کاهش سن معاینه فنی به 4 سال غیرکارشناسی است

۱۳۹۶/۰۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۰۹۵

سعید قیصر، مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی کشور گفت: اعتقاد دارم تغییر سن معاینه فنی به 4سال غیرکارشناسی بوده و باید معاینه فنی خودروها به 2سال کاهش یابد.

سعید قیصر درباره مصوبه اخیر مجلس مبنی بر کاهش یک ساله معاینه فنی خودروها از 5 به 4سال گفت: در صنعت، اقتصاد و کشاورزی از کشورهای توسعه یافته الگو می‌گیریم اما در موضوع مهمی همانند معاینه فنی هیچ الگویی نداریم.

وی ادامه داد: سن معاینه فنی در کشورهای دنیا متناسب با گارانتی خودرو نیست برای مثال در کشور آلمان گارانتی خودرو 5 سال است درحالی که سن معاینه فنی دو سال است اما در ایران سن معاینه فنی 4سال و گارانتی خودروها یک یا دو سال است.

قیصر گفت: اعتقاد دارم تغییر سن معاینه فنی به 4سال غیرکارشناسی بوده اگر از بعد آلایندگی به این موضوع نگاه کنیم، تصمیم درستی نبوده علاوه بر این از بعد ایمنی نیز اصلا مساله مد نظر قرار نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه در کشور آلمان به ازای هر نفر یک خودرو وجود دارد، افزود: این نسبت در کشور ما به ازای هر 4.5نفر یک خودرو است. تلفات جاده‌یی کشورمان نیز در مقایسه با کشورهای آلمان و سنگاپور قابل مقایسه نیست. مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی کشور تاکید کرد: مجلس از دل مردم است. از این رو باید در تصمیمات حتما حقوق شهروندی مد نظر قرار گیرد؛ در این مصوبه حقوق شهروندی به درستی لحاظ نشده است. شاید این تعبیر ایجاد شود که منافع خودروسازی بیشتر مد نظر قرار گرفته است. وی افزود: اگر به کیفیت خودروهای تولیدی خودمان اعتماد و اطمینان داریم سن معاینه فنی را دو سال قرار دهیم و اگر اعتقادی نداریم باید در جهت ارتقای کیفیت تولیدات خودروسازها قدم ‌برداریم بی‌تردید نباید در پی حذف صورت مساله‌ها باشیم.

وی با اشاره به نطق‌های پیش از دستور برخی از نمایندگان در جلسه بررسی کاهش سن معاینه فنی ادامه داد: برخی نمایندگان مجلس از تخلف مراکز معاینه فنی صحبت کردند این موضوع راهکار دارد؛ می‌توانیم قانون درستی وضع کنیم و در مقابل تخلف و عدول از آن نیز قانون محکمی داشته باشیم و با متخلفان برخورد کنیم.

قیصر تاکید کرد: در دستورالعمل ماده 3 که توسط وزیر کشور اواخر سال 1395 به استانداران ابلاغ شد، مسوولیت عملکرد مراکز معاینه فنی به استانداران و به طبع آن به شهرداری‌های شهر محول شده و ستادهای معاینه فنی به ریاست شهردار تشکیل و در استان به ریاست معاونان عمرانی استانداری‌ها تشکیل جلسه دهد و عملکرد مراکز را مورد بررسی و نظارت قرار دهد. البته در نظارت از سوی دیگر در مرکز نیز تشکیلاتی وجود دارد که به صورت شبانه‌روزی عملکرد مراکز معاینه فنی را رصد می‌کند.

مدیرعامل اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی کشور گفت: برخی از نمایندگان نیز به تشکیل صف‌های طولانی مقابل درب مراکز اشاره کرده‌اند و افزود: شاید این ضعف از سوی ما باشد که فرهنگسازی نکردیم تا شهروندان در زمان و موعد مقرر به مراکز مراجعه کنند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید در نظر می‌گرفتند که درحال حاضر 14تا 16میلیون خودرو واجد شرایط مراجعه به مراکز داریم که تنها در سال 1395 هشت میلیون و 500 خودرو مراجعه کرده‌اند درحالی که در سال‌های گذشته حدود 4میلیون مراجعه داشتیم.

وی افزود: در دوره‌یی قانونی اعمال می‌شود و شهروندان برای قرار نگرفتن مقابل قانون به صورت پرتراکم به مراکز مراجعه می‌کنند لذا صف‌های طولانی ایجاد می‌شود. اگر هر شخصی در زمان لازم برود، صفی مشاهده نخواهیم کرد و زمان ورود و خروج خودرو به مراکز بیش از 15دقیقه نخواهد بود.

وی تاکید کرد: معاینه فنی یک موضوع اجتماعی است که می‌تواند در حوزه ایمنی و آلایندگی تاثیر بسزایی داشته باشد که متاسفانه این برخورد با سن معاینه فنی نشد. حدود آلایندگی توسط شورای عالی محیط زیست برای اجرا ابلاغ شده و همه ملزم به اجرای آن هستند. این درحالی است که اگر این قانون اجرا شود بیش از 80 درصد خودروهای کشور در بحث آلایندگی رد خواهند شد و خودروهای با عمر کمتر از 2سال حتی حدود مجاز آلایندگی را هم نمی‌توانند پاس کنند.

وی ادامه داد: خودروساز باید خود را به استانداردهای تولید برساند چراکه امروز مراکز معاینه فنی براساس استانداردهای جهانی عمل می‌کنند. البته این موضوع تنها برای تولیدات داخل نیست بلکه خودروهای وارداتی نیز از لحاظ ایمنی و آلایندگی در مراکز معاینه فنی هنگام مراجعه مردود می‌شوند لذا باید کیفیت واردات و تولیدات داخلی بالا برود. البته مالکان خودرو نیز باید در زمان مناسب با مراجعه به کلینیک‌های تخصصی خودرو نسبت به رفع نواقص خودرو خود اقدام کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر