بی‌گناهی بقایی هنوز به اثبات نرسیده است

۱۳۹۶/۰۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۰۴۲

سخنگوی قوه ‌قضاییه در یکصد و دهمین نشست خبری خود با خبرنگاران، درباره پرونده مدیران کانال‌های تلگرامی، محمود احمدی‌نژاد و حمید بقایی توضیحاتی ارائه کرد. محسنی‌‌اژه‌ای درخصوص اینکه احمدی‌نژاد بارها گفته بقایی بی‌گناه است و این ثابت شده و مقامات قضایی هم از او عذرخواهی کرده‌اند آیا این صحت دارد، گفت: نه ایشان پرونده‌اش مفتوح است و باید دادگاه برود و قاضی نظر بدهد و لذا بی‌گناهی او به اثبات نرسیده است. کسی هم از ایشان معذرت‌خواهی نکرده است.

وی در مورد آخرین وضعیت پرونده سعید مرتضوی با توجه به بازنشسته شدن یکی از قضات پرونده گفت: هنوز همان قسمت و بخشی که مانده بود در مرحله تجدیدنظرخواهی است. در مورد بخشی از پرونده کهریزک و شکایت سازمان تامین اجتماعی هنوز در مرحله تجدیدنظر است.

معاون قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در مورد آخرین وضعیت پرونده محمود احمدی‌نژاد نیز گفت: این پرونده به‌طور مستقیم وارد دادگاه شده است و همچنان مفتوح و در حال رسیدگی است و هنوز حکمی در رابطه با آن صادر نشده است.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه آیا قوه قضاییه آماری از تعداد محکومان به اعدام به مجلس داده است، گفت: اگر جایی همچون مجلس از قوه قضاییه آماری بخواهد و ما طبق قانون محدودیت نداشته باشیم این کار را انجام می‌دهیم.

یکی از مدیران کانال‌های تلگرامی آزاد شد

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به آخرین وضعیت پرونده دستگیری مدیران کانال‌های تلگرامی و مساله وزیر اطلاعات که ادعا شده به این پرونده مربوط است، گفت: این افرادی که دستگیر شدند هنوز حکمی برای‌شان صادر نشده است. بنابراین از بیان جزییات کار از لحا‌ظ قانونی معذور هستم. در صحبتی که داشتم اتهامات آنها اجمالا امنیتی است و برخی علاوه بر امنیتی بودن انتشار مسائل مستهجن و خلاف عفت عمومی است. افراد بازداشت شده ۸نفر هستند که 2 نفر قرارشان تبدیل شده یک نفر آزاد شده یک نفر هم اگر قرار را تامین کرده باشد امروز آزاد شده است. او خاطرنشان کرد: چون نقل‌قول شده بود از رییس‌جمهور که اینها مجرم نیستند البته این تحریف صحبت رییس‌جمهور بود. رییس‌جمهور گفت بنا بر گزارش اولیه که به من دادند اینها مجرم نیستند من گفتم مرجع صالح برای تعیین مجرم بودن قوه قضاییه است. اما در این پرونده وزیر اطلاعات نمی‌تواند اظهارنظر کند چون مسائلی در این پرونده مطرح است که به قول ما جزو مسائل رد است. ما در قانون داریم اگر قاضی یک پرونده را رسیدگی می‌کند و به یک دلیلی طرفین پرونده از قاضی شکایت کردند و شکایت وارد بود، دیگر قاضی نمی‌تواند به شکایت رسیدگی کند.

اژه‌ای تصریح کرد: دادستان وقتی می‌خواهد پرونده را شروع کند از ماده ۶۴ آیین دادرسی کیفری تا مواد بعدی یکی از مواردی که وارد به تعقیب می‌شود این است که یک مرجع رسمی مثل بازرسی کل کشور گزارش دهد و گزارش خود را مستند کند. این پرونده با یک گزارش رسمی با مستندات به دادستان داده شده. دادستان به عنوان مدعی‌العموم وارد شده و در حال رسیدگی است و هنوز معلوم نیست علیه چه کسانی اعلام جرم می‌شود. مسائلی هم درباره وزارت خارجه مطرح است که نه اطلاعات آن گفته شده و هنوز معلوم نیست ثابت می‌شود یا نه.


گاهی سخنان رییس‌جمهور تحریف می‌شود

محسنی ‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه اخیرا رییس‌جمهور حرف‌هایی زده که به نظر مخاطبش قوه قضاییه است، گفت: ما به‌شدت به‌دنبال یاری رساندن به تولیدگران هستیم و قصد مچ‌گیری نداریم اما در جایی که شخصی قصد دارد دست خود را در جیب مردم و بیت‌المال کند با آن برخورد می‌کنیم. بر فرض شخصی که ۵۰میلیارد می‌گیرد و دروغ می‌گوید آیا نباید با آن برخورد کرد و به پرونده آن رسیدگی کرد؟ ضابطین قوه قضاییه و خود قوه قضاییه هم به دنبال این کار نیستند اما مچ کسانی را که قصد دست‌درازی به اموال مردم را دارند و همچنین قصد دارند در بیت‌المال دست ببرند را نه تنها باید گرفت بلکه در برخی موارد هم باید مچ آنها را قطع کرد. من معتقد هستم که در برخی مسائل حرف‌های رییس‌جمهور تحریف می‌شود. مثلا در روزنامه‌ها خواندم که رییس‌جمهور گفته است کسانی که در قضیه کانال‌های تلگرامی دستگیر شدند مجرم نیستند، من خودم سخنان رییس‌جمهور را شنیدم و دیدم که این حرف‌ها تحریف شده است و رییس‌جمهور چنین نگفته است. ممکن است در برخی موارد وسیله‌یی به‌طور مثال در پنج‌شنبه آخرین ساعات اداری قرار وثیقه‌یی صادر شود و فرد نتواند آن را تودیع کند و به همین دلیل بازداشت شود. این بدان معنا نیست که قوه قضاییه قصد دارد افراد را بی‌دلیل در بازداشت نگه دارد. معاون اول دستگاه قضا در پاسخ به اینکه احمدی‌نژاد جلسه‌یی با رهبری داشته و توصیه شده که وارد انتخابات نشود آیا ورود او تشویش اذهان عمومی نیست، عنوان کرد: درباره بحث صلاحیت‌ها باید شورای نگهبان نظر دهد. او همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه دادستان کل کشور در رابطه با اظهارات محمود احمدی‌نژاد در خوزستان آیا شکایتی کرده و آیا شکایت محمود احمدی‌نژاد از دادستانی کل کشور به ثبت رسیده است، گفت: من هم از دادگاه ویژه روحانیت و هم از دادستانی تهران استعلام گرفته‌ام؛ نه از جانب دادستانی علیه این فرد شکایتی شده و نه از جانب این فرد علیه دادستان کل شکایتی ثبت شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر