اصلاح نماگرها برای رشد در آینده نزدیک

۱۳۹۶/۰۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۲۲۵

گروه بورس

روز گذشته، بورس‌های تهران و فرابورس کاهش فشار فروش سهام نسبت به روز قبل از آن را تجربه کرده و متعادل دنبال شدند. دیروز بر خلاف روز دوشنبه هفته جاری که شاخص کل 224واحد افت کرده بود 92واحد افزایش یافت. این رخداد سبب شد تا تحلیلگران به این اجماع برسند که بازار سرمایه، خود را برای رشد در آینده نزدیک آماده می‌کند.

به گزارش«تعادل» درحال حاضر اکثریت بازار در «پول بک» قرار داشته و این روند اصلاحی به رشد 25تا 30درصدی نماگرهای بورس در میان‌مدت کمک می‌کند. مهدی نوری، کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب در گفت‌وگو با «تعادل» افزود: بازار متعادل شده و امروز، فشار فروش کمتر از دیروز خواهد بود چراکه قیمت‌ها به گونه‌یی است که فروشنده‌یی وجود ندارد. وی اضافه کرد: اکثر سهامداران در یک پروسه یک ساله در ضرر بوده و رکود را تجربه کرده‌اند و اکنون که امکان رشد بازار احساس می‌شود به راحتی سهام خود را به فروش نمی‌رسانند.

این کارشناس در ادامه گفت: به اعتقاد من گروه قند، دماسنج بازار سرمایه است. در واقع به دلیل کوچک بودن شرکت‌های این گروه بورسی، چنانچه بازار رو به جلو باشد، نمادهای آن زودتر واکنش نشان می‌دهند و در مقابل وقتی شرایط شرکت‌های بورسی نزولی باشد نیز این گروه زودتر از بقیه گروه‌ها با سقوط مواجه می‌شود.

مهدی نوری با بیان اینکه روند بازار سرمایه هنوز به طور جدی وارد فاز اصلاحی نشده است، تصریح کرد: با ارائه کارنامه اقتصادی دولت یازدهم از سوی رییس‌جمهوری در رسانه‌ها طی هفته‌های آینده می‌توانیم شاهد رشد بازار سرمایه و اقبال سرمایه‌گذاران به این بازار باشیم. وی افزود: از طرف دیگر قیمت دلار در یک پروسه 2ماهه بعد از انتخابات با افزایش مواجه خواهد شد و این انتظار می‌رود که بازار سهام نیز روند رو به رشدی را در این زمان تجربه کند.


وضعیت تالار شیشه‌ای

دیروز هر 7شاخص بورسی صعود کردند؛ شاخص کل با 92واحد رشد به رقم 78هزار و 399رسید همچنین شاخص‌های بازار اول و دوم به ترتیب 68 و 179واحد بالا رفتند.

این افزایش به مدد رشد نمادهای گروه فلزی بود که طی روزهای اخیر با افت شدید مواجه بودند و با وجود کاهش قیمت اغلب فلزات در بازارهای جهانی، تقاضا روی این نمادها افزایش یافت اما در مقابل گروه خودرویی و پالایشی روز گذشته را با اصلاح قیمت به پایان رساندند.

در معاملات روز سه‌شنبه بیش از یک میلیارد و 67 میلیون برگه سهم و حق تقدم به ارزش 3هزار و 615 میلیارد ریال در 71هزار نوبت معاملاتی در بورس تهران دست به دست شد. ارزش بازار طی معاملات روز گذشته به رقم 327هزارمیلیارد تومان رسید. شاخص قیمت(وزنی- ارزشی) با 32واحد افزایش به رقم 27هزار و 199واحد رسید همچنین شاخص کل هم وزن با یک واحد افزایش در نقطه 17هزار واحد توقف کرد. دیروز شاخص آزاد شناور با 104واحد افزایش در پله 86 هزار و 442واحد ایستاد. طی دادوستدهای دیروز شاخص بازار اول 54 هزار و 763واحد و شاخص بازار دوم 171هزار و 419واحد را ثبت کردند.

پربیننده‌ترین نماد بورس تهران در معاملات دیروز متعلق به شرکت‌های سایپا(خساپا)، پلی اکریل(شپلی)، پارس خودرو(خپارس)، ایران خودرو(خودرو)، بانک ملت(وبملت)، ماشین‌سازی اراک(فاراک) و زامیاد(خزامیا) بود.

نمادهای تاثیرگذار

به گزارش«تعادل» نمادهای مپنا با 49واحد، ملی مس 37 با واحد، فولاد خوزستان با 26واحد، سرمایه‌گذاری معادن و فلزات با 25واحد و آسان پرداخت پرشین با 25واحد بیشترین تاثیر را بر شاخص رشد این متغیر را رقم زدند. در مقابل نمادهای هلدینگ نت و گاز پارسیان و مخابرات بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. دیروز گروه‌های رایانه، خودرو و شیمیایی با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعت قرار گرفتند.

صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای کاشی تکسرام، سیمان خاش، صنایع جوشکاب یزد، بین‌المللی محصولات پارس، کابل البرز، بهنوش ایران و حمل و نقل پتروشیمی بود.

در مقابل نمادهای ایران ارقام، کاشی پارس، کارتن ایران، قند پیرانشهر، لامپ پارس شهاب، گروه صنعتی سپاهان و قند مرودشت با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند. سهامداران دیروز برای خرید سهام آسان پرداخت پرشین، اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، واحدهای صندوق امین یکم، تجارت الکترونیک پارسیان، کویر تایر، واحدهای صندوق پارند پایدار سپهر و واحدهای صندوق کیان با بیشترین تقاضا و صف خرید مواجه شدند.

در مقابل گروهی دیگر برای خروج از واحدهای صندوق پارند پایدار سپهر، سهام ایران ارقام، اوراق مشارکت کارکنان نفت، اوراق صکوک بناگستر کرانه، سهام توسعه صنایع بهشهر، اوراق مشارکت رایان سایپا و اوراق مشارکت شهرداری سبزوار با بیشترین عرضه‌ها و سنگین‌ترین صف‌های فروش به کار خود پایان دادند. در پایان معاملات دیروز بیمه آسیا با معامله 103میلیون سهم بیشترین حجم معاملات و داروسازی جابربن حیان با معامله 936میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را ثبت کردند.


رشد 3 واحدی آیفکس

روز گذشته شاخص کل فرابورس(آیفکس) با 3واحد افزایش به رقم 905واحد رسید. بر این اساس طی دادوستدهای دیروز بازار سرمایه، ارزش بازار اول و دوم با 200میلیارد تومان افزایش به رقم 56.4 هزارمیلیارد تومان رسید. همچنین دیروز در 49هزار و 875 نوبت معامله 542 میلیون سهم به ارزش معاملات 163میلیارد تومان دادوستد شد.

فولاد هرمزگان جنوب(هرمز) با 2.24واحد، سهامی ذوب آهن اصفهان(ذوب) با 1.4واحد، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه(میدکو) با 1.37واحد، پتروشیمی زاگرس(زاگرس) با 0.96واحد در رشد شاخص تاثیرگذار بوده و در مقابل پتروشیمی مارون(مارون) با 1.46واحد، پالایش نفت لاوان(شاوان) با 0.78واحد و پالایش نفت شیراز(شراز) با 0.71واحد تاثیر منفی مانع از رشد بیشتر شاخص کل فرابورس شدند.

دیروز پربیننده‌ترین نماد فرابورس متعلق به شرکت‌های گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی (سمگا)، سهامی ذوب آهن اصفهان(ذوب)، توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی(مفاخر)، ریل پردازسیر(حریل)، شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان(غگلپا)، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان (غشهداب)، توکا رنگ فولاد سپاهان(شتوکا) و پالایش نفت لاوان(شاوان) بود.

روز گذشته در بازار پایه(الف)، (ب) و (ج) طی 19هزار و 446نوبت دادوستد، 267میلیون سهم به ارزش 35میلیارد تومان داد و ستد شد. همچنین در بازار بدهی 572 هزار سهم در 651 مورد دادوستد 56.2 میلیارد تومان جابه‌جا شد. همچنین 40هزار و 432ورقه وام مسکن از طریق درگاه فرابورس در 2هزار و 479نوبت به ارزش 2.8میلیارد تومان معامله شد. بیشترین قیمت اوراق متعلق اوراق امتیاز تسهیلات مسکن اردیبهشت 95 با رقم 75هزار تومان بود و کمترین نیز به اوراق اردیبهشت 94 با رقم 50 هزار تومان بود.


عرضه بیش از 68 هزار تن کالای صادراتی

دیروز سه‌شنبه 29فروردین 73هزار و 763تن انواع مواد پلیمری، قیر و لوب‌کات در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی عرضه شد. تالار صادراتی بورس کالای ایران روز سه‌شنبه 29فروردین میزبان عرضه 68 هزار و 50 تن قیر، گوگرد و عایق رطوبتی است. این گزارش حاکی بود 500 تن شمش هزارپوندی 99.8 ایرالکو و 3هزار و 200تن کک متالورژی شرکت کک‌سازی زرند در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه شد. علاوه بر این 31هزار و 500 تن گندم خوراکی 4هزار تن گندم دوروم، یک هزار و 350تن شکر سفید و 300تن روغن خام در تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران عرضه شد. بازار فرعی بورس کالای ایران نیز در این روز شاهد عرضه 16هزار تن آهک پخته، یک هزار و 600 تن رب گوجه فرنگی و 300تن ضایعات آهنی بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر