ایرانشهر

۱۳۹۶/۰۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۰۹۷

خسارت 24میلیارد تومانی سیل به راه‌های روستایی

معاون وزیر راه و شهرسازی از خسارت ۱۰۰میلیارد ریالی به پل‌های بزرگ و ۱۴۰میلیارد ریالی به راه‌های روستایی استان آذربایجان شرقی بر اثر وقوع سیل طی دو روز گذشته خبر داد و گفت: قول مساعد اداره کل برنامه و بودجه استان برای تامین اعتبار بهبود سریع قضایا و ترمیم خرابی‌های وارده از سیل به وزارت راه و شهرسازی داده شد.

روز گذشته داود کشاورزیان که در راس گروه ویژه وزارت راه و شهرسازی به مناطق سیل زده سفر کرده بود پس از جلسه مدیریت بحران استان آذربایجان شرقی گفت: خوشبختانه از لحظات ابتدایی وقوع سیل در استان آذربایجان شرقی نیروهای راهداری استان با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی در محل حاضر بودند.

وی افزود: در راه‌های روستایی نیز با توجه به شرایط حادثه بلافاصله بعد از وقوع سیلاب عملیات بازگشایی آغاز شد. اما غیر از راه‌های روستایی و شریانی و فقط در برخی راه‌های روستایی، پل‌ها و جاده‌ها دچار آب‌شستگی شده بودند که عبور یک‌طرفه برای تردد فراهم شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به هماهنگی‌های انجام شده با اداره کل برنامه و بودجه استان گفت: قول مساعد آنها برای تامین اعتبار بهبود سریع قضایا و ترمیم خرابی‌های وارده از سیل به وزارت راه و شهرسازی داده شد. کشاورزیان علت اصلی دوطرفه کردن مسیر از روی یک پل را احتمال آب‌شستگی در زیر فونداسیون پایه وسط پل اصلی شهرستان آذرشهر به عجب‌شیر اعلام کرد و گفت: متاسفانه این پل تخریب شد و هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی برای ترمیم و بازسازی آن هستیم.


روسیه و قزاقستان؛ برنده‌های طرح «یک کمربند، یک راه»

جاده ابریشم روسیه و قزاقستان در حالی از برنده‌های اصلی راه استراتژیک جاده ابریشم هستندکه یکی از اهداف اصلی این طرح استراتژیک، متصل کردن این کشور به ایران از طریق ترکمنستان است.

به گزارش «تعادل» و به نقل از روابط عمومی شرکت راه‌آهن؛ جاده ابریشم که نخستین شاهراه بین‌المللی جهان به شمار می‌رود این جاده به دستور داریوش ساخته شد، این راه، شوش و پاسارگاد را به شهر سارد در آسیای صغیر متصل می‌کرد و راه بزرگ ابریشم نیز بخشی از آن را تشکیل می‌داد.

راهی که ترکیبی از کمربند اقتصادی ابریشم و راه دریایی ابریشم بود. در قرن بیستم این راه استراتژیک تحت نام «یک کمربند، یک راه شناخته» شد و هدف راهبردی این راه که پرده‌برداری از آن توسط چین در اکتبر ۲۰۱۳ انجام شد، از یک سو ادغام و یکپارچه‌سازی هرچه‌بیشتر اقتصادهای دو قاره آسیا-اروپا و آفریقا و از سوی دیگر برجسته کردن وزن فزاینده اقتصاد و سیاست چین در صحنه جهانی بود.

اینک به عنوان نمونه، نخستین شرکتی که بهره‌برداری از راه نوین ابریشم را آغاز کرده، شرکت هولت پاکارد«Hewlett-Packard» است. این شرکت محصولات تولیدی خود را با راه‌آهن تا سه بار در هفته به اقتضای بازار و تقاضا، از کارخانه‌های چینی به بندر هامبورگ در شمال آلمان صادر می‌کند.

روسیه و قزاقستان از برنده‌های اصلی این راه استراتژیک هستند. درحالی که یکی از اهداف اصلی این طرح استراتژیک، متصل کردن این کشور به ایران از طریق ترکمنستان است، تسهیل تجارت، داد و ستد ارزی، اتصال راه‌ها و خطوط ترابری، ارتباطات سیاسی و تفاهم فرهنگی نیز اهداف راهبردی این طرح را تشکیل می‌دهند.


اجلاس منطقه‌ای پروتکل اکتائو در بندر انزلی

اجلاس منطقه‌یی پروتکل اکتائو کنوانسیون تهران و مانور جست‌وجو و نجات و مقابله با آلودگی دریا با حضور نمایندگان ‌کشورهای حاشیه دریای خزر (ترکمنستان، قزاقستان، روسیه، آذربایجان و ایران)، نمایندگان سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) و نمایندگان دبیرخانه کنوانسیون تهران در ژنو، در بندر انزلی برگزار خواهد شد.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، معاون امور دریایی با اعلام این خبر گفت: پروتکل اکتائو با هدف آمادگی، واکنش و همکاری منطقه‌یی در مقابله با سوانح آلودگی نفتی، مهم‌ترین پروتکل الحاقی کنوانسیون تهران است که از مردادماه ۱۳۹۵ با امضای پنج کشور حاشیه دریای خزر لازم‌الاجرا شده است.

محمد راستاد در این باره گفت: در اجلاس مذکور به مواردی همچون تصویب طرح اجرایی پروتکل اکتائو، توافق در مورد نحوه اجرای پروتکل اکتائو توسط کشورهای منطقه در دریای خزر، ارتقای تعامل و همکاری‌های منطقه‌یی برای بهبود آمادگی و مقابله با سوانح آلودگی نفتی در دریای خزر و بررسی پروتکل پایش، ارزیابی، دسترسی و تبادل اطلاعات پرداخته خواهد شد.

به گفته معاون امور دریایی سازمان بنادر، براساس کنوانسیون بین‌المللی آمادگی، مقابله و همکاری در برابر آلودگی نفتی (OPRC) و پروتکل آمادگی، واکنش و همکاری منطقه‌یی در مقابله با سوانح آلودگی نفتی (اکتائو) از کشورهای عضو خواسته‌اند تا به صورت انفرادی یا در چارچوب همکاری‌های دو یا چندجانبه برنامه‌هایی را برای تمرین و آموزش سازمان‌ها و پرسنل مربوط به مقابله با آلودگی نفتی خود برگزار کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر