خط و نشان چین

۱۳۹۶/۰۱/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۰۱۱


گاردین:

این روزنامه تیتر یک خود را به هشدار چین در خصوص جنگ در شبه‌جزیره کره اختصاص داده است. بر این اساس، چین روز جمعه درباره امکان بروز جنگ در شبه‌جزیره کره با توجه به تنش میان امریکا و کره‌شمالی هشدار داد. وانگ‌ای، وزیر خارجه چین روز جمعه هشدار داد «هر لحظه» ممکن است جنگ در شبه جزیره کره رخ بدهد. وی گفت: در این جنگ احتمالی «هیچ برنده‌یی» وجود نخواهد داشت و طرفی که مسبب جنگ شود، «بهای آن را پرداخت خواهد کرد.»

وانگ ای که در یک کنفرانس مشترک خبری با ژان-مارک ارو، وزیر خارجه فرانسه در پکن سخن می‌گفت، گفت‌وگو و مذاکره را تنها راه‌ ممکن برای حل این بحران دانست. تنش در شبه‌جزیره کره در پی اقدام امریکا مبنی بر اعزام ناوگروه تهاجمی خود به‌شدت بحرانی شده؛ گفته می‌شود کره شمالی آماده انجام آزمایش هسته‌یی با پرتاب موشک بالستیک قاره‌پیماست.


نیویورک‌تایمز:

نسخه چاپ اروپای این روزنامه به مساله همه‌پرسی ترکیه و ناآرامی‌هایی اختصاص دارد که از کودتای سال گذشته در این کشور روی داده است. در همین میان، بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی‌ها حامیان رای «آری» به همه‌پرسی روز یک‌شنبه ترکیه با اکثریت اندکی پیروز خواهند شد. مرکز نظرسنجی «کوندا» می‌گوید حامیان رای آری با اندکی بیش از ۵۱درصد پیروز می‌شوند اما ضریب خطای این نظرسنجی 2.4درصد است. همه‌پرسی روز یک‌شنبه ترکیه برای تغییر سیستم پارلمانی ترکیه به نظام ریاستی است که طی آن قدرت رییس‌جمهوری افزایش می‌یابد. مراد قزیچی مدیر آژانس تحقیقات قزیچی می‌گوید: «هنگامی که ما رای افراد مردد را به‌طور مساوی بین موافقان و مخالفان تقسیم کنیم، موافقان همه‌پرسی با 51.3درصد برنده می‌شوند. اما با توجه به ضریب خطای نظرسنجی، اگر رای افراد مردد را با آنهایی که تاکنون تصمیم به عدم شرکت دارند جمع و بین دو گروه تقسیم کنیم، خواهیم دید که رای «نه» پیروز می‌شود.»


واشنگتن‌پست:

این روزنامه در گزارشی به مشکلات پیش روی «مارین لوپن» نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آتی فرانسه پرداخته است که کمی قبل از برنامه خود برای خروج فرانسه از اتحادیه اروپا گفته بود. بر این اساس، رهبر جبهه ملی فرانسه که پیش‌تر وعده برگزاری همه‌پرسی خروج فرانسه از اتحادیه اروپا را مطرح کرده بود، امروز در سخنانی خواستار خروج کشورش از چارچوب ناتو شد.

وی طی اظهاراتی اعلام کرد که در صورت پیروزی در این انتخابات قصد دارد، خروج فرانسه از چارچوب فرماندهی نظامی ناتو را رقم بزند و همه‌پرسی درخصوص استقلال و خروج کشورش از اتحادیه اروپا را ترتیب دهد. رهبر جبهه ملی فرانسه اعلام کرد: «ضروری است که فرانسه از چارچوب ناتو خارج شود زیرا فرانسه نباید خود را درگیر جنگ‌هایی کند که به آن ارتباطی ندارد.» اظهارات لوپن در حالی است که وی پیش از این نیز چندین بار از تصمیم خود برای برگزاری همه‌پرسی خروج فرانسه از اتحادیه اروپا در صورت پیروزی در انتخابات 2017 سخن گفته بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر