بررسی اختلافات تجاری در گفت ‌و گوهای چین و اروپا

۱۳۹۶/۰۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۲۳۶

گروه جهان|

مقام‌های ارشد چین و اتحادیه اروپا در جریان برگزاری گفت‌وگوهای راهبردی خود که از سه‌شنبه در شهر پکن آغاز می‌شود درباره آینده جهانی شدن تجارت آزاد همچنین راه‌های مقابله با حمایت‌گرایی تجاری یک‌جانبه و اختلافات پیش رو بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

به گزارش چاینا دیلی، ریاست این گفت‌وگوها که هفتمین دور آن قرار است به مدت 3روز در پکن برگزار شود بر عهده یانگ جیه چی، عضو ارشد شورای دولتی و فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپاست. این نخستین گفت‌وگوهای بلندپایه دو طرف پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. مساله تحولات اقلیمی، مبارزه با تبعیضات تجاری، گفت‌وگو درباره مسائل حقوق بشر همچنین پیشبرد فرآیند تجاری شدن و کاهش مازاد تولید برخی اقلام ازجمله فولاد و آهن در چین اصلی‌ترین محورهای گفت‌وگوی طرفین است. قرار است، طرفین درباره برگزاری اجلاس سران چین و اتحادیه اروپا که نوزدهمین دور آن است و هنوز تاریخ رسمی برای آن اعلام نشده نیز گفت‌وگو کنند.

روابط چین و اتحادیه اروپا بسیار مهم است و دو طرف می‌توانند در عرصه‌های مختلف همکاری نزدیکی با یکدیگر داشته باشند. با توجه به اینکه اتحادیه اروپا و چین در زمینه‌های تجاری اختلافات گسترده‌یی دارند، احتمال می‌رود که بحث‌های سخت طرفین روی همین موضوع متمرکز شود. از سوی دیگر، هم چین و هم اتحادیه اروپا از سیاست‌های تجاری امریکا و اولویت‌های فراوانی که این کشور برای منافع واشنگتن قائل است همچنین مخالفت‌های امریکا با پیمان‌های تجاری چند جانبه بسیار نگران هستند. اروپا نیز شرایط حساسی دارد. از یک سو بریتانیا درحال خروج از این اتحادیه است و از سوی دیگر قرار است در آلمان و فرانسه انتخابات برگزار شود و در این شرایط حساس سیاسی روابط چین با این اتحادیه برای هر دو طرف اهمیت زیادی دارد. گفته می‌شود که یکی دیگر از موضوعات حایز اهمیت در این گفت‌وگوها، بحران سوریه همچنین بحران در شبه جزیره کره خواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر