الگو‌برداری از بحران‌های بانکی جهان

۱۳۹۶/۰۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۲۳۳


نارضایتی بخش خصوصی از عملکرد نظام بانکی موضوعی است که بارها از سوی فعالان اقتصادی غیردولتی گوشزد شده است. مطالبه اول بخش خصوصی کشور، شفافیت نظام اطلاعاتی از دولت است چراکه نیازمند فضای سالم و بدون رانت، دور از سفارشات و خاص‌دیدن‌هاست.

مسعود گل‌شیرازی، عضو کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی ایران با بررسی وضعیت بانکداری و نظام بانکی در کشور گفت: آنچه مسلم و واضح است ناکارآمدی نظام پولی و بانکی کشور است که در جلسات متعددی که در اتاق ایران برگزار شده، هشدارهایی در زمینه مشکلات و آسیب‌های آن به دولت داده شد. نادیده گرفتن بخشی از قانون و عدم تفکیک فعالیت بانک‌های سرمایه‌گذاری از بانک‌های تجاری از آن جمله‌اند.

گل‌شیرازی گفت: ادامه این سیاست‌ها از سوی نظام بانکی، عرصه را برای فعالیت اقتصادی سخت‌تر کرد و حتی خود مدیران و مسوولان نظام بانکی اذعان دارند که وارد دوره سخت شده‌اند و شاید زمان آن فرا رسیده است که ریاضت بانکی را باید در پیش بگیرند تا بتوان این دوره سخت را پشت سر گذاشت. وی به نمونه‌های مشابه در دنیا اشاره کرد و گفت: تحقیقات نشان داده که مشابه اتفاقی که در نظام بانکی ما افتاده در کره، آلمان و حتی امریکا افتاده است و این کشورها با یک سری برنامه‌های اصولی از این دوران عبور کرده اند؛ چراکه اگر قرار است چرخ اقتصادی ما بچرخد نیازمند سرویس‌دهی یک نظام بانکی پویا، سالم و کارآمد در کنار خود است.

گل‌شیرازی در رابطه با تاثیر برجام بر تحول بانکداری در کشور گفت: نتایج حاصل از برجام و برقراری گفتمان بین‌المللی نخستین آثار خود را روی نظام بانکی ما نشان داده است. البته نمی‌توان توقع داشت که بعد از سال‌ها تحریم و دور بودن از بانکداری جهانی یک شبه ره چند ساله را طی کنیم. لازم بود اصلاحاتی در صورت‌های مالی، ساختار بانک‌ها و روابط کارگزاری ابجاد شود تا به مرور شاهد نشانه‌های این گشایش را بتوان مشاهده کرد. وی به با اشاره بحث بنگاهداری بانک‌ها گفت: بانک‌ها به جایی رسیده‌اند که برای پرداخت سود سپرده‌گذاران قبلی، سپرده اخذ می‌کنند و این اتفاق شومی است که بانکداری ما دچار آن شده است. اقدامات زیادی در مسیر اصلاح نظام بانکی می‌توان انجام داد که مهم‌ترین آن از نظر من تفکیک فعالیت بانک‌های تجاری از بانک‌های سرمایه‌گذار است.

مسعود گل‌شیرازی افزود: قطعا و با توجه به همه نشانه‌های یاد شده اصلاح حوزه بانکی یکی از مهم‌ترین پیش‌شرط‌های رونق اقتصادی است اما باید اعتراف کرد که ما دچار عارضه‌یی فرهنگی شده‌ایم و کار نکردن به نوعی تبدیل به ارزش شده و تا این فرهنگ حاکم است نمی‌توانیم توقع جهش در اقتصاد را داشته باشیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: اقتصاد ما یک اقتصاد دولتی و دیوان سالار است و امروز این بدنه دولتی بابت کار نکردن مورد سوال قرار نمی‌گیرد بلکه بابت کار کردن مورد سوال قرار می‌گیرد و این اتفاق بدی است که حتی شاهد گله‌مندی مقام معظم رهبری نیز در این خصوص بوده‌ایم. حال آنکه سال‌هاست، راهکارهایی چون واگذاری اقتصاد به بخش خصوصی واقعی و کارآمد کردن نظام بانکی مطرح می‌شود که با وجود تسلط چنین فرهنگی، برون‌رفت از این بحران دشوار خواهد بود. گل‌شیرازی تاکید کرد: ارزش‌های بروکراتیک در سازمان‌های اداری و فرهنگ کار در کشور اهمیت بنیادی در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. آسیب‌های اقتصادی و موانع مسیر تولید در اتاق فکر شناسایی شده‌اند مهم رفع این آسیب‌هاست که به دلیل همان فرهنگ نامناسب، عزم جدی برای اجرای عملی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی وجود ندارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر