردی، دهیار تمندان و یکی از انجمن دوستداران میراث فرهنگی و محیط‌زیست تفتان می‌گوید: «اگر این پروژه‌های عمرانی برای منطقه آلودگی نداشته باشند و زباله‌ها را بیشتر نکنند، ما راضی هستیم.»

البته او واقف است که ساخت تله‌کابین برای آتفش‌فشان نیمه‌فعال ایران آسیب دارد، اما امیدوار است برای روستانشینان تفتان بازدهی اقتصادی داشته باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر