سهم بنگاه‌ها از پروژه اشتغالزایی سال 96

۱۳۹۶/۰۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۲۴۹

یزدانی: در بخش شهرک‌های صنعتی و اصناف جمعا 430هزار شغل پیش‌بینی شده است

گروه بنگاه‌ها|

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته در کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری آران و بیدگل ابعاد و زوایای تازه‌یی از برنامه‌های اشتغالزایی دولت را تشریح کرد که به بهانه آن می‌توان نوری به ابعاد مختلف راهبرد اشتغالزایی دولت در سال96 انداخت. یزدانی در این نشست از برنامه‌ریزی برای اشتغال بیش از 130هزار نفر در شهرک‌های صنعتی کل کشور خبر داد که حدود 17درصد کل سهم اشتغال کشور برای سال96 را شامل می‌شود. یزدانی همچنین سهم اصناف را در برنامه‌های اشتغالزایی سال آینده 300هزار شغل ارزیابی کرد.

این در حالی است که رییس‌جمهور اخیرا از دورخیز دولت برای رسیدن به دامنه‌های اشتغال بیش از 700هزار نفری خبر داده است. بنابراین اگر عدد 130هزار شغل اعلام شده توسط یزدانی در شهرک‌های صنعتی را به علاوه 300هزار شغل حوزه اصناف کنیم به عددی حدود 430هزار نفری می‌رسیم که در بخش شهرک‌های صنعتی و اصناف برنامه‌ریزی شده‌اند. اگر این عدد را از 700هزار نفری که رییس‌جمهور وعده داده است، کم کنیم به رقمی حدود 370هزار شغل می‌رسیم که باید در سایر بخش‌های اقتصادی کشور به کار گماشته شوند. بر اساس آمارهای مستند سالانه حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر دانش‌آموخته دانشگاهی متقاضی شغل خواهند بود؛ همچنین حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰هزار نفر غیر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نیز به جمعیت بیکار کشور اضافه می‌شود؛ این تصویر کلی از متقاضیان جدیدالورود به بازار کار است. علاوه بر این نیروی انباشت بیکار از سال‌های گذشته به جمعیت متقاضیان جدیدالورود شغل اضافه شدند که پدیده بیکاری را بحرانی‌تر می‌کند با توجه به این واقعیت که مساله اشتغالزایی یکی از بنیادین‌ترین مطالبات مردم از مسوولان است در جریان این گزارش با کنار هم قرار دادن اظهارات یزدانی و برنامه‌های اقتصادی دولت قصد داریم، مسیر‌های اشتغالزایی کشور برای سال آینده را مرور کنیم.


دورنمای اشتغالزایی در کشور

چراغ اظهارنظرهای اجرایی درباره اشتغال را روز گذشته علی یزدانی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت روشن کرد. مدیرعامل صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از برنامه‌ریزی برای اشتغال جدید بیش از 130هزار نفر در شهرک‌های صنعتی کشور در سال 96 خبر داد. علی یزدانی دیروز در کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری آران و بیدگل در محل هیات امنای شهرک صنعتی سلیمان صباحی این شهرستان افزود: در حوزه اصناف هم برنامه‌ریزی برای اشتغال جدید بیش از 300 هزار نفر پیش‌بینی شده است. وی اضافه کرد: اگر با برنامه‌ریزی انجام شده 50درصد بنگاه‌های تولیدی و صنفی هر یک با تسهیل فرآیندها، یک شغل جدید ایجاد کنند، تمام این تعهدات اشتغال محقق خواهد شد. وی تصریح کرد: در سال 96 که به فرموده رهبر فرزانه انقلاب با نام «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» مزین شده است همه باید در جهت بهبود وضعیت تولید و ایجاد اشتغال بیش از گذشته تلاش کنند. مدیرعامل صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با تاکید بر ادامه اجرای برنامه‌های ستاد اقتصاد مقاومتی در سال 96 افزود: باید بستر لازم برای حضور سرمایه‌گذاران در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و ایجاد اشتغال پایدار در این مناطق فراهم شود.

سرمایه‌گذاری دولت برای مهار بیکاری

یزدانی تصریح کرد: برنامه‌های گسترده‌یی در سال جاری برای تحرک و تسریع در حوزه اشتغال و تولید توسط دولت تدارک دیده شده و وزارت صنعت، معدن و تجارت، سیاست‌های لازم را در این پیوند تدوین کرده است.

وی با بیان اقدامات گسترده دولت در حوزه تولید و اشتغال گفت: در ماه جاری فقط 10 تصفیه‌خانه با ظرفیت بسیار بالا در شهرک‌های صنعتی به بهره‌برداری رسید و اقدام‌های اساسی دیگری نیز در حال انجام است. وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی با تعداد زیادی از بیکاران تحصیل‌کرده مواجهیم، اظهار داشت: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید مورد توجه همه از مردم و سرمایه‌گذاران گرفته تا دولتمردان، قوه قضاییه و صدا و سیما قرار گیرد و همه تمام تلاش خود را برای اجرای آن به‌کار بندند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به همراه رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت و رییس شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان در سفر یک‌روزه به شهرستان آران و بیدگل ضمن بازدید از شهرک‌های صنعتی در جلسه مشترکی با صاحبان صنایع این شهرستان به بررسی مشکلات حوزه تولید و اشتغال پرداختند.


اشتغالزایی توسط ۱۰دستگاه اجرایی در سال ۹۶

پرسشی که با این توضیحات مطرح شده این است که اگر فرض کنیم که حداکثر 20درصد سهم اشتغال کشور در بخش شهرک‌های صنعتی و بنگاه‌های خرد پوشش داده شود، دولت از چه طریقی قصد دارد، وعده اشتغال بیش از 700هزار نفری که توسط رییس‌جمهور و چهره‌های برجسته کابینه مطرح می‌شود را تحقق بخشد. برای یافتن پاسخ این پرسش باید سری به اسناد بالادستی اقتصادی در سال96زد.

لایحه بودجه ۹۶ کل کشور ۱۰ دستگاه اجرایی را برای اشتغالزایی بسیج کرده است و این دستگاه‌ها قرار است با سهم ۰/۴درصدی اعتبارات اشتغالزایی از اعتبارات هزینه‌یی بودجه در این زمینه اقدام کنند.

هر چند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان سیاست‌گذار بخش اشتغال محسوب می‌شود اما واقعیت امر این است که اشتغال یک امر

چند وجهی است و چندین دستگاه، نهاد و حتی وزارتخانه در آن دخیل هستند.

بر این اساس دولت برای پاسخگویی به نیاز اشتغال کشور باید سالانه حدود ۹۵۰هزار شغل ایجاد کند؛ در همین راستا در لایحه بودجه سال آینده اعتبارات ۱۰ دستگاه اجرایی در حوزه اشتغالزایی و سیاست‌های حمایتی مکمل پیش‌بینی شده است.


اعداد و ارقام اشتغالزایی در بودجه96

بر اساس این گزارش در سال ۹۶ مبلغ ۹میلیون و ۴۰۶هزار و ۸۱۶میلیون ریال به امر اشتغالزایی اختصاص یافته که این رقم نسبت به اعتبارات هزینه‌یی کل لایحه بودجه که ۲میلیارد و ۳۳۶ میلیون و ۷۴۰هزار و ۵۷۴میلیون ریال پیش‌بینی شده، حدود 0.4درصد است.

در سال‌های ۹۴ و ۹۵ این نسبت برابر 0.2 و 0.31درصد بوده که در سال ۹۶ رشد داشته اما همچنان متناسب با اهمیت موضوع اشتغال نیست.

در عین حال در قانون برنامه ششم توسعه، مجلس، دولت را مکلف کرده تا از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ سالانه 0.8درصد از میزان بیکاری بکاهد و این نرخ را تا سال مورد هدف از ۱۱درصد فعلی به 8.6درصد برساند؛ این در حالی است که مسوولان وزارت کار معتقدند اشتغال موضوعی نیست که دستوری تک‌نرخی شود بلکه متاثر از شاخص‌های کلان اقتصادی مانند رشد اقتصادی، نرخ رشد سرمایه‌گذاری و نرخ بهره‌وری است.

با عبور از این اعداد و ارقام باید توجه داشت که دولت و مجلس همواره معتقد بوده‌اند که قانون برنامه ششم توسعه باید با محوریت اشتغال تهیه و تدوین شود و تمام تلاش‌های اجرایی و نظارتی در راستای تحقق این اولویت متمرکز شده است. اکنون که کشور در مسیر اجرای برنامه ششم و بودجه96قرار گرفته، باید منتظر ماند و دید آیا هدف‌گذاری انجام شده تا پایان سال ۱۴۰۰ در حوزه اشتغال محقق می‌شود و دولت قادر خواهد بود بر اساس وعده‌هایش دامنه‌های اشتغالزایی کشور را به رکورد بالای 700هزار نفری برساند یا اینکه سرنوشت دیگری جمعیت بیکار ایرانی را تهدید می‌کند؟

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر