ستون فقرات بازار بیمه کجاست

۱۳۹۶/۰۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۲۴۲


هنوز مدت زیادی از بیان جمله معروف و زیبای یکی از مدیران بیمه‌یی کشور نمی‌گذرد که گفت: «زیر پای نمایندگان فرش قرمز پهن می‌کنیم.»

واقعیت اینست که شبکه توزیع بازار بیمه متشکل از کارگزاران و نمایندگان و بازاریابان گسترده‌ترین اعضا بیمه‌یی کشور و دارای بیشترین تعداد منابع انسانی و میزان سرمایه‌گذاری در این صنعت هستند.

برحسب آمارهای منتشره در حدود هشتاد درصد تولید حق بیمه در اختیار شبکه توزیع است. البته سهم تولید شبکه نمایندگی بیشتر از کارگزاران است و یکی از دلایل عمده این موضوع تعداد کم کارگزاران است. متاسفانه بطور کلی زاویه نگاه مدیران و کارشناسان شرکت‌های بیمه به شبکه نمایندگی مناسب نیست و بیشتر از اینکه مبتنی بر ملاحظه داشتن منافع مشترک باشد، بر تضاد منافع و طبل غریبه بودن فروشندگان بیمه کوبیده می‌شود.

یک ضرب‌المثل ایرانی می‌گوید: «از کوزه همان تراود که در اوست» بر همین اصل از رویکرد مدیریتی گذشته‌نگر که محصول‌گرا و تولید باور است انتظاری بیش از این نمی‌توان داشت. مهم‌ترین تفاوتی که توزیع خدمات بیمه با سیستم بانکی دارد این ست که بانک‌ها ملزم به تاسیس شعب بطور مستقیم هستند و این خود سرمایه‌بر است اما شرکت‌های بیمه با استفاده از دانش و نیروی انسانی و سرمایه‌گذاری نمایندگان و کارگزاران اقدام به تاسیس دفاتر در سطح گسترده جهت توزیع خدمات بیمه در کشور می‌کنند. در واقع شبکه نمایندگی نه تنها نقش فروشنده محصولات بیمه‌یی را ایفا می‌کند بلکه مهم‌تر از این نقش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی را هم به جامعه گسترده بیمه گذاران را برعهده گرفته است. اگر شبکه نمایندگی در صنعت بیمه حضور نداشته باشد این صنعت به سرعت فلج و ناتوان خواهد شد. با این وصف هرگز مدیران ارشد صنعت بیمه قدر و منزلت این شبکه را نمی‌دانند و درصدد ایجاد امنیت شغلی و حمایت مادی و معنوی از این تلاشگران عرصه توزیع بیمه نیستند! نکته مهم در خصوص دوعضو شبکه توزیع یعنی کارگزاران و نمایندگان بیمه این ست که در بازارهای توسعه یافته، این دو گروه نه تنها رقیب یکدیگر محسوب نمی‌شوند بلکه همچون دو برادر می‌توانند با همکاری یکدیگر هم‌افزایی سطح کیفی و کمی خدمات خود را در گروه‌های مشترک کاری افزایش دهند. متاسفانه هنوز اکثر این اشخاص به توانایی کسب قدرت و توانمندی ازهمکاری مشترک واقف نیستند و از پتانسیل‌های علمی ,مالی و مهارتی موجود یکدیگر استفاده نمی‌کنند. اگر این اتفاق بطور جامع رخ دهد قطعا به رشد سریع بازار بیمه منجر خواهد شد.

بدون شک بازار بیمه فقط با حضور شبکه گسترده و فرهیخته نمایندگی و کارگزاری می‌تواند برنامه‌ریزی ارتقا خود در اقتصاد ملی را اجرایی کند و بدون حضور این ستون فقرات اصلی امکان توزیع متوازن مویرگی خدمات بیمه وجود ندارد. شایسته است برای افزایش پتانسیل شبکه توزیع، از سوی انجمن‌های صنفی نمایندگان و انجمن‌های صنفی کارگزاران بیمه نسبت به ترویج روح همکاری مشترک و پایه‌ریزی تعامل مبتنی بر حفظ توام منافع شبکه نمایندگی و شبکه کارگزاری پرداخته و موجب هم افزایی دانش و تجربه و درآمد این دو عضو یک خانواده گرددند. در بازارهای مترقی بیمه این تبادلات و همکاریها بین شبکه توزیع بیمه سال‌هاست وجود دارد و فضای رقابت به رفاقت تبدیل گردیده و تبدیل به فرهنگ شغلی شده است. آرزو داریم مدیران ارشد صنعت بیمه از تصور ذهنی و محال امکان جایگزینی فروش اینترنتی خدمات بیمه بجای حضور نمایندگان رهایی یابند و درصدد ثبات و امنیت شغلی این خانواده بزرگ بازار بیمه برآیند و در یک فضای واقع گرایانه به خواسته‌های بحق خصوصا افزایش میزان کارمزد و تامین خدمات بیمه بازنشستگی و رفاهی شبکه توزیع در صحنه عمل قدردان و حامی ایشان باشند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر