اخبار بورس

۱۳۹۶/۰۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۲۲۹

پایان کار بزرگ‌ترین رویداد استارت‌آپ مالی خاورمیانه

فین‌استارز ۲۰۱۷ به عنوان بزرگ‌ترین رویداد استارت‌آپ‌های مالی ایران و خاورمیانه به کار خود پایان داد. در این رویداد ۵۰ تیم استارت‌آپی دارای کانتر بوده و حضور داشتند؛ ضمن اینکه شتاب‌دهنده‌های فینتک و ۱۰ صندوق جسورانه حوزه فینتکی با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار حاضر بودند. در این میان ۹پنل تخصصی با موضوعات مختلف و ۲۰کارگاه تخصصی برگزار شد که در نهایت مسابقه استارت‌آپی بین ۵۸ تیم دو تا هفت نفره انجام شد که محورهای اصلی آن، تمرکز بر چالش‌های صنعت مالی در حوزه بانک، بورس و بیمه بود. داوری میان این استارت‌آپ‌ها بر مبنای چالش‌ها و محورهایی بود که از سوی داوران اعلام شد؛ ضمن اینکه میزان خلاقی و نوآوری ایده، قابلیت اجرایی آن، پرهیز از ابهام و کلی‌گویی و انسجام مدل کسب و کار از جمله ملاک‌های داوری استارت‌آپ‌ها بود. برخی دستگاه‌ها از جمله بیمه مرکزی اعلام کرده‌اند که امسال، سال استارت‌آپ‌های حوزه بیمه خواهد بود.

همچنین امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس نیز در اختتامیه فین‌استارز ضمن ارائه گزارشی از برنامه‌های حمایت از استارت‌آپ‌ها گفت: فین‌استارز ۲۰۱۷ نسبت به ۲۰۱۶ رویکردی متفاوت داشت و امسال ۱۴۰۰ متر فضا در اختیار شرکت‌کنندگان و اعضای فین‌استارز قرار گرفت. هامونی افزود: بنا داریم فین‌استارز را دایمی کنیم و همچنین نرم‌افزاری نیز آماده خواهیم کرد تا این رویداد به شکل مجازی در آن نرم‌افزار ارائه شود. مدیرعامل فرابورس ایران اظهار داشت: در طول فین‌استارز ۲۰۱۷ سرمایه‌گذاران حمایت خود را از ۴ ایده استارت‌آ‌‌پی اعلام کرده‌اند و مذاکره برای سرمایه‌گذاری روی برخی ایده‌های دیگر نیز در حال انجام است؛ ضمن اینکه برنامه ما این است که دستورالعمل تامین مالی جمعی را در این خصوص به تصویب سازمان بورس و اوراق بهادار برسانیم. هامونی همچنین از دریافت ۱۵ درخواست جدید VC خبر داد و گفت: تاکنون دو درخواست مورد پذیرش قرار گرفته و ۱۳ درخواست دیگر نیز در راه است.


بررسی بازار معاملات آب

و کربن در تالار سبز

مدیرعامل بورس انرژی با بیان اینکه براساس مصوبه وزارت نیرو هر واحد صنفی یا مصرفی که مصرف برق بیش از ۵ مگاوات داشته باشد، از ابتدای سال باید برق خود را از بورس انرژی تامین کند، گفت: مطالعات امکان‌سنجی برای راه‌اندازی بازار معاملات آب و کربن در شورای عالی انرژی تدوین می‌شود.

به گزارش «تعادل» سید علی حسینی در نشست خبری دیروز خود با استقبال از تشکیل نخستین انجمن مستقل خبرنگاران بازار سرمایه گفت: حرفه‌یی‌گرایی به نوعی اجتماعی کردن خدمات و عملکردهای اعضای اصناف است که در این زمینه رشد بازار سرمایه همواره مدیون خبرنگاران این حوزه بوده است.

وی با بیان اینکه در سال جاری تامین مالی برای فعالان حوزه انرژی در کنار طراحی ساختار معاملاتی بازار معاملات آب و کربن در دستور کار بورس و انرژی قرار گرفته است، گفت: مطالعات امکان‌سنجی بازار کربن و پسماند با همکاری سازمان محیط زیست و معاونت فناوری ریاست‌جمهوری در حال تدوین دستورالعملی از سوی بورس انرژی است که در شورای عالی انرژی به تصویب خواهد رسید.


برگزاری پنجمین گردهمایی پیشکسوتان بورس

پنجمین گردهمایی پیشکسوتان بازار سرمایه و رونمایی از کتاب «تاریخ بازار سرمایه ایران» تالیف علی سعیدی و زنده‌یاد شهلا کشاورز با حضور مدیران فعلی و جمعی از مدیران سابق سازمان بورس، بزرگان بازار سرمایه و خبرنگاران برگزار شد.

به گزارش «تعادل» علی سعیدی، معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در این نشست با اشاره به اهمیت برگزاری گردهمایی پیشکسوتان بازار سرمایه اظهار داشت: این مراسم افزون بر تجلیل از بزرگان بازار سرمایه و ترویج فرهنگ ارج نهادن، فرصت مغتنمی برای تبادل‌نظر و انتقال تجربیات است.

این مقام مسوول ایجاد انجمن پیشکسوتان را فضایی امن و مناسب برای استفاده از تجربیات پیشکسوتان بازار سرمایه تلقی کرد و ادامه داد: در این زمینه لازم است انجمن پیشکسوتان تاسیس شود تا امکان بهره‌مند شدن از دانش و تجربیات این بزرگان به صورت نظام‌مند فراهم شود. علی صالح‌آبادی، رییس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار نیز با اشاره به زحمات پیشکسوتان و لزوم تجلیل از آنان ابراز داشت: بازار سرمایه‌یی که ما امروز شاهد آن هستیم، سنگ بنای آن، محصول زحمات گروهی این بزرگان بوده است.

در ادامه این نشست، تریبون در اختیار پیشکسوتان قرار داده شد و رجایی‌سلماسی، دبیرکل سابق سازمان کارگزاران بورس و اوراق بهادار تهران ضمن اظهار خوشحالی از تداوم این گردهمایی، انتشار کتاب «تاریخ بازار سرمایه ایران» را حافظه تاریخی بورس در ایران خواند و خاطرنشان کرد: این کتاب دربرگیرنده نخستین گام برای تاسیس بورس از سال‌های 1315 در جامعه اقتصادی ایران تا تصویب قانون بورس در سال 1345 و همچنین جایگاه بورس تهران از تاسیس آن تا سال 1367 است. این مدیر ارشد اسبق، با اشاره به اینکه اکنون بازار سرمایه رقیب قدرتمندی برای بازار پولی است، ابراز داشت: در بازار سرمایه قابلیت‌هایی وجود دارد که می‌تواند سبب رشد و رونق در اقتصاد شود.

علی‌نقی فرمانفرماییان از مدیران سابق بانک صنایع، نیز با اشاره به بزرگ‌ترین چالش برای مدیران سازمان بورس و شرکت‌های تابعه آن گفت: در سال‌های تاسیس بورس، مهم‌ترین چالش پیش رو، ایجاد اعتبار برای سهام‌های بورسی و ایجاد اطمینان در سرمایه‌گذاران برای یک سرمایه‌گذاری درآمدزا بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر