ترمز شاخص در دست‌انداز سفته‌بازهای خودرویی

۱۳۹۶/۰۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۰۵۸

گروه بورس |

روز گذشته، به دور از چشم ناظران بازار سرمایه که درگیر نمایشگاه بورس و بانک و بیمه هستند، بازی نوسان‌گیرها، فضای مثبت بازار را منفی کرده و شاخص کل را ظرف دو ساعت از مثبت 267 واحد به مثبت 88 واحد تقلیل داد.

همچنین تاثیر این اقدام حقوقی‌ها روی برخی نمادهای بازار چنان عمیق بود که پس از عرضه صف 20میلیون سهمی، قیمت آنها در دامنه منفی نوسان می‌کرد.

به گزارش «تعادل» آتش‌سوزی انبار شرکت قطعه‌سازی کروز به عنوان بزرگ‌ترین تهیه‌کننده قطعات دو غول خودروسازی ایران و احتمال تعطیلی موقت تولید ایران خودرو و سایپا، حضور روسای ایران خودرو و سایپا در جمع قطعه‌سازها و انتقاد قطعه‌سازها از عملکرد این دو شرکت از جمله عواملی بودند که سهامداران این صنعت را با احتیاط روبه‌رو کرده و سبب شد تا حقوقی‌های این گروه اقدام به خالی کردن سبد خودرویی خود کنند که بر این اساس، شاخص کل که در ساعات ابتدایی تا رقم 78هزار و 650واحد رشد کرده بود، وادار به عقب‌نشینی شده و نهایتا در نقطه 78هزار و 471 واحد متوقف شد. یکی دیگر از رخدادهایی که سبب شد تا فضای بازار منفی شود، اظهارنظر برخی سیاسیون مبنی بر مشکلات اقتصادی کشور و ورشکستگی بانک‌ها بود که سبب افزایش فشار فروش در صنعت بانکداری در بورس شد.

در مقابل صنعت پالایشی و پتروشیمی طی دادوستدهای روز گذشته با افزایش تقاضا روبه‌رو شدند و نگذاشتند شاخص کل با وجود فشار عرضه خودرویی‌ها منفی شود. روز گذشته مقام عالی وزارت نفت در آیین افتتاح رسمی فازهای 17، 18 و 19 و 20 و 21 میدان گازی پارس جنوبی و افتتاح فاز یک طرح توسعه لایه نفتی میدان مشترک پارس جنوبی مشارکت کرده و گفت که مجموعه‌یی که همزمان افتتاح می‌شود، زنجیره‌یی از طرح‌های نفت، گاز و پتروشیمی است و ظرفیت تولید گاز پارس جنوبی را از 240میلیون مترمکعب در سال 92 به 570 میلیون مترمکعب

می‌رساند.

همچنین اخیرا هند نیز تعرفه گمرکی بر محصولات پتروشیمی ایران را حذف کرد که می‌تواند بر سودآوری شرکت‌های بورسی که صادراتی به هند دارند، تاثیر خوبی داشته باشد. در مجموع، این رویدادها سبب شد که روز گذشته اغلب نمادهای پالایشی و پتروشیمی تا محدوده صف خرید پیش رفته و تاثیر فزاینده‌یی بر شاخص کل داشته باشند تا جایی که پالایش اصفهان 60 واحد، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس 55 واحد، پالایش بندرعباس 41 واحد و پالایش تهران 36 واحد تاثیر مثبت بر شاخص

گذاشتند.

همچنین در راستای تفاهم منعقد شده بین گمرکات جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه موسوم به کریدور سبز در فروردین ماه ۱۳۹۶، یکی از شرکت‌های تولیدکننده فرآورده‌های لبنی ۷۰۰ تن شیرخشک به ارزش یک میلیون و ۴۰۰ هزار یورو از طریق گمرک آمل اظهار و از طریق گمرک فریدون‌کنار به وسیله کشتی به روسیه صادر کرد. این رخداد سبب شد تا در گروه غذایی نمادهای غچین، غگلستا، غشان، غبهنوش، غگلپا، غشهد، غمهرا، تلیسه و غفارس صف خرید بودند و مابقی هم گروهی‌ها اکثرا معاملاتی منفی را تجربه کردند تا جایی که نمادهای غمارگ، غدیس، بهپاک و غالبر با صف فروش همراه بودند در پایان معاملات نیز نمادهای غپینو جهت برگزاری مجمع فوق‌العاده برای تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه و غمارگ جهت برگزاری مجامع عادی سالانه تصویب صورت‌های مالی و فوق‌العاده تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه متوقف شدند.


رشد 88 واحدی تدپیکس

شاخص کل بورس و اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز ۸۸ واحد تقویت شد. براساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در پایان معاملات دیروز یک‌شنبه 27 فروردین شاخص کل بورس با 88 واحد افزایش به رقم 78 هزار و 471 واحد رسید.

دیروز شاخص کل با معیار هم‌وزن 20 واحد کاهش یافته و به رقم 17 هزار و 90 واحد رسید. ارزش روز بازار دیروز بیش از 327هزار میلیارد تومان شده است. دیروز معامله‌گران بورسی بیش از یک میلیارد برگه بهادار در قالب 105 هزار نوبت معامله و به ارزش 312میلیارد تومان داد و ستد کردند.

دیروز شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی 30 واحد رشد کرده و به 27 هزار و 245 واحد رسید. شاخص قیمت با معیار هم‌وزنی 16 واحد عقب نشست و در نقطه 13هزار و 442 واحد ایستاد. شاخص آزاد شناور با 63 واحد افزایش به 86 هزار و 757 واحد رسید.

شاخص بازار اول با 36 واحد کاهش به 54 هزار و 949 واحد و شاخص بازار دوم بورس با 739 واحد افزایش به 171هزار و 189 واحد رسید. دیروز نمادهای شپنا، فارس، شبندر، شتران، آپ، خپارس در تقویت شاخص و نماد اخابر در کاهش شاخص موثر بودند.

دیروز نمادهای پربیننده بورس شامل وبملت، خساپا، شپلی، فاراک، خپارس، خودرو، وساپا بوده‌اند. دیروز در فرابورس ایران نیز شاخص کل بازار با 2 واحد عقب‌گرد به 906 واحد رسید و ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به بیش از 56هزار میلیارد تومان رسید. گروه‌های خودرو، فرآورده‌های نفتی و شیمیایی‌ها با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعت قرار گرفتند. همچنین صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت‌ها متعلق به نمادهای گروه صنایع بهشهر، آسان پرداخت پرشین، همکاران سیستم، سیمان اصفهان، صنایع لاستیکی سهند، لامپ پارس شهاب و کشت و صنعت چین‌چین بود. در مقابل نمادهای حمل و نقل خلیج‌فارس، شیشه همدان، پشم شیشه ایران، درخشان تهران، نهادهای مالی بورس، سیمان داراب و پلاسکوکار با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات نشستند.

همچنین دیروز سرمایه‌گذاران برای خرید سهام آسان پرداخت پرشین، اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، سهام کویر تایر، واحدهای صندوق امین یکم، لامپ پارس شهاب، قند پیرانشهر و سهام ایران ارقام بیشترین تقاضای خرید و صف را تشکیل دادند. این درحالی بود که در سوی دیگر بازار سهام پلی‌اکریل، داروسازی دکتر عبیدی، واحدهای صندوق پارند پایدار سپهر، مارگارین، سرمایه‌گذاری صنعت بیمه، حق‌تقدم قند قزوین و لوله و ماشین‌سازی ایران با بیشترین عرضه‌ها و صف‌های سنگین فروش روبه‌رو بودند. در پایان معاملات دیروز سایپا با معامله 113میلیون سهم بیشترین حجم معاملات و پتروشیمی جم با معامله بلوکی 177میلیارد ریالی بیشترین ارزش معاملات را داشتند.


عقب‌نشینی 2 واحدی آیفکس

روز گذشته، شاخص کل فرابورس با کاهش 2واحدی در پله 906 واحدی ایستاد. دیروز، معامله‌گران فرابورسی بیش از 810 میلیون ورقه بهادار به ارزش 308میلیارد تومان و در 68هزار نوبت معامله داد و ستد کردند. ارزش بازارهای اول و دوم به رقم 56.4هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به روز قبل با رقم 56.6هزار میلیارد تومان حدود 400میلیارد تومان کاهش یافته است. روز گذشته ارزش معاملات فرابورس با 68هزار و 996 مورد دادوستد در قالب 810میلیون سهم به مبلغ 308 میلیارد تومان رسید.

روز گذشته، نمادهای پربیننده فرابورسی شامل سمگا، حریل، مفاخر، شتوکا، غشهداب، غگلپا، شاوان بودند. همچنین نماد شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان (ذوب) با 2.08 واحد، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز) با 0.99واحد، پتروشیمی مارون (مارون) با 0.94واحد تولید نیروی برق دماوند (دماوند) با 0.76واحد شاخص کل فرابورس را وادار به عقب‌نشینی کردند. در مقابل نماد شرکت‌های صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با 1.33 واحد، پالایش نفت لاوان (شاوان) با 0.77واحد و پتروشیمی زاگرس (زاگرس) با 0.76واحد در تقویت فرابورس نقش‌آفرینی کردند.


بررسی معاملات گروهی بورس

در گروه سرمایه‌گذاری نماد سدبیر همچنان با صف خرید به رشد قیمتی خود ادامه داد، نمادهای وساپا، وتوصا و احیا مثبت، نمادهای وبیمه و وگستر صف فروش و مابقی متعادل و منفی دنبال شدند همچنین نماد وصنا پس از برگزاری مجمع عادی سالانه تقسیم سود نقدی 150 ریالی با رشد حدود 9درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت.

در گروه‌های فلزی و معدنی نماد ذوب پس از رشد چشمگیر و البته قابل توجه روز گذشته با صف فروش پرحجم حدود 55 میلیون سهمی مواجه شد این درحالی بود که سایر هم‌گروهی‌ها اکثرا شروعی متعادل داشتند اما درنهایت آنها نیز منفی به کار خود پایان دادند. در این بین نمادهای فنوال، فمراد، میدکو و کنور با معاملاتی مثبت همراه بودند.

مدیرعامل فولاد هرمزگان با اعلام ایجاد اسکله اختصاصی با همکاری فولادمبارکه گفت: این شرکت پایگاه صادراتی کشور می‌شود. وی با بیان اینکه پس از افزایش ظرفیتی که در این کارخانه برنامه‌ریزی شده، زنجیره ارزش فولاد با راه‌اندازی خط نوردی که برای شرکت پیش‌بینی شده تکمیل می‌شود، گفت: درنظر داریم فولاد هرمزگان را پایگاه صادراتی کشور کنیم.

گروه‌های ساختمانی و سیمانی اکثرا منفی بودند اما صف خرید نمادهای سصفها، ثالوند، ثپردیس و ثامان و معاملات مثبت نمادهای وساخت، ثشاهد، ثاباد و ثرود قابل‌توجه بود همچنین نماد وآذر باتوجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم متوقف شد.

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان ضمن پیش‌بینی رونق بازار سیمان در اردیبهشت ماه، تصریح کرد که هیچ تغییر قیمتی در فروش سیمان اعمال نشده است و طبق تاکید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان این محصول به قیمت در کارخانه عرضه می‌شود. در گروه‌های ماشین‌آلات، تجهیزاتی، برقی و گروه‌های وابسته، نمادهای حفاری، خصدرا، بالاس، بشهاب، بکاب، بالبر، فجام، لسرما، تمحرکه و تپکو صف خرید و مابقی نمادها متعادل و منفی دنبال شدند.

گروه شیمیایی اکثرا منفی و گروه‌های پالایشگاهی و روانکارها اکثرا متعادل شروع شدند. در این میان نمادهای شفارا، شپترو، شپلی، شتوکا، شفارس، ساینا و شلعاب از فشار فروش بیشتر و در نتیجه با صف فروش و نمادهای شپارس، شیران، فارس، شکلر، ونفت، شتران و شاوان از تقاضای بالاتر و در نتیجه معاملاتی مثبت‌تر برخوردار بودند اما در اواخر بازار، با موج جدید تقاضا در گروه پالایشگاهی مواجه شدیم تا جایی که نمادهای شپنا، شاوان، شتران و شبریز نیز صف خرید شدند همچنین نماد شزنگ پس از برگزاری مجمع عادی سالانه صاحبان سهام با رشد خیره‌کننده 50 درصدی مورد بازگشای قرار گرفت.


عرضه مس کاتد، مفتول و کم‌عیار در بورس کالا

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران روز یک‌شنبه ۲۷ فروردین ماه میزبان عرضه ۲۸۰تن مس مفتول، ۵۰۰ تن مس کاتد و ۲۰هزار تن مس کم عیار (سرباره) بود.

علاوه بر این ۱۲ تن کنسانتره فلزات گرانبها، ۲۰۰تن سولفورمولیبدن، ۴ هزار و ۴۰۰ تن کک متالورژی و ۴۴تن تیرآهن در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه شد. تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران نیز در این روز شاهد عرضه ۳۱ هزار تن گندم خوراکی، ۴ هزار تن گندم دوروم، ۶ هزار و ۴۰۰تن شکر سفید و ۳۰۰ تن روغن خام بود.

تالار صادراتی بورس کالای ایران در این روز عرضه ۱۴ هزار و ۵۵۰تن قیر و گوگرد را تجربه کرد. تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران نیز عرضه ۱۰۳هزار تن قیر، لوب‌کات، وکیوم باتوم، مواد پلیمری و مواد شیمیایی را تجربه کرد. بازار فرعی بورس کالای ایران نیز در این روز شاهد عرضه ۱۲۱تن روغن کارکرده لکوموتیو و ضایعات فلزی بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر