ترزا می: رای 8 ژوئن، تضمین موفقیت «برگزیت» است

۱۳۹۶/۰۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۲۳۴

اختلاف 21 واحدی احزاب محافظه‌کار و کارگر

گروه جهان| طلا تسلیمی|

ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا برگزاری انتخابات سراسری پیش از موعد را در تاریخ 8 ماه ژوئن خواستار شد و با این اقدام پارلمان کشورش را بهت‌زده کرد. نخست‌وزیر که پیش‌تر بارها هرگونه احتمالی را در مورد مطرح کردن درخواست برگزاری انتخابات پیش از زمان مقرر در سال 2020، منتفی دانسته بود، روز سه‌شنبه پس از دیدار با وزرای کابینه اعلام کرد که انتخابات باید همین امسال برگزار شود و در صورت تایید این درخواست ازسوی پارلمان، حدود 50 روز تا برگزاری انتخابات سراسری زمان باقی است. این تصمیم غیرمنتظره دولت با نوساناتی در بازارهای مالی و سهام بریتانیا همراه بود. از سوی دیگر، باوجود اینکه این درخواست هنوز به‌طور رسمی تایید نشده است، احزاب متخلف در بریتانیا بررسی شرایط و راهبردهای مناسب برای کمپین‌های احتمالی پیش از انتخابات را آغاز کرده‌اند و حتی حزب کارگر که رقیب اصلی حزب محافظه‌کار نخست‌وزیر محسوب می‌شود، از درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام حمایت کرده است.


اتحاد در ملت، اختلاف در دولت

نخست‌وزیر مقابل در دفتر نخست‌وزیری اعلام کرد که اعضای کابینه با درخواست برای برگزاری انتخابات پیش از موعد موافقت کرده‌اند. این درخواست درحالی مطرح ‌شده که دولت ترزا می‌ اندکی پیش با اجرای رسمی ماده 50 معاهده لیسبون، روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را به‌طور رسمی آغاز کرد. ترزا می ‌در دفاع از این درخواست گفت: «کشور مجدد متحد می‌شود، اما پارلمان خیر. اختلاف‌نظر در پارلمان قابلیت‌های ما را در اینکه برگزیتی موفق داشته باشیم، به خطر می‌اندازد.»

به گزارش تلگراف، ترزا می ‌در بیانیه خود به علت‌های تصمیم‌گیری در مورد برگزاری انتخابات زودهنگام و همچنین اتفاقات پیش روی کشور توضیح داد و به فعالیت‌های خود برای تامین نیازهای بریتانیا به «قاطعیت، ثبات و رهبری قدرتمند» پس از برگزاری همه‌پرسی تابستان گذشته اشاره کرد. نخست‌وزیر همچنین گفت که باوجود پیش‌بینی‌ها درخصوص مخاطرات اقتصادی و مالی، اعتماد مصرف‌کنندگان پس از همه‌پرسی همچنان در سطح بالایی باقی مانده و شرایط اشتغالزایی و رشد اقتصادی در بریتانیا نیز مطابق انتظارات پیش رفته است.

در زمان برگزاری همه‌پرسی برگزیت، بسیاری از سیاستمداران و نمایندگان مجلس‌های عیان و عوام با خروج از اتحادیه اروپا و به‌ویژه برنامه‌های دولت ترزا می‌ برای «خروج سخت» مخالف بودند و پارلمان سعی کرد حق خود را برای نظارت کامل بر گفت‌وگوهای خروج و همچنین بر تصمیم‌گیری نهایی تثبیت کند. دولت ترزا می ‌هنوز هم در بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها با سنگ‌اندازی‌های پارلمان مواجه و بر این باور است که این اختلافات داخلی موضع بریتانیا را در مذاکره با مقامات اروپایی ضعیف می‌کند. ترزا می ‌تصریح کرد: «بریتانیا دارد اتحادیه اروپا را ترک می‌کند و احتمالا هیچ راه بازگشتی نخواهد بود. با نگاه به آینده برنامه مناسبی برای مذاکرات در مورد ارتباط‌مان با اتحادیه اروپا درنظر گرفته‌ایم. ما ارتباطی مستحکم و همکاری ویژه با اتحادیه اروپا را خواستار هستیم؛ اما می‌خواهیم در پیش بردن مسیر خود در جهان آزاد باشیم و کنترل پول و مرزهای‌مان در دست خودمان باشد. این رویکرد درست و به نفع کشور است؛ اما دیگر احزاب سیاسی با آن مخالف هستند. در چنین موقعیت حساسی باید در پارلمان اتحاد وجود داشته باشد، اما چنددستگی هست. کشور متحد می‌شود، اما پارلمان خیر.»

حزب کارگر اخیرا تهدید کرده که علیه هرگونه توافقی میان دولت و اتحادیه اروپا رای می‌دهد. لیبرال دموکرات‌ها هم گفته‌اند که در مقابل دولت قد علم می‌کنند و حزب ملی اسکاتلند هم گفته است که علیه هرگونه توافقی بر سر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رای می‌دهد. مجلس اعیان هم از هر فرصتی استفاده کرده تا نشان دهد که با دولت به سادگی کنار نخواهد آمد. حزب محافظه‌کار بریتانیا در حال حاضر اکثریت در پارلمان را در اختیار ندارد و به نظر می‌رسد که با تکیه بر نظرسنجی‌های اخیر، می‌خواهد برای پیشبرد آسان‌تر مسائل، انتخابات زودهنگام برگزار کند.


برتری بی‌سابقه محافظه‌کاران

در جدیدترین نظرسنجی که توسط «کام‌رِس» و به درخواست ایندیپندنت صورت گرفت، حزب محافظه‌کار با اختلافی 21واحدی از حزب کارگر جلوتر است که این بیشترین سطح اختلاف محبوبیت میان دو حزب از سال 1983 تاکنون محسوب می‌شود. طبق نتایج این نظرسنجی، حزب محافظه‌کار ترزا می ‌از محبوبیتی 46درصدی برخوردار است و میزان محبوبیت حزب کارگر جرمی کوربین به 25درصد می‌رسد و حزب لیبرال دموکرات‌ها که ماندن در اتحادیه اروپا را خواستار است، محبوبیتی 11درصدی دارد. این برتری تاریخی بدون شک عامل دلگرمی ترزا می ‌در درخواست برای برگزاری انتخابات زودهنگام و ضربه‌یی مهلک به حزب جرمی کوربین محسوب می‌شود. اختلاف میان دو حزب محافظه‌کار و کارگر به‌ندرت به بیشتر از 10واحد رسیده بود و نتایج نظرسنجی اخیر نشان می‌دهد که عموم مردم بریتانیا اطلاعات چندانی از دستور کار سیاسی فعلی حزب کارگر ندارند. با این حال، کوربین در گفت‌وگو با ایندیپندنت تاکید کرد: «سیاست‌های ما محبوب هستند به این دلیل که از نظر عموم مردم منطقی به‌نظر می‌آیند و تفکر عموم این است که دولت باید درراستای منافع اکثریت مردم اقدام کند. ما افکاری برای ایجاد تغییرات در کشور و اراده لازم برای انجام این کار را داریم. اتفاقات بیشتری در راه است و اعضای حزب در تبلیغات برای این سیاست‌های محبوب فعالیت خواهند کرد و می‌دانیم که حمایت از ما در نظرسنجی‌های بعدی افزایش خواهد یافت.»


نوسان در بازار

رای مثبت غیرمنتظره بریتانیایی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا از تابستان گذشته تاثیرات شدیدی بر بازارهای سهام این کشور داشت و به سقوط شدید ارزش پوند منجر شد و هنوز هم نگرانی‌هایی درمورد آینده اقتصادی بریتانیا وجود دارد و این مرتبه هم درخواست ترزا می ‌برای برگزاری انتخابات پیش از موعد، بار دیگر بازارهای مالی و سهام بریتانیا را دچار نوسان کرد. ارزش پوند که بامداد روز سه‌شنبه و اندکی پیش از بیانیه ترزا می ‌کاهش یافته بود، پس از مطرح شدن درخواست برگزاری انتخابات پیش از موعد در برابر دلار افزایش یافت و ارزش اوراق قرضه 10ساله بریتانیا هم که پیش از درخواست دولت برای برگزاری انتخابات سراسری به کمتر از یک‌درصد کاهش یافته بود، پس از اعلام درخواست برگزاری انتخابات در 8 ژوئن، مجددا با روندی افزایشی مواجه شد.

کاتلین بروکس رییس بخش تحقیقاتی گروه معاملاتی سیتی ایندکس دیرکت، در این باره گفت: «فروش اولیه پوند به بهای اندک احتمالا در نتیجه اندکی نگرانی در مورد اینکه شاید استعفای ترزا می ‌نزدیک باشد، صورت گرفت؛ اما زمانی که این نگرانی برطرف شد، ارزش پوند مجددا افزایش یافت و به سطحی بی‌سابقه از ماه فوریه تاکنون رسید.»

لوک بارتولومیو مدیر سرمایه‌گذاری در شرکت «مدیریت دارایی ابردین»، به این مساله اشاره کرد که یک فاکتور بزرگ برای سرمایه‌گذاران این است که آیا انتخابات به موضع نرم‌تری در مذاکرات برگزیت منجر می‌شود یا خیر. وی گفت: «انتخابات باید موضع ترزا می‌ را در مقابل مخالفانش تقویت کند و این مساله از سوی بازارهای مالی مورد استقبال قرار خواهد گرفت.»

ترزا می ‌درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام را با این تفکر مطرح کرد که هر رایی به حزب محافظه‌کار، موضع او را در مذاکرات بر سر شرایط بریتانیا در خروج از اتحادیه اروپا تقویت خواهد کرد و فعالیت سیاستمداران احزاب مخالف را که سد راه دولت می‌شوند، دشوارتر می‌کند. نخست‌وزیر با مطرح کردن درخواست رای‌گیری زودهنگام به‌عنوان چالشی برای احزاب مخالف در جلب حمایت عموم مردم و عمل به خواسته آنها، از مجلس عوام خواست با انتخابات در

8 ماه ژوئن موافقت کنند. شرایط بریتانیا در صورت برتری حزب محافظه‌کار در انتخابات به‌طور نسبی مشخص است؛ اما معلوم نیست که اگر مخالفان خروج از اتحادیه اروپا در این انتخابات رای بیاورند آن هم درحالی که ماده 50 قانون لیسبون به اجرا گذاشته شده است، آن زمان چه سرنوشتی در انتظار بریتانیا و برگزیت خواهد بود؟!

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر