وجود پیامدهای جوی قبل از وقوع زلزله

۱۳۹۶/۰۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۲۶۴

رییس پژوهشکده اقلیم‌شناسی با بیان اینکه پیش‌بینی ما این بود که فصول بارشی ما از اوایل فصل سرد به اواخر فصل سرد و بهار گرایش پیدا می‌کند، گفت: آثار و پیامدهایی قبل از وقوع زلزله در جو وجود دارد.

به گزارش تسنیم، مجید حبیبی نوخندان درباره احتمال ارتباط بین افزایش توفان‌های حدی و سیلاب‌ها با تغییرات و جابه‌جایی فصل‌ها اظهار کرد: ما در سالیان اخیر شاهد یک سری تغییرات در نظام بارشی و دمایی بوده‌ایم، اگر این شرایط تکرار شود، می‌توانیم به‌طور نهادینه بگوییم که تغییرات اقلیمی در فصول ایجاد شده و تغییرات در فصل‌ها به‌وقوع پیوسته است. وی ادامه داد: با یک الگوی جوی یا یک‌بار تغییرات کاهش محدود دما در فروردین ماه نمی‌توان تاکید کرد که تغییرات اقلیمی یا جابه‌جایی ماه‌ها یا فصل‌ها ایجاد شده است.

رییس پژوهشکده اقلیم‌شناسی و مرکز ملی اقلیم‌شناسی افزود: البته اگر تغییرات فصول و جابه‌جایی ماه‌ها در بلندمدت اتفاق بیفتد می‌تواند ناشی از آثار تغییرات اقلیمی باشد و این پیش‌بینی‌ها را هم در زمان‌های بلندمدت داشته‌ایم که تغییرات در فصول و جابه‌جایی ماه‌ها نشانگر آثار تغییرات اقلیمی است.

رییس پژوهشکده اقلیم‌شناسی و مرکز ملی اقلیم‌شناسی تصریح کرد: اتفاقاتی همچون بارش‌های شدید باران در فروردین یا... جهش‌هایی هستند که اتفاق می‌افتد و به قطعیت نمی‌توان مدعی شد که از این پس جابه‌جایی در فصل‌ها ایجاد شده است. حبیبی درباره این پرسش که آیا زلزله هم ناشی از تغییرات اقلیم است، اظهار کرد: خیر به هیچ‌وجه ربطی ندارد اما آثار و پیامدهایی قبل از وقوع زلزله در جو وجود دارد که می‌تواند به عنوان پیش‌آگهی‌ها و پیش‌نگری‌هایی از جو باشد که ارتباطی به حوزه کارشناسی ما ندارد. وی تصریح کرد: در زمان وقوع زلزله، پیامدهایی قبل از وقوع حادثه در جو حادث می‌شود که فقط نشانه است و پدیده‌یی همچون گرم شدن و سرد شدن نیست و به آن هم مربوط نمی‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر