دلگرمی به ژاپن و هشدارهای روسیه و چین به امریکا

۱۳۹۶/۰۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۲۳۹


گروه جهان| در میانه جنجال‌ها بر سر آزمایش‌های هسته‌یی و موشکی کره شمالی، مایکل پنس معاون رییس‌جمهوری امریکا به ژاپن سفر کرد و پس از دیدار با شینزو آبه، نخست‌وزیر این کشور گفت: «ژاپن سنگ‌بنای امنیت در شرق آسیاست و از مهم‌ترین هم‌پیمانان ما محسوب می‌شود. ایالات متحده بر حمایت از ژاپن و دیگر متحدان خود در آسیا پایبند است. وجود پایگاه نظامی ما در ژاپن و هزاران نیروی نظامی ما گواه این مساله است. برای مقابله با تهدیدهای کره‌شمالی تحریم‌های بیشتری را علیه این کشور در نظر داریم. با نخست‌وزیر ژاپن درباره مسائل مهمی به ویژه امنیت در منطقه گفت‌وگو کردیم.» یک سخنگوی دولت ژاپن هم در بیانیه‌یی اعلام کرد که‌ معاون رییس‌جمهوری امریکا و نخست‌وزیر ژاپن امروز توافق کردند که دو کشور باید چین را متقاعد کرده تا نقش پررنگ‌تری را در خصوص کره‌شمالی ایفا کند.

در همین حال وانگ ای، وزیر امور خارجه چین، روز سه‌شنبه برقراری آرامش در شبه جزیره کره را خواستار شد و گفت که به اعتقاد وی، امریکا نیز راه‌حل دیپلماتیک را برای مناقشه کره‌شمالی ترجیح می‌دهد. وانگ ای به خبرنگاران گفت که اگرچه مقام‌های امریکایی تاکید کرده‌اند گزینه حمله نظامی علیه کره‌شمالی روی میز است، اما کاخ سفید همچنان ترجیح می‌دهد تنش‌ها در شبه جزیره کره از طریق مذاکرات چندجانبه برطرف شوند. اما این اظهارات وزیر امور خارجه چین در حالی مطرح شد که یک مقام ارشد کره‌شمالی در واکنش به صحبت‌های اخیر مایک پنس، واشنگتن را متهم کرد که منطقه را در خطر یک جنگ هسته‌یی قرار داده است. وزیر امور خارجه چین گفت: «ما می‌دانیم که وضعیت در شبه جزیره کره متشنج است. هرچه وضعیت بیشتر متشنج شود، ما احتیاج به آرامش بیشتری داریم تا بتوانیم فرصت‌هایی برای مذاکره بیابیم.»

در عین حال یک مقام بلندپایه وزارت امور خارجه امریکا گفت که چین اخیرا اقدامات ملموسی در زمینه همکاری با امریکا با هدف افزایش فشار بر کره‌شمالی صورت داده است. وو داوی، مذاکره‌کننده هسته‌یی ارشد چین برای مساله کره‌شمالی اخیرا در سفر خود به پایتخت کره‌‌جنوبی در مورد سامانه دفاع موشکی امریکا در خاک کره‌‌جنوبی و اقدام‌های اخیر کره‌شمالی مذاکره کرده است.

اما به نظر می‌رسد غیر از چین، روسیه نیز نگرانی‌هایی در مورد تشنج‌ها در شبه جزیره کره دارد و مقامات روسی به دولت دونالد ترامپ در مورد هر گونه اقدام یک‌جانبه علیه کره‌شمالی هشدار داده‌اند. در یک گزارش تلویزیون دولتی روسیه نیز به ترامپ به عنوان فردی اشاره شد که از کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی، غیر‌قابل پیش‌بینی‌تر و خطرناک‌تر است. تنش‌ها میان روسیه و دولت جدید در کاخ سفید پس از اقدام یک‌جانبه و ناگهانی امریکا در حمله موشکی به پایگاه هوایی در سوریه افزایش یافته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر