نیروهای مسلح ما تهدیدی برای دیگران نیستند

۱۳۹۶/۰۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۲۱۱

روحانی: دانشگاه باید دانشجو‌محور باشد

ایران|

وسوسه‌های اقتصادی، نیروهای مسلح را از ماموریت اصلی دور می‌کند.» این عبارات شاه‌بیت اظهاراتی بود که رییس‌جمهور صبح روز گذشته در آیین گرامیداشت روز ارتش مطرح کرد. وسوسه‌هایی که از دیدگاه روحانی می‌تواند نیروهای مسلح را از وظایف بنیادینی که براساس آن شکل گرفته‌اند، دور کند. رییس شورای عالی امنیت ملی، ارتش را یادآور نظم، انضباط، ایمان، دفاع مشروع از سرزمین مقدس ایران و حرکت در چارچوب قانون و منافع و مصالح ملی توصیف کرد و روز ارتش را به همه ارتشیان غیور کشورمان تبریک گفت. رشد 145درصدی بودجه بنیه دفاعی کشور در دولت یازدهم از دیگر موضوعاتی بود که روحانی به آن اشاره کرد.

رییس‌جمهور بلافاصله پس از سخنرانی در مراسم روز ارتش، راهی نشستی شد که در یک سوی آن روسای دانشگاه‌های کشور نشسته بودند و در سوی دیگر رییس‌جمهوری حضور داشت. روحانی دانشگاه‌ها را منشأ نشاط و حرکت‌های بزرگ اجتماعی برشمرد و با تاکید بر اینکه باطن دانشگاه باید دانشجو محور باشد، اظهار کرد:«وظیفه اساتید آماده کردن دانشجویان برای مدیریت مراکز مهم کشور به ویژه مراکز اقتصادی و فرهنگی است.» رییس دولت تدبیر و امید از ضرورت استفاده از مهارت‌های کسب‌وکار در دانشگاه‌ها و در میان دانشجویان سخن گفت و از اساتید دانشگاه‌ها خواست که در این زمینه ایده‌های بکرتری را به کار بگیرند.


ویژگی‌های ارتش ایران

رییس‌جمهوری ضمن گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: ارتش جمهوری اسلامی ایران آزمون خود را در 8 سال دفاع مقدس پس داد، هیچ عملیات بزرگی در 8 سال دفاع مقدس نمی‌یابید که از حرکت پرواز هواپیماهای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای رساندن مهمات، تجهیزات و سلاح از مناطق دوردست جهان قرین نباشد.

رییس دولت یازدهم اظهار کرد: حفظ نظام و حراست از تمامیت ارضی ایران عزیز و استقلال کشور به صراحت در قانون اساسی بر دوش ارتش است. امروز توان نیروی زمینی، هوایی، دریایی و پدافند هوایی ارتش در کنار سپاه پاسداران قدرتمند، بسیج دلاور و نیروی انتظامی و قدرت نظامی هوشمند ما با دوران 8 سال دفاع مقدس قابل مقایسه نیست. روحانی ادامه داد: روزی نمی‌گذرد مگر آنکه ابتکار نیروهای مسلح و صنعت دفاعی در میدان و شرایطی جدید با تجهیزات و ابتکاری نو، ما را قدرتمندتر از روز گذشته می‌کند.


پرهیز از ورود به بازی‌های سیاسی

روحانی تاکید کرد: صلاح و صداق نیروهای مسلح ما اجرای توصیه و وصیت امام راحل و تاکیدات مقام معظم رهبری است که نیروهای مسلح ما باید از بازی‌های سیاسی به دور باشند و هر مقدار فاصله نیروهای مسلح که طبق تاکید امام راحل از سیاست بازی دورتر باشد، آن نیروی مسلح قدرتمند‌تر و ملت در کنار آن نیروی مسلح خواهد بود. رییس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: گرچه نیروهای مسلح و ازجمله ارتش طبق اصل 147قانون در زمان صلح باید به دولت در زمینه امدادی، آموزش، تولیدی و جهاد سازندگی کمک کنند ولی این کمک نباید به قدرت دفاعی آنها لطمه وارد کند. روحانی افزود: همواره نیروهای مسلح درکنار دولت بوده‌اند ولی ورود نیروهای مسلح در وسوسه‌های اقتصادی می‌تواند آنها را از هدف‌های بلند دور کند. وسوسه‌های اقتصادی می‌تواند افکار فرماندهان و نیروهای مسلح را از وظیفه اصلی خود دور کند.


رشد 145 درصدی بودجه بنیه دفاعی

روحانی یادآور شد: دولت یازدهم مفتخر است که بودجه بنیه دفاعی نسبت به آغاز این دولت 145درصد رشد داشته و این به آن معناست که در شرایط سخت اقتصادی کشور، اهتمام دولت به تقویت بیشتر نیروهای مسلح بوده است. دولت یازدهم افتخار دارد که بعد از فراز و نشیب سال‌ها یکی از تجهیزات مهم دفاع هوایی کشور را در این دوران به داخل کشور و در اختیار نیروهای مسلح ما قرار داد. دولت یازدهم افتخار دارد که از لحاظ تجهیزات و امکانات راهبردی نیروهای مسلح در سه و سال و نیم به اندازه 10سال گذشته آن گام برداشته است. روحانی ضمن تاکید بر این مطلب تاکید کرد: امروز آمادگی نیروهای مسلح ما از هر زمان دیگر بیشتر است. نیروهای مسلح ما تهدیدی برای دیگران نخواهند بود. نخستین گام نیروهای مسلح ما تشویق برخورد نظامی با هیچ کشور دیگری نیست. حرکت ما دوری از برخوردها و تنش‌هاست اما در عین حال همواره باید هوشیاری خود را در برابر توطئه دیگران حفظ کنیم و قدرت بازدارندگی خود را روز به روز افزایش دهیم. وی خاطرنشان کرد: همسایگان ما می‌توانند مطمئن باشند که نیروهای مسلح به عنوان دفاع از قدرت کل منطقه مهم و حساس خاورمیانه هستند. کشورهای دیگر می‌توانند به نیروهای مسلح ما اطمینان داشته باشند که قدرت دفاعی کشور ما یک قدرت تدافعی و بازدارنده است و قدرت تهاجمی نیست. رییس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: در عین حال نشان داده‌ایم که در برابر تجاوز متجاوزان تا چه حد سخت و قاطعانه از ملت و کشورمان دفاع خواهیم کرد.


به جای تخریب، برنامه‌ها عرضه شود

بعد از سخنرانی در مراسم گرامیداشت روز ارتش، روحانی در نشست با روسای دانشگاه‌های کشور شرکت کرد. رییس‌جمهور در این جلسه دانشگاه‌ها را منشأ نشاط و حرکت‌های بزرگ اجتماعی برشمرد و با تاکید بر اینکه باطن دانشگاه باید دانشجو محور باشد، اظهار کرد: وظیفه اساتید آماده کردن دانشجویان برای مدیریت مراکز مهم کشور به ویژه مراکز اقتصادی و فرهنگی است.

به گزارش پاد، روحانی دیروز در نشستی با روسای دانشگاه‌های کشور همچنین با بیان اینکه فناوری ارتباطات لازمه توسعه علمی است، گفت: نباید از تحولات فناوری روز فاصله گرفت و به جای بستن؛ جوانان باید برای تعامل درست با فناوری‌های فردا آماده شوند.

رییس‌جمهور اظهار کرد: دانشگاه‌ها باید روی مهارت‌آموزی دانشجویان متمرکز شوند و امسال که سال تولید و اشتغال است باید توجه ویژه‌یی به مهارت‌آموزی و اشتغال جوانان به ویژه جوانان تحصیلکرده اعمال شود.

روحانی با اشاره به اینکه تحرکات اجتماعی همواره از دانشگاه‌ها آغاز شده و دانشگاه یکی از حوزه‌های مهم نشاط اجتماعی محسوب می‌شود، گفت: شما روسای دانشگاه‌ها، نیروی بزرگی به نام جوانان و دانشجویان را در اختیار دارید که به کمک آن می‌توانید تحرک و نشاط ایجاد کنید. رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مردم در پای صندوق‌های آرا حضور می‌یابند تا نظر خود را در موضوعات مختلف اعلام کنند، گفت: عده‌یی چنین تبلیغ می‌کنند که نظر مردم باید روی موضوع اقتصادی جامعه باشد اما مردم به شما اجازه نمی‌دهند که همه زندگی آنها را در اقتصاد خلاصه کنید و باید درباره فرهنگ، آزادی هم برنامه داشته باشید اگر می‌خواهیم در معرض آرا مردم قرار بگیریم، لازم است همه نیازمندی‌های جامعه مطرح شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر