برخی شرکت‌ها اصرار دارند منابع خود را دود کنند

۱۳۹۶/۰۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۲۲۳

گروه بانک و بیمه| احسان شمشیری|

شرکت‌های بیمه روزبه‌روز به دلیل هدردهی منابع کوچک‌تر می‌شوند اما مساله اینجاست که اقتصاد کلان و بازار مالی منتظر بیمه‌ها نمی‌ماند و روزبه‌روز بزرگ‌تر می‌شود تا جایی که سهم بازار بیمه کوچک می‌ماند. سال 73 حق بیمه ما 37میلیارد تومان بود و الان به 28هزارمیلیارد تومان رسیده اما همه دود می‌شود و به هوا می‌رود.

به گزارش«تعادل» عبدالناصر همتی در گردهمایی انجمن حرفه‌یی صنعت بیمه گفت: حجم سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه ١٨هزارمیلیارد تومان است که نصف حق بیمه یک سال هم نیست باید برای پیشبرد اهداف صنعت بیمه، کار مطالعاتی انجام دهیم و از شیوه‌های نوین برای اداره صنعت بیمه بهره برد.

رییس کل بیمه مرکزی بر لزوم کار مطالعاتی و استفاده از شیوه‌های نوین مدیریتی در صنعت بیمه تاکید کرد. وی افزود: سلسه مراتب و رشد افراد در صنعت بیمه باید مبتنی بر اصول باشد و انجمن حرفه‌یی صنعت بیمه با پیشنهادات خود می‌تواند در این حوزه نقش خوبی ایفا کند. دکتر همتی تصریح کرد: انتظار می‌رود در زمینه فرصت‌ها و تهدیدات صنعت بیمه، اجماع کارشناسی وجود داشته باشد تا بتوان از فرصت‌ها به خوبی بهره برد و بر تهدیدها غلبه کرد.

وی افزود: یکی از موضوعات روز صنعت بیمه، اجرایی کردن آیین‌نامه حاکمیت شرکتی است. این مهم در جلسه اخیر شورای عالی بیمه مطرح شد و به نظر می‌رسد چنین مسائل مهمی باید از سوی انجمن حرفه‌یی صنعت بیمه پیشنهاد شود و آن را از بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر درخواست کنند.

دکتر همتی درخصوص عدم رعایت نرخ فنی از سوی شرکت‌های بیمه گفت: رعایت نرخ فنی یکی از اصول اخلاق حرفه‌یی است و به نظر من نباید نهاد ناظر این را به شرکت‌های بیمه تذکر دهد بلکه باید از پتانسیل‌های انجمن حرفه‌یی که افراد برجسته و کارشناس آن را تشکیل داده‌اند در این زمینه استفاده شود تا با تکیه بر روش‌های نوین مدیریت ریسک این معضل در صنعت بیمه برطرف شود. وی درخصوص بحث آموزش نیروی انسانی صنعت بیمه گفت: ما نیاز به آموزش داریم و پژوهشکده بیمه نیز آماده همکاری با انجمن برای برگزاری دوره‌های آموزش حرفه‌یی مدیران صنعت بیمه است. رییس کل بیمه مرکزی در پایان خواستار پیشنهادات فنی و تخصصی از سوی کارشناسان خبره صنعت بیمه برای ارتقای بیشتر این صنعت شد.

انتقاد رییس کل به مدیران بیمه‌ای

همتی تصریح کرد: نمی‌دانم چرا شرکت‌های بیمه اصرار دارند، منابع خود را دود کنند. نکته قابل توجه این است که چگونه می‌شود همه مدیران از وضع موجود اعلام نارضایتی و انتقاد کنند اما همچنان در بازار شاهد نرخ‌شکنی باشیم. سوال اینجاست که اگر همه این عمل را نکوهش می‌کنند پس این نرخ‌ها را چه کسی در بازار بیمه اعمال می‌کند.

در ادامه این گردهمایی عبدالناصر همتی، رییس کل بیمه مرکزی با تاکید بر اینکه زمان آن فرا رسیده که برای اداره صنعت بیمه از روش‌های هیاتی خارج شویم، اذعان کرد: دیگر روش‌های پیشین جوابگو نیست.


از انجمن حرفه‌ای انتظار بیشتری دارم

رییس کل بیمه مرکزی با تاکید بر اینکه انتظار دارم در زمینه‌هایی که بیمه مرکزی احساس نیاز می‌کند، انجمن حرفه‌یی به نهاد ناظر کمک کند، اذعان کرد: چالش‌ها و فرصت‌های صنعت بیمه به گونه‌یی است که فقط با تصمیمات بیمه مرکزی و پشت درهای بسته نمی‌توان به نتیجه رسید.

به گفته وی در شورای عالی بیمه بحث حاکمیت شرکتی مطرح شد اما من هیچگاه احساس نکردم که انجمن درخصوص این امر مهم وارد عمل شده باشد و فعالیتی ندیدم. همتی تصریح کرد: اتفاقا تحقیق و بررسی فرآیندهای جدید نظارتی جایش دقیقا در جایی مثل انجمن حرفه‌یی است تا قبل از بیمه مرکزی نیازهای صنعت را پیگیری و به نهاد نظارتی اعلام کند.

وی با تاکید بر اینکه از انجمن حرفه‌یی انتظارات بیشتری دارم، متذکر شد: انجمن حرفه‌یی می‌تواند محلی برای توسعه صلاحیت عملکردی کارشناسان و مدیران صنعت بیمه باشد البته این وظیفه سندیکاست و من نمی‌خواهم کار حرفه‌یی و اجرایی را مخلوط کنم اما همه با هم می‌توانیم در پیشبرد اهداف سهیم باشیم.


هدر دادن منابع در شرکت‌ها

رییس کل درحالی که به انتقاد از عملکرد غیرحرفه‌یی مدیران بیمه‌یی درخصوص نرخ‌دهی غیرفنی پرداخت، متذکر شد: خیلی بد است که هر روز تذکر داده شود که نرخ فنی را رعایت کنید، مگر می‌شود شرکت بیمه‌یی که وظیفه‌اش مدیریت ریسک است خود را در معرض بدترین ریسک‌ها قرار دهد؟

همتی تصریح کرد: نمی‌دانم چرا شرکت‌های بیمه اصرار دارند منابع خود را دود کنند؟ به گفته وی نتیجه این نحوه عملکرد این خواهد بود که شرکت‌های بیمه روز به روز به‌دلیل هدردهی منابع کوچک‌تر می‌شوند اما مساله اینجاست که اقتصاد کلان و بازار مالی منتظر بیمه‌ها نمی‌ماند و روز به روز بزرگ‌تر می‌شود تا جایی که سهم بازار بیمه کوچک می‌ماند.

به گفته وی حجم سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه ١٨هزار میلیارد تومان است که نصف حق بیمه یک سال هم نیست. وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سال 73 حق بیمه ما 37 میلیارد تومان بود و الان به 28هزار میلیارد تومان رسیده اما همه دود می‌شود و به هوا می‌رود. همتی در ادامه تصریح کرد: اگر سندیکا درخصوص تعادل در نرخ‌دهی بیمه‌نامه درمان به توافق نرسد نهاد ناظر وارد عمل می‌شود.

وی همچنین درخصوص افزایش سرمایه شرکت‌های بیمه هشدار داد: در این خصوص با هیچ شرکت بیمه مماشات نخواهیم کرد.

همتی در پاسخ به خبرنگاران درخصوص وضعیت سرمایه دو شرکت بیمه میهن و تعاون اذعان داشت: در صورتی‌که اقدامات لازم از سوی این شرکت‌ها برای پوشش سرمایه مصوب صورت نگیرد اقدام اساسی خواهیم کرد. رییس کل بیمه مرکزی در ادامه پاسخ به پرسش خبرنگاران درخصوص مدیریت شرکت بیمه تعاون اظهار داشت: در صورتی که تا پایان اردیبهشت ماه مدیرعامل پیشنهادی جهت احراز صلاحیت به بیمه مرکزی معرفی نشود، فعالیت‌های این شرکت محدود خواهد شد. وی همچنین درخصوص تنظیم صورت‌های مالی جدید از سوی شرکت‌های بیمه تصریح کرد: شرکت‌های بیمه موظفند علاوه بر ارائه صورت‌های مالی معمول تا پایان شهریور صورت‌های مالی خود را برمبنای استاندارد مالی ارائه دهند.

در ادامه این گردهمایی، مدیرعامل انجمن حرفه‌یی صنعت بیمه از رییس کل بیمه مرکزی درخواست کرد گواهی صلاحیت حرفه‌یی انجمن در آیین‌نامه ٩٠ اعمال شود. مسعود حجاریان مدیرعامل انجمن حرفه‌یی صنعت بیمه، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این واحد صنفی به تشریح برنامه‌های انجمن در سال 96 پرداخت. وی بر این امر صحه گذاشت که متاسفانه انجمن در سال 95 در زمینه توسعه توان حرفه‌یی صنعت بیمه در حوزه کسب و کار، فعالیت قابل‌توجهی نداشته است.

البته این گفته‌های حجاریان با نگاهی به فعالیت‌های انجمن طی سال گذشته کاملا مشهود است چراکه توجه این واحد صنفی به مسائل روز کسب و کار بیمه‌یی در سالی که گذشت و ارائه پیشنهادات و تحقیق و واکاوی این مسائل از جمله انتظاراتی است که از انجمن حرفه‌یی صنعت بیمه می‌رود.

در سال 96 مسائل زیربنایی چون اجرای فرآیند حاکمیت شرکتی و تغییر در صورت‌های مالی بیمه‌گران برمبنای استاندارد IFRS مطرح شد.

وی افزود: اهمیت این موارد تا جایی بود که رییس کل بیمه مرکزی بارها بر اهمیت نهاد ناظر بر تدوین و اجرای حاکمیت شرکتی تاکید ورزید و از سوی دیگر سازمان بورس نیز شرکت‌های بیمه و بانک‌ها را ملزم به اجرای استاندارد IFRS کرد.

به نظر می‌رسد در این زمینه توسعه توان حرفه‌یی بیمه‌گران و ارائه مدل‌های پیشنهادی مطلوب در همراهی نهاد ناظر و سندیکای بیمه‌گران ضروری به‌نظر می‌رسد. از سوی دیگر نهاد نظارت بیمه‌یی بارها بر لزوم توسعه زیرساخت‌های آی‌تی جهت‌گذار از نظارت سنتی به مکانیزه تاکید کرده و اینجاست که توجه انجمن‌های صنفی در ارائه راهکارهای بهینه و توسعه توان حرفه‌یی صنعت بیمه برای نیل به اسلوب کارا اهمیت می‌یابد. در این راستا لزوم توجه انجمن حرفه‌یی به فرآیندهای روز صنعت بیمه که تا حدودی از آن غافل بوده، ضروری به نظر می‌رسد. البته حجاریان در ادامه سخنانش بر برخی فعالیت‌های انجمن مانند ارائه طرح جامع بیمه ساختمان‌های بلندمرتبه، توسعه کانال‌های ارتباطی از طریق شبکه‌های مجازی، جابه‌جایی دفتر انجمن، تداوم فعالیت‌های انتشاراتی، اجرای سمینارهای تخصصی منطقه‌یی در تبریز و مشهد، تداوم فعالیت جهت ارائه گواهی صلاحیت حرفه‌یی، مشارکت در

دو کنفرانس بین‌المللی و تداوم رتبه‌بندی ریسک شرکت‌های بیمه اشاره کرد.

تمکین مدیران به سهامداران غیرحرفه‌ای

در ادامه این گردهمایی سالانه علوی، رییس هیات‌مدیره انجمن حرفه‌یی صنعت بیمه در پاسخ به سخنان رییس کل مبنی بر رفتار غیرحرفه‌یی مدیران بیمه‌یی در نرخ‌دهی غیرفنی اذعان داشت: مشکل نرخ‌دهی غیرفنی بیش از اینکه به مدیران برگردد به سهامداران غیرحرفه‌یی برمی‌گردد که با درخواست‌های غیرحرفه‌یی از مدیران در انتظار سودهای کلان هستند.

وی تاکید کرد: فشار سهامداران غیرحرفه‌یی به مدیران برای عطش تولید و جمع کردن حق بیمه و انتقال به بازار سرمایه مدیران را به ارائه نرخ‌های غیرفنی سوق می‌دهد. علوی در عین حال از مدیران بیمه‌یی به‌دلیل تمکین به سهامداران غیرحرفه‌یی انتقاد کرد.

این فعال بیمه‌یی در ادامه توجه به ماده 6 وظایف شورای عالی بیمه را خواستار شد و عنوان کرد: طبق این ماده شرکت‌های بیمه باید هر 6 ماه گزارش ارائه دهند و شورای عالی بیمه هم باید این گزارش‌ها را بررسی کنند.

براساس این گزارش در پایان این مراسم برخی مدیران بیمه‌یی به بیان نظرات خود پرداختند و مساله قابل‌تامل این بود اغلب مدیرانی که در مراسم حضور داشتند از ارائه نرخ‌های غیرفنی انتقاد کردند تا جایی که یکی از این مدیران تنظیم نرخ‌های غیرفنی را معادل حملات انتحاری داعش خواند. اما نکته قابل‌توجه این است که چگونه می‌شود همه مدیران از وضع موجود اعلام نارضایتی و انتقاد کنند اما همچنان در بازار شاهد نرخ‌شکنی باشیم، سوال اینجاست اگر همه این عمل را نکوهش می‌کنند پس این نرخ‌ها را چه کسی در بازار بیمه اعمال می‌کند. به نظر می‌رسد برای حل این معضل بیشتر از انتقاد صرف، توافق جمعی برمبنای راهکارهای عملی راهگشا باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر