دلایل ناکامی مسکن مهر در جذب اقشار ضعیف

۱۳۹۶/۰۱/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۰۳۴

یک اقتصاددان شهری با بیان اینکه دولت دهم با منتقدان مسکن مهر رویکرد حذفی داشت و در همین رابطه فضای خفقان ایجاد کرده بودند، گفت: در دولت احمدی‌نژاد با پدیده اتاق‌نشینی مواجه شدیم آنقدر شکاف طبقاتی ایجاد شد که با پدیده‌هایی با عناوین پشت‌بام‌خوابی یا اتاق‌نشینی مواجه شدیم.

به گزارش ایلنا، کمال اطهاری با اشاره به وضعیت بخش مسکن در دولت گذشته اظهار کرد: در دولت قبل برنامه‌یی که بتواند متضمن رشد پایدار اقتصادی شود و همزمان عدالت اجتماعی را به دنبال داشته باشد به اجرا نرسید.

وی افزود: مبنا و برنامه‌هایی که در گذشته در برنامه چهارم توسعه طراحی شده بود با این بهانه که برنامه چهارم توسعه کاپیتالیستی است، کنار گذاشته شد و میثاق ملی و کارشناسی برای جلب ‌توجه مردم قربانی شد، مردمی که تشنه عدالت بودند. این اقتصاددان شهری با تاکید بر اینکه بخش مسکن در برنامه چهارم برنامه جامعی بود که در آن اصل هم‌افزایی رشد اقتصادی و عدالت اجتماعی رعایت شده بود، ادامه داد: به‌ طور مثال در طرح جامع مسکن 4 برنامه توامان برای مسکن کم‌درآمدها تعریف شده بود که در آن نهادسازی مقدم بر اجرای پروژه‌ها قرار داشت.

وی گفت: از مهم‌ترین برنامه‌های مسکنی در سال اول برنامه چهارم این بود که برنامه مسکن عدالت‌محور باشد. اما دولت نهم و دهم به بهانه‌های کاپیتالیستی این برنامه‌ها که حاصل چند سال کار کارشناسی بود را کنار گذاشت. این اقتصاددان شهری با تاکید بر اینکه قبل از اجرای طرح مسکن مهر درباره پیامدهای آن در حوزه اقتصاد هشدار دادیم اما توجهی به هشدارهای کارشناسان نشد، ادامه داد: گفته بودیم که مسکن مهر نمی‌تواند قشر کم‌درآمد را پوشش دهد و برای اقتصاد کشور هم پیامدهای منفی به دنبال خواهد داشت اما اجازه صحبت به منتقدان مسکن مهر را نمی‌دانند و هشدارهای کارشناسان را جدی نمی‌گرفتند و برخوردهای حذفی با منتقدان داشتند و به تدریج فضای خفقان ایجاد شد. وی ادامه داد: در دولت دهم سازمان برنامه منحل شد. یعنی جایی که محل پیوند رشد اقتصادی و عدالت اجتماعی بود را حذف کردند و کاملا مشخص بود که از موضوع عدالت به عنوان سکوی قدرت خود استفاده می‌کردند و اهداف توسعه پایدار را به دنبال نداشتند.

این اقتصاددان شهری با بیان اینکه امروز جمعیت تهران ناشی از اتخاذ سیاست‌های غلط در دولت قبل به 10.5میلیون نفر رسیده است، گفت: کسی که ادعا می‌کرد به دنبال کاهش جمعیت پایتخت است با مصوبه‌های خود 20درصد به جمعیت تهران افزود و مردم تهران را برای رونق مسکن قربانی کرد.

اطهاری با بیان اینکه تنها 9درصد اقشار کم‌درآمد جذب طرح مسکن مهر شدند، گفت: قیمت مسکن 12برابر بیشتر از درآمد سالانه خانوار شد و حتی طبقه متوسط هم قدرت خرید مسکن را از دست دادند.

وی با اشاره به چاپ پول برای اجرای طرح مسکن مهر گفت: درحالی که نهایتا بخش مسکن می‌تواند 20درصد اعتبارات بانکی را جذب کند در دولت احمدی‌نژاد این رقم تا 50 درصد افزایش پیدا کرد و بخش صنعت قربانی بخش مسکن شد.

اطهاری با تاکید بر اینکه در دولت احمدی‌نژاد با پدیده اتاق‌نشینی مواجه شدیم، گفت: آنقدر شکاف طبقاتی ایجاد شد که با پدیده‌هایی با عناوین پشت‌بام‌خوابی یا اتاق‌نشینی مواجه شدیم چرا که در این مدت به دلیل افزایش فقر سکونت‌های غیررسمی افزایش یافت و مسکن مهر هم نتوانست این افراد را تحت پوشش خود قرار دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر