دو عامل تلفات انسانی سیل غرب کشور

۱۳۹۶/۰۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۱۰۳


گروه انرژی در 48ساعت اخیر فضای مجازی تحت تاثیر عکس‌ها و ویدیوهای منتشر شده از حادثه وقوع سیل در استان‌های غربی کشور از جمله آذربایجان غربی و شرقی و کردستان بود. حادثه‌یی که به گفته مسوولان، هشدارهای لازم در مورد آنها داده شده‌ بود اما با توجه به آمار بالای تلفات انسانی به نظر می‌رسد که یا به گوش مردم نرسیده یا وقعی به آن نهاده نشده است. اما در این میان شب گذشته وزیر نیرو که به نمایندگی از رییس‌جمهور از جمعه شب در مناطق سیل‌زده حضور یافته است در گفت‌وگو با رسانه ملی از دو عامل اصلی تلفات انسانی در این سیل پرده‌ برداشت. ساخت‌وساز منازل و سرپناه در حاشیه رودخانه و میل مردم به تماشای سیل از نزدیک عواملی هستند که چیت‌چیان از آنها نام برده و هردو به‌طور مستقیم انسانی و قابل پیشگیری به حساب می‌آیند. معضل ساخت‌وساز غیرمجاز در حاشیه رودخانه‌ها سال‌هاست که به صورت قارچ‌گونه و با توجه به ضعف نهادهای نظارتی و مسوول و گسترش فساد در آنها به تهدیدی برای محیط‌زیست و جان ساکنان آنها تبدیل شده است. معضلی که تبعات بی‌توجهی به آن جان تعدادی از هموطنان را در سیل غرب کشور گرفت.

از سوی دیگر مساله ماجراجویی مردم و میل به تماشای سیل از نزدیک مساله‌یی بود که به راحتی می‌شد آن را کنترل کرد. با توجه به ادعای مسوولان در رابطه با اعلام هشدارها در مورد وقوع سیل و با توجه به علم مقام‌های محلی از حضور جمع زیادی از مردم در آن محدوده، لازم بود که با کمک نیروهای انتظامی منطقه از مردم عادی خالی می‌شد که این امر اتفاق نیفتاد. در هر صورت وزیر نیرو جمعه شب با شرکت در جلسه مدیریت بحران آذربایجان غربی در ارومیه، پس از شنیدن گزارش معاونان خود که به شهرستان‌های سیل‌زده استان سفر کرده بودند، گفت که روز یک‌شنبه گزارشی از آخرین وضعیت سیل در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی را به هیات دولت ارائه خواهد کرد. به گزارش «تعادل» و به نقل از پاون همچنین چیت‌چیان با اشاره به آخرین آمار تلفات انسانی در این حادثه اظهار کرد: حدود یک‌سوم از شهر محمدیار آذربایجان غربی و برخی مناطق اشنویه و نقده دچار خسارت شده است. متاسفانه در آذربایجان شرقی تلفات سیل شدیدتر بوده و در مناطقی مانند عجب‌شیر باعث کشته شدن حدود ۱۷ نفر شده است.

چیت‌چیان ادامه داد: در روستای چنار آذربایجان شرقی نیز حدود ۲۰ نفر دچار حادثه شده و متاسفانه فوت شدند. وی تاکید کرد: علت افزایش تلفات انسانی عمدتا در دو مورد خلاصه می‌شود؛ اول اینکه بی‌احتیاطی و میل به تماشای سیل به ویژه در آذرشهر باعث مرگ ۱۷ نفر از شهروندان شد. وی خاطرنشان کرد: دوم اینکه ساخت منازل و سرپناه‌ها در حاشیه رودخانه باعث افزایش تلفات به ویژه در روستای چنار شده است. وی گفت: با این اوصاف در همان ساعات اولیه تمام سازمان‌های ذی‌ربط از جمله وزارت نیرو، وزارت راه و شهرسازی، نیروهای امداد و نجات هلال‌احمر، اورژانس و وزارت بهداشت و نیروهای نظامی و انتظامی با حضور در محل به یاری حادثه‌دیدگان شتافتند. وزیر نیرو تصریح کرد که گزارش اقدامات انجام شده و میزان خسارات وارده بر مناطق سیل‌زده و کارهایی که برای جبران خسارت‌ها باید انجام شود را در جلسه هیات دولت ارائه خواهد کرد.

وزیر نیرو با بیان اینکه آمادگی و هشدارهای قبل از سیلاب باعث شد، کمک‌رسانی به سرعت انجام شود، گفت: از همه دستگاه‌های اجرایی که با تمام امکانات در مناطق آسیب دیده حضور داشتند، تشکر می‌کنم. ولی باید برآورد خسارت‌ها انجام و اقدامات جبرانی سریعا سامان بگیرد. وی ادامه داد: دولت باید از ماده ۱۰ و ۱۲ استفاده کند تا خسارت‌ها جبران شود و ۵۰تن مواد غذایی خریداری و آماده حمل به مناطق آسیب دیده است. وزیر نیرو با بیان اینکه خوشبختانه تلفات جانی در آذربایجان غربی حداقل بوده است، افزود: در آذربایجان شرقی، متاسفانه تلفات جانی زیاد بوده است و عمدتا به دلیل بی‌احتیاطی افرادی بوده که برای عکس و فیلم گرفتن به حریم رودخانه‌ها رفته بودند. وی ادامه داد: دستگاه‌ها آمادگی لازم برای فعالیت امداد و نجات را دارند اما متاسفانه این مساله کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد که مسائل ساخت و ساز را در شهرها و روستاها رعایت کنیم؛ نباید به حریم رودخانه‌ها تجاوز کرد.

نماینده ویژه رییس‌جمهوری تصریح کرد: از استاندار آذربایجان غربی هم می‌خواهم، گزارش کاملی را تا فردا ظهر تهیه کند تا در جلسه بعدازظهر هیات دولت پیگیری‌های لازم انجام شود.

نماینده ویژه رییس‌جمهور با بیان اینکه، هیات دولت در جلسه ویژه روز گذشته اقدامات جبرانی برای خسارت‌دیدگان سیل اخیر را بررسی کرد، افزود: از نظر امدادرسانی به سیل‌زدگان کوچک‌ترین مشکلی وجود ندارد و کارها طبق برنامه در حال انجام است و هرچه سریع‌تر باید برآورد خسارات ناشی از سیل انجام شود. وی افزود: خوشبختانه در استان آذربایجان غربی با آگاهی و آمادگی و اطلاع قبلی، میزان خسارات بسیار کم بود و همه در یک حرکت بسیجی، بهترین و سریع‌ترین خدمات را به مردم ارائه کردند.

سلیمی معاون امداد و نجات کشور نیز در این جلسه گفت: تاکنون بیش از 250تیم عملیاتی کار امدادرسانی به 2500خانوار را بر عهده گرفته‌اند و با دستور رییس جمعیت هلال‌احمر کشور، اقلام 22گانه برای پشتیبانی از سیل‌زدگان تامین شده است. وی با بیان اینکه با پشتیبانی سازمان هلال‌احمر در 72ساعت اول پوشش کامل امدادی و تغذیه اضطراری را خواهیم داشت، گفت: در صورت نیاز در مرحله بعد، تغذیه یک‌ماهه بین آسیب‌دیدگان توزیع خواهد شد. وزیر نیرو گفت: در همان ساعات اولیه تمام سازمان‌های ذی‌ربط از جمله وزارت نیرو، وزارت راه و شهرسازی، نیروهای امداد و نجات هلال‌احمر، اورژانس و وزارت بهداشت، نیروهای نظامی و انتظامی با حضور در محل به یاری حادثه‌دیدگان شتافتند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر