70 تن آب سنگین به روسیه و امریکا فروخته شد

۱۳۹۶/۰۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۱۱۶

تعادل| پنجمین گزارش 3ماهه وزارت امور خارجه درخصوص برجام و تحولات آن روز شنبه به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تقدیم شد. در این گزارش که اقدامات صورت گرفته درخصوص برجام را از ۲۶دی ۹۵ تا ۲۶فرودین ۹۶ را در بر می‌گیرد از 3 بخش:«آخرین تحولات در حوزه فعالیت‌های هسته‌یی»، «آخرین تحولات در حوزه رفع تحریم‌ها» و «موانع و چالش‌ها» تشکیل شده است. براساس این گزارش ایران در سه ماهه مورد نظر 70تن آب سنگین به روسیه و آمریکا فروخته است. همچنین در این گزارش به مرجوعی بودن هواپیماهای مسافربری خریداری شده از سوی خطوط هوایی پاسخ داد شده است. مشروح این گزارش به شرح ذیل است:


مقدمه

برنامه جامع اقدام مشترک «برجام» که در 23تیر ماه 1394 بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای موسوم به 1+5 مورد توافق قرار گرفت، متعاقب تصویب «قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» در مجلس شورای اسلامی، مصوبه جلسه 634 مورخ 1394/5/19 شورای‌عالی امنیت ملی و نامه مورخ 1394/7/29 مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) خطاب به ریاست محترم جمهوری در تاریخ 26دی ماه 1394 رسما وارد مرحله اجرایی شد. تبصره یک قانون «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» مصوب 21/7/1394 مجلس شورای اسلامی مقرر می‌دارد:«وزیر امور خارجه موظف است روند اجرای توافقنامه را هر 3‌ماه یک بار به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گزارش دهد». نخستین گزارش 3‌ماهه از اجرای برجام در 26فروردین ماه 1395، دومین گزارش 3ماهه در 26تیر ماه 1395، سومین گزارش 3‌ماهه در 26مهر ماه 1395و چهارمین گزارش 3‌ماهه در 26دی‌ ماه 1395تقدیم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی شد. [1] گزارش حاضر پنجمین گزارش 3‌ماهه اجرای برجام از تاریخ 26دی 1395 لغایت 26فروردین 1396 می‌باشد.

گزارش حاضر از 3 بخش تشکیل شده است:«آخرین تحولات در حوزه فعالیت‌های هسته‌یی»، «آخرین تحولات در حوزه رفع تحریم‌ها» و «موانع و چالش‌ها».


بخش نخست

آخرین تحولات در حوزه فعالیت‌های هسته‌ای

به رسمیت شناخته شدن برنامه صلح‌آمیز هسته‌یی جمهوری اسلامی ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد و اعضای جامعه بین‌المللی به شمول غنی‌سازی اورانیوم و ساخت رآکتور آب‌ سنگین، تداوم برنامه صلح‌آمیز هسته‌یی کشورمان از جمله در تمامی ابعاد مهم و حساس خود، گشوده شدن افق‌های نوینی در توسعه صنعت و دانش هسته‌یی، آغاز و گسترش همکاری‌های بین‌المللی در حوزه هسته‌یی و مختومه شدن پرونده مربوط به اتهامات بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان «ابعاد احتمالی نظامی» در فعالیت‌های هسته‌یی کشورمان ازجمله دستاوردهای بسیار مهم و پایدار توافق برجام برای صنعت هسته‌یی جمهوری اسلامی می‌باشد که در گزارش‌های قبلی به تفصیل به آنها پرداخته شد. طی 3ماه گذشته فعالیت‌های هسته‌یی مرتبط با برجام طبق برنامه از پیش تعیین شده به ویژه در حوزه بسیار مهم تحقیق و توسعه غنی‌سازی بدون توقف درحال پیشرفت بوده است. عمده‌ترین تحولات 3ماه گذشته به عبارت زیر گزارش می‌شود:

از مهم‌ترین تحولات سه ماهه گذشته، شروع گازدهی به سانتریفیوژ راهبردی IR-8 در بهمن ماه 1395 بود. این ماشین پیشرفته و قدرتمند با توانی حداقل 20برابر سانتریفیوژهای موجود IR-1، نقطه عطفی در تحقیق و توسعه غنی‌سازی در ایران است. دو ماشینIR-6 و IR-8 که اکنون هر دو تحت آزمایش با گاز اورانیوم (UF6) قرار دارند، آینده صنعت غنی‌سازی در ایران را رقم خواهند زد و طبق برنامه طراحی شده توسط سازمان انرژی اتمی کشورمان، پس از اتمام مراحل پیچیده تحقیق و توسعه به مرحله تولید صنعتی خواهند رسید.

ادامه در صفحه9

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر