رشد 77 درصدی بودجه نیروهای مسلح

۱۳۹۶/۰۱/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۰۱۸

روحانی: هیچ‌گاه در اندیشه تجاوز نبوده‌ایم اما صلح جاده‌ای یک طرفه نیست

گروه ایران|

یک روز پس از ثبت‌نام روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم و در روزهایی که بازار وعده و وعیدهای انتخاباتی حسابی گرم شده و برخی از نامزدهای انتخابات به نمایندگی از گروه‌های مختلف سیاسی و جناحی پرچم انتقاد از دستاوردهای دولت را برافراشته نگه داشته‌اند، دولت یازدهم یکی یکی برگ‌های برنده‌اش را رو می‌کند و از دستاوردهایش در بخش‌های گوناگون اقتصادی، عمرانی، خدماتی، دفاعی و فرهنگی رونمایی می‌کند. «داشته»هایی که دولت یازدهم روی ریل تدبیر و امید طی 4سال گذشته «کاشته» و امروز درحال «برداشت» آنهاست.

روحانی در مراسم رونمایی از دستاوردهای وزارت دفاع با تاکید بر اینکه دولت یازدهم برای ساخت موشک و هواپیما از احدی اجازه نخواهد گرفت، دستاوردهای دفاعی این دولت را نشانه سرمایه‌گذاری مناسب و توجه کافی در این بخش ارزیابی کرد. بر همین اساس است که رییس‌جمهور تصریح می‌کند: «دستاوردهای صنعت دفاعی کشور در ماه‌ها و سال‌های گذشته، نشانگر توجه مناسب دولت و وزارت دفاع به وظایف راهبردی خود است.» رییس دولت یازدهم درباره افزایش 77درصدی بودجه نیروهای مسلح از سال92 به بعد سخن گفت و از رشد 145درصدی بنیه دفاعی کشور خبر داد و افزایش سهم بخش دفاعی از بودجه عمومی کشور را از 6 درصد در سال 92 به 9درصد در سال95 ارزیابی کرد.


قدرت بازدارندگی منطقی

تاکید بر قدرت بازدارندگی ایران، موضوعی بود که رییس‌جمهور در بخش ابتدایی صحبت‌هایش به آن اشاره کرد. حسن روحانی دیروز در مراسم رونمایی از دستاوردهای وزارت دفاع اظهار کرد: امروز توازن منطقه‌یی و حفظ قدرت بازدارندگی دفاعی برای کشور حساسی مثل ایران که با انقلاب بزرگ خود، منافع قدرت‌های بزرگ را به خطر انداخته و پیام عدالت و آزادی از این کشور به گوش جهانیان می‌رسد، یک امر ضروری است.

رییس دولت تدبیر و امید با ابراز خرسندی از به ثمر رسیدن تلاش‌های انجام شده در بخش‌های مختلف هوایی، پدافندی، دریایی، زمینی و تجهیزات مختلف راداری و ارتباطی صنعت دفاعی کشور گفت: اساس این است که همه می‌خواهند در دنیا جنگ، برخورد و کشتاری وجود نداشته باشد اما متاسفانه تاریخ بشریت این واقعیت تلخ را به ما می‌آموزد که همواره در طول تاریخ، جنگ و برخورد نظامی و از طرف مقابل، دفاع، مقاومت و ایستادگی و تقابل حق و باطل وجود داشته است. رییس‌جمهور با بیان اینکه ویژگی‌های منطقه خاورمیانه به گونه‌یی است که به راحتی و به سرعت نمی‌تواند به منطقه‌یی 100درصد امن تبدیل شود، اظهار کرد: در منطقه خاورمیانه دخالت قدرت‌ها و غده سرطانی اسراییل همواره مایه نگرانی، ناامنی و برخورد در منطقه بوده و هست.

روحانی خاطرنشان کرد: در طول تاریخ هیچ‌گاه نبوده که قدرت‌های بزرگ در سراسر این منطقه مطامعی نداشته و به دنبال منافع خود نبوده باشند. اگر منطقه‌یی داشتیم که در طول ۵۰ سال اخیر با معضلی مواجه نبود، چه بسا گفته می‌شد که منطقه و دنیای امنی داریم و در این وضعیت خیلی به قدرت دفاعی نیازی وجود نداشته باشد. رییس‌ شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: ایران هیچ‌گاه قصد تجاوزگری نداشته، ندارد و نخواهد داشت اما در عین حال صلح، جاده یک‌ طرفه‌یی نیست که اگر تصمیم گرفتیم، صلح‌خواه باشیم، طرف مقابل هم بخواهد صلح‌خواه باشد لذا باید همواره مراقبت و هوشیاری وجود داشته باشد.

رییس‌جمهور گفت: باید همیشه خودمان را آماده نگه داریم به خصوص اینکه در طول دوران استقلال و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، چندین بار مورد هجمه سیاسی، نظامی و اقتصادی قرار گرفته‌ایم و در طول ۳۹سال گذشته همواره با معضلات و مشکلاتی مواجه بوده‌ایم.


عبور از بحران‌ها با مدیریت صحیح

روحانی با تاکید بر ضرورت ایستادگی و مقاومت خاطرنشان کرد: اگر در دوران تجاوزگری صدام، علیه کشورمان ایستادگی و مقاومت نمی‌شد و در تهران نشسته و مرتبا از سازمان ملل می‌خواستیم که جلو اشتغالگری صدام را بگیرد، بی‌تردید صدام در آن شرایط تا تهران نیز پیش آمده و سراسر کشورمان را به اشغال درمی‌آورد لذا راهی جز ایستادگی و مقاومت وجود ندارد. رییس‌جمهور با اشاره به کمبود تسلیحات و تجهیزات مورد نیاز در دوران دفاع مقدس به ویژه در سال‌های اولیه جنگ گفت: در آن دوران با دستان خالی ایستادگی کرده و در برابر دشمن جنگیدیم.

رییس‌جمهور افزود: ما در دوران دفاع مقدس هر چند که از لحاظ تجهیزات در مضیقه بودیم اما از نظر مدیریت و ایمان جوانان در بالاترین درجه قرار داشتیم و انگیزه فراوانی به واسطه ایمان در میان رزمندگان وجود داشت.

روحانی اظهار کرد: امروز با تلاش و ایثار متخصصان و دانشمندان کشور امکانات بسیار خوبی در اختیار داریم و شرایط ما با روز آغاز جنگ تحمیلی تفاوت بسیاری دارد.


خودکفایی در تامین نیازها

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌های دفاعی کشور از سال ۹۲ شروع شده و امروز به ثمر رسیده است، گفت: همه دست به دست هم داده‌اند تا توانسته‌ایم به این موفقیت برسیم و امروز این افتخارآمیز است که می‌توانیم هواپیما، هلی‌کوپتر، تانک و نفربر ساخت خودمان را داشته باشیم.

روحانی تصریح کرد: ما قدر این خودکفایی را به خوبی لمس می‌کنیم چراکه می‌دانیم در دوران دفاع مقدس، وارد کردن تجهیزات دفاعی از خارج با چه مشقات و زحمت‌های فراوانی همراه بود.

رییس‌جمهور با بیان اینکه برخی افراد نمی‌دانند جنگ چه پیچیدگی‌هایی داشته است، گفت: دستیابی به موشک زمین به زمین، خواست ملت ایران بود چراکه در دوران دفاع مقدس، زمانی که صدامیان مناطق مختلف کشور را با موشک مورد حمله قرار می‌دادند، ملت از ما خواستند و شعار سر می‌دادند که «موشک جواب موشک». روحانی خاطرنشان کرد: ما امروز مغروریم و به فرماندهی کل قوا، صنعت دفاعی، نیروهای مسلح، ارتش، بسیج، نیروی انتظامی و مردم خود افتخار می‌کنیم.

سهم بودجه دفاعی از بودجه عمومی

رییس‌جمهور افزود: بودجه مربوط به نیروهای مسلح و وزارت دفاع در سال ۹۵ حدود ۷۷درصد نسبت به سال ۹۲ افزایش یافته و در بخش بنیه دفاعی ۱۴۵ درصد رشد داشته‌ایم و این درحالی است که سهم بخش دفاعی از بودجه عمومی کشور تا سال ۹۲، ۶درصد از کل بودجه بوده و این رقم امروز به ۹درصد افزایش یافته است.

روحانی خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید سازمان‌های صنعتی و دفاعی ۱۴۸درصد و صادرات بخش دفاعی ۲۲۷درصد رشد داشته و این نشان می‌دهد، دولت در زمینه رسیدگی به نیروهای مسلح و خانواده‌های ایثارگران در حد توان خود تلاش کرده اما این بدان معنا نیست که توانسته‌ایم به نقطه مطلوب برسیم.

رییس‌جمهور با اشاره به نامه درخواست خود از رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۶۹ برای تجهیز کشور به سامانه پدافندی گفت: امروز خوشحالیم که سامانه پدافندی اس۳۰۰ در دولت یازدهم در اختیار مردم و نیروهای مسلح قرار گرفت و با وجود فشارهای فراوان خارجی برای اینکه نتوانیم به این سامانه دست پیدا کنیم اما این کار انجام شد و این افتخاری برای دولت و کمکی به نیروهای مسلح کشور است.

وی با اشاره به اینکه دولت از سال ۹۳ برنامه‌یی برای به‌ کارگیری ۲هزار جوان به عنوان دستیار ارشد در کنار مدیران در مجموعه‌های مختلف را در دستور کار خود قرار داده، گفت: در وزارت دفاع و نیروهای مسلح نیز باید این اتفاق بیفتد چراکه ما باید از نیروی جوان استفاه کنیم و این می‌تواند برای کشور ثمرات بسیار زیادی داشته باشد. روحانی افزود: باید افراد با تجربه و مدیران ارشد، تجربیات خود را در اختیار جوانان قرار بدهند تا بتوانیم در زمینه‌های مختلف به پیشرفت دست پیدا کنیم. در این مراسم سردار دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیز در سخنانی گزارشی از دستاوردهای مختلف وزارت متبوع خود و صنعت دفاعی کشور ارائه کرد و گفت: رویکرد وزارت دفاع این است که از حداکثر ظرفیت داشته‌های در اختیار خود استفاده کرده و وابستگی به خارج را به صفر برساند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر